Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia betonu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia betonu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl>, Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki
W-3Ukończony kurs chemii budowlanej
W-4Ukończony kurs materiałów budowlanych I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm
C-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
C-3Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów
C-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
C-5Zapoznanie z metodami komputerowymi projektowania składu betonów zwykłych
C-6Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
C-7Poznanie podstawowych właściwości charakterystycznych dla betonów nowej generacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe badania właściwości fizycznych cementów, dodatków mineralnych i kruszyw.2
T-L-2Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczenie stałości objętości i oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie.2
T-L-3Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu.2
T-L-4Projektowanie mieszanki kruszywa.2
T-L-5Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań.2
T-L-6Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie.2
T-L-7Zajęcia praktyczne w wytwórni betonu towarowego.2
T-L-8Projektowanie i optymalizacja betonów tradycyjnych z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego.8
T-L-9Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.2
T-L-10Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu).2
T-L-11Kolokwium sprawdzające.1
T-L-12Badanie postawowych właściwości zapraw cementowych z domieszkami chemicznymi.3
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów.2
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.2
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.2
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.2
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.4
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.2
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.6
T-W-8Dodatki mineralne do betonów.2
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości.2
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.4
T-W-11Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Opracowanie materiałów do zajęć15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-dydaktyczny, prezentacje multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/07_W01
Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, dodatków mineralnych, domieszek chemicznych, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
B_1A_W03C-1, C-3, C-2T-W-4, T-W-9, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-8, T-W-11M-1S-1
B_1A_S1/C/07_W02
Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników.
B_1A_W03, B_1A_W01C-4, C-6T-L-4, T-L-5, T-W-5, T-W-7M-2S-2
B_1A_S1/C/07_W03
Posiada podstawową wiedzę w zakresie badań laboratoryjnych mieszanek cementowych i stwardniałego betonu.
B_1A_W03, B_1A_W01C-6, C-2, C-7T-L-6, T-L-9, T-L-12, T-W-11, T-W-10, T-W-5M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/07_U01
Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji.
B_1A_U10, B_1A_U08C-2T-L-6, T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-10, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/07_K01
Student jest gotowy samodzielnie przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić wymagania normowe
B_1A_K01, B_1A_K03C-4T-L-4, T-L-5, T-L-10, T-W-10, T-W-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/07_W01
Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, dodatków mineralnych, domieszek chemicznych, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
2,0
3,0Student zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników. Zna rodzaje dodatków mineralnych i domieszek chemicznych, ale nie potrafi odpowiednio ich zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/07_W02
Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników.
2,0
3,0Student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/07_W03
Posiada podstawową wiedzę w zakresie badań laboratoryjnych mieszanek cementowych i stwardniałego betonu.
2,0
3,0Student słabo zna metody oraz procedurę przeprowadzenia badań laboratoryjnych w celu określenia właściwości mieszanek cementowych i stwardniałego betonu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/07_U01
Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne, lecz ma problemy z samodzielną interpretacją uzyskanych wyników. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/07_K01
Student jest gotowy samodzielnie przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić wymagania normowe
2,0
3,0Student umie zaprojektować mieszankę tylko według sformułowanych wytycznych oraz słabo rozumie ważność kolejności wykonywanych zadań i ich wpływ na efekt końcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroży Zygmunt, Beton i jego technologie, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2015
  2. Deja Jan, Beton. Technologie i metody badań, Polski Cement, Kraków, 2020
  3. Neville Adam, Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2012, 5
  4. Wiesław Kurdowski, Podstawy chemiczne mineralnych materiałów budowlanych i ich właściwości, Polski Cement, Kraków, 2018, 1

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha Czarneckiego, Beton według Normy PN-EN 206-1., Polski Komitet Normalizacyjny i Polski Cement Sp. z o.o., Kraków, 2011
  2. Henryk Dondolewski, Mariusz Januszewki, Betony cementowe. Zagadnienia wybrane, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, WNT, Warszawa, 2019
  3. Wiesław Kurdowski, Chemia cementu i betonu, Polski Cement, Kraków, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe badania właściwości fizycznych cementów, dodatków mineralnych i kruszyw.2
T-L-2Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczenie stałości objętości i oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie.2
T-L-3Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu.2
T-L-4Projektowanie mieszanki kruszywa.2
T-L-5Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań.2
T-L-6Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie.2
T-L-7Zajęcia praktyczne w wytwórni betonu towarowego.2
T-L-8Projektowanie i optymalizacja betonów tradycyjnych z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego.8
T-L-9Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.2
T-L-10Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu).2
T-L-11Kolokwium sprawdzające.1
T-L-12Badanie postawowych właściwości zapraw cementowych z domieszkami chemicznymi.3
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów.2
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.2
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.2
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.2
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.4
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.2
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.6
T-W-8Dodatki mineralne do betonów.2
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości.2
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.4
T-W-11Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Opracowanie materiałów do zajęć15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_W01Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, dodatków mineralnych, domieszek chemicznych, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
Cel przedmiotuC-1Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm
C-3Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów
C-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
Treści programoweT-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu. Podział, właściwości.
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.
T-W-8Dodatki mineralne do betonów.
T-W-11Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-dydaktyczny, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników. Zna rodzaje dodatków mineralnych i domieszek chemicznych, ale nie potrafi odpowiednio ich zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_W02Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
B_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa i zagadnień inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
C-6Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
Treści programoweT-L-4Projektowanie mieszanki kruszywa.
T-L-5Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań.
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_W03Posiada podstawową wiedzę w zakresie badań laboratoryjnych mieszanek cementowych i stwardniałego betonu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
B_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa i zagadnień inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-6Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
C-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
C-7Poznanie podstawowych właściwości charakterystycznych dla betonów nowej generacji
Treści programoweT-L-6Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie.
T-L-9Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.
T-L-12Badanie postawowych właściwości zapraw cementowych z domieszkami chemicznymi.
T-W-11Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne.
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo zna metody oraz procedurę przeprowadzenia badań laboratoryjnych w celu określenia właściwości mieszanek cementowych i stwardniałego betonu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_U01Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierają odpowiednie materiały do danej konstrukcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
B_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
Treści programoweT-L-6Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, Badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie.
T-L-9Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu.
T-L-2Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczenie stałości objętości i oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie.
T-L-3Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu.
T-L-10Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu).
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji, woda w stosie kruszywa.
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa.
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu.
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza.
T-W-2Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne, lecz ma problemy z samodzielną interpretacją uzyskanych wyników. Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/07_K01Student jest gotowy samodzielnie przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić wymagania normowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
B_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
Treści programoweT-L-4Projektowanie mieszanki kruszywa.
T-L-5Opracowanie receptury betonu metodą trzech równań.
T-L-10Projektowanie składu miesznki betonowej metodą doświadczalną (metoda iteracji, lub najmniejszej ilości zaczynu).
T-W-10Procesy technologiczne wykonywania betonu. Właściwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, moduł sprężystości, odkształcenia.
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zaprojektować mieszankę tylko według sformułowanych wytycznych oraz słabo rozumie ważność kolejności wykonywanych zadań i ich wpływ na efekt końcowy.
3,5
4,0
4,5
5,0