Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika gruntów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika gruntów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z geologii inżynierskiej |
W-2 | Ukończony kurs z wytrzymałości materiałów |
W-3 | Ukończony kurs z mechaniki ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość prostych przypadków zależności obciążenie-osiadanie gruntu |
C-2 | Rozumienie wzajemnych relacji pomiędzy obciążeniem gruntu i osiadaniem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Laboratoryjne badania parametrów gruntu - analiza makroskopowa - analiza granulometryczna - oznaczenie gęstości objętościowej, właściwej i wilgotności gruntu - określenie stanu i spoistości gruntu spoistego - wyznaczenie stopnia zagęszczenia gruntu - badanie ściśliwości gruntu - badanie wytrzymałości gruntu na ścinanie - badanie wilgotności optymalnej gruntu | 14 |
T-L-2 | Zaliczenie laboratoriów | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Ocena podłoża na podstawie parametrów gruntu | 1 |
T-P-2 | Rodzaje naprężeń w gruncie | 4 |
T-P-3 | Stateczność skarp i zboczy niepodpartych w prostych warunkach gruntowych | 4 |
T-P-4 | Zjawisko filtracji, stateczność dna wykopu | 2 |
T-P-5 | Parcie gruntu | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy gruntoznawstwa | 4 |
T-W-2 | Wstęp do mechaniki gruntów | 2 |
T-W-3 | Grunt jako ośrodek trójfazowy - szkielet mineralny, woda, gaz | 2 |
T-W-4 | Woda w gruncie, filtracja | 3 |
T-W-5 | Rozkład naprężeń w podłożu gruntowym | 3 |
T-W-6 | Wybrane modele konstytutywne gruntów | 2 |
T-W-7 | Hipotezy wytrzymałościowe i mechanizmy niszczenia gruntów | 4 |
T-W-8 | Stany graniczne gruntów | 4 |
T-W-9 | Odkształcanie podłoża | 3 |
T-W-10 | Parcie gruntu | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 3 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z badań laboratoryjnych | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
24 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie zadań projektowych | 8 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści zawartych w wykładach | 31 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Samodzielne wykonanie badań laboratoryjnych |
M-3 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Pisemny sprawdzian wiedzy |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/09_W01 Student zna i rozumie temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu oraz rozkładu naprężeń w podłożu gruntowym | B_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-1, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/09_U01 Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń i odkształceń podłoża gruntowego. | B_1A_U01, B_1A_U02, B_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-P-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-9, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/09_K01 Jest gotów do samodzielnego uczenia się. | B_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-1, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-9, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/09_W01 Student zna i rozumie temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu oraz rozkładu naprężeń w podłożu gruntowym | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę na temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/09_U01 Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń i odkształceń podłoża gruntowego. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi przedstawić i objaśnić graficznie zmianę naprężen w ośrodku gruntowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/09_K01 Jest gotów do samodzielnego uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bolt A., Cichy W., i inni, Mechanika gruntów w zadaniach, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1982
- Obrycki M., Pisarczyk S., Zbiór zadań z mechaniki gruntów, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa, 1995
- Pisarczyk S., Mechanika gruntów, Wydawnicwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992
- Pisarczyk S. , Rymsza B., Badanie laboratoryjne i polowe gruntów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1993
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu mechniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN Warszawa, Warszawa, 2008, PN-EN 1997-1
- Myślińska E., Laboratoryjne badania gruntów, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Cernica J.N, Geotechnical Engineering Soil Mechanics, J.Wiley and Sons, 1995
- Żarkiewicz K., Szmechel G., Dobór parametrów geotechnicznych do projektowania bezpiecznego nachylenia skarp, Inżynieria i Budownictwo, 2017, 10
- Kozłowski T., Zmiany zagęszczenia i osiadania gruntu niespoistego wywołne obciążeniem statycznym od fundamentu bezpośredniego, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2014, 3/2014
- Meyer Z., Obliczenia inżynierskie osiadania fundamentów, ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2012