Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji drewnianych i murowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy konstrukcji drewnianych i murowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Jaworski <Rafal.Jaworski@zut.edu.pl>, Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl>, Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Budownictwa ogólnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność wymiarowania elementów konstrukcyjnych budynków: stropów gęstożebrowych, prefabrykowanych nadproży, ścian nośnych murowych oraz drewnianych wiązarów dachowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obliczenia do projektu wykonanego w poprzednim semestrze. Obliczenia drewnianej więźby dachowej, obliczenia nadproży, obliczenia stropów gęstożebrowych, obliczenia wybranego fragmentu muru ściany nośnej zewnętrznej lub wewnętrznej. Opracowanie szczegółów konstrukcyjnych. Aktualizacja rysunków z poprzedniego semestru z uwagi na przeprowadzone obliczenia wymiarujące konstrukcję. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Obciążenia konstrukcji - klasyfikacja, zasady ustalania wg obowiązujących norm, kombinacje obciążeń. | 4 |
T-W-2 | Omówienie głównych punktów norm Eurokodu 1. | 4 |
T-W-3 | Omówienie głównych punktów norm Eurokodu 5. | 4 |
T-W-4 | Wymiarowanie elementów z drewna litego i klejonego warstwowo w ujęciu Eurokodu 5 oraz wiedzy technicznej. | 8 |
T-W-5 | Omówienie głównych punktów norm Eurokodu 6. | 4 |
T-W-6 | Zasady projektowania, doboru i obliczania elementów prefabrykowanych: nadprozy i stropów gęstożebrowych. | 2 |
T-W-7 | Obliczanie i projektowanie konstrukcji murowych - zasady ogólne. Metoda uproszczona. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego. | 18 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia. | 45 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/14_W01 Student zna zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych, zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych. | B_1A_W03, B_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-P-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/14_U01 Student potrafi zaprojektować i zwymiarować proste elementy konstrukcji budowlanych oraz sporządzić dokumentację techniczną obiektu korzystając z dostępnych źródeł informacyjnych. | B_1A_U02, B_1A_U08, B_1A_U05, B_1A_U06 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/14_K01 Student jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i inżynierskich. | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/14_W01 Student zna zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych, zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w dostatecznym stopniu zasady projektowania i wymiarowania podstawowych elementów konstrukcji budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/14_U01 Student potrafi zaprojektować i zwymiarować proste elementy konstrukcji budowlanych oraz sporządzić dokumentację techniczną obiektu korzystając z dostępnych źródeł informacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi zaprojektować i zwymiarować proste elementy konstrukcji budowlanych oraz sporządzić dokumentację techniczną obiektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/14_K01 Student jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- PN-EN 1990, PKN
- PN-EN 1991-1-1, PKN
- PN-EN 1991-1-3, PKN
- PN-EN 1991-1-4, PKN
- PN-EN 1991-1-5, PKN
- PN-EN 1991-1-7, PKN
- PN-EN 1995-1-1, PKN
- PN-EN 1995-1-2, PKN
- PN-EN 1996-1-1, PKN
- PN-EN 1996-1-2, PKN
- PN-EN 1996-2, PKN
- PN-EN 1996-3, PKN
Literatura dodatkowa
- Kotwica E., Nożyński W., Nowak R., Konstrukcje Drewniane - Przykłady obliczeń, SPPD, Czarna Woda, 2015
- Schabowicz K., Gorzelańczyk T., Materiały do ćwiczeń projektowych z budownictwa ogólnego, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2010
- Żurański J. A., Gaczek M., Oddziaływania klimatyczne na konstrukcje budowlane wg Eurokodu 1. Komentarze z przykładami obliczeń., ITB, Warszawa, 2011
- Nożyński W., Przykłady obliczeń konstrukcji budowlanych z drewna, WSiP, Warszawa, 1994, (wydanie drugie zmienione)
- Nowak R., Orłowicz R., Testing of Chosen Masonry Arched Lintels, Taylor & Francis, 2020
- Nowak R., Nowoczesne nadproża w budownictwie ogólnym, PZITB, Bielsko-Biała, 2019
- Nowak R., Orłowicz R., Naprawy i wzmocnienia konstrukcji budowlanych, PZITB, Bielsko-Biała, 2015
- Nowak R., Comparison of brick lintels types for their durability effect, ELSEVIER SCIENCE BV, SARA BURGERHARTSTRAAT 25, PO BOX 211, 1000 AE AMSTERDAM, NETHERLANDS, 2017
- Nowak R., Orłowicz R., Selected problems of failures and repairs of historic masonry vaults, EDP Sciences, 2019
- Skibicki S., Modele funkcji dojrzałości betonu wysokowartościowego – analiza i zastosowania praktyczne, Nowoczesne projektowanie i realizacja konstrukcji budowlanych, SKNKZ CONKRET, Kraków, 2016
- Hoła J., Pietraszek P., Schabowicz K., Obliczanie konstrukcji budynków wznoszonych tradycyjnie, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2009