Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Konstrukcje metalowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje metalowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Abramowicz <Malgorzata.Abramowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 1,50,40egzamin
projektyP5 45 2,50,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Rysunek techniczny
W-3Wytrzymałość materiałów
W-4Mechanika budowli
W-5Podstawy konstrukcji metalowych - sem. 4

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z postawowymi przypadkami pracy elementów konstrukcji stalowych poddanych działaniu obciążeń osiowych rozciągających, ściskających oraz w podstawowych stanach wytężenia z uwzględnieniem także zginania.
C-2Zapoznanie z podstawowymi sposobami łączenia elementów konstrukcji stalowych za pomocą łączników trzpieniowych i spawania, określenie warunków prawidłowego konstruowania i obliczania połączeń.
C-3Zapoznanie z podstawowymi metodami sporządzania kosztorysu konstrukcji stalowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne, blachownicę, słup osiowo ściskany i połączenia. Zestawienie stali konstrukcyjnej oraz uproszczony kosztorys konstrukcji stalowej.42
T-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych3
45
wykłady
T-W-1Złożona praca elementów zginanych6
T-W-2Elementy osiowo rozciągane2
T-W-3Elementy osiowo ściskane10
T-W-4Połączenia trzpieniowe8
T-W-5Połączenia spawane4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych45
A-P-2Przygotowanie projektu13
A-P-3Przygotowanie do sprawdzianów3
A-P-4Konsultacje2
63
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studia i praca własna3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu stropu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/23_W01
Zna i rozumie - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania prostego stropu o konstrukcji stalowej zarówno w aspekcie pracy poszczególnych składników jak i szczegółów konstrukcyjnych uwzględniając właściwe technologie połączeń i trendy rozwojowe elementów stalowych
B_1A_W02C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/23_U01
Potrafi wykonać projekt - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - prostego stropu przemysłowego wykonanego z wybranych elementów stalowych, poddanego podstawowemu układowi obciążeń zarówno w aspekcie pracy poszczególnych elementów jak i szczegółów konstrukcyjnych w postaci dokumentacji zawierającej obliczenia i rysunki konstrukcyjne. Wiele szczegółowych problemów student rozwiązuje na drodze samokształcenia się.
B_1A_U04C-2, C-1, C-3T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/23_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania i ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
B_1A_K01C-2, C-1, C-3T-P-1M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/23_W01
Zna i rozumie - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania prostego stropu o konstrukcji stalowej zarówno w aspekcie pracy poszczególnych składników jak i szczegółów konstrukcyjnych uwzględniając właściwe technologie połączeń i trendy rozwojowe elementów stalowych
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/23_U01
Potrafi wykonać projekt - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - prostego stropu przemysłowego wykonanego z wybranych elementów stalowych, poddanego podstawowemu układowi obciążeń zarówno w aspekcie pracy poszczególnych elementów jak i szczegółów konstrukcyjnych w postaci dokumentacji zawierającej obliczenia i rysunki konstrukcyjne. Wiele szczegółowych problemów student rozwiązuje na drodze samokształcenia się.
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/23_K01
Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania i ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
2,0
3,0Rozpoznawane tutaj kompetencje społeczne są oceniane zgodnie z realnymi osiągnięciami studenta przy wykonywaniu projektu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego i Jerzego Ziółko, Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Budownictwo ogólne t. 5
  2. Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1. Część pierwsza: Wybrane elementy i połączenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2010, Wydanie I - 2009, Wydanie II – 2010
  3. Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń według PN-EN 1993-1-1. Część druga: Stropy i pomosty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2011
  4. Łubiński M., Filipowicz A., Żółtowski W., Konstrukcje metalowe, cz. 1, Arkady, Warszawa, 2000, Wyd. II
  5. Norma: PN-EN 1993-1-1: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków, PKN, 2006
  6. Norma PN-EN 1993-1-5:2008. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-5: Blachownice, PKN, 2008
  7. Norma PN-EN 1993-1-8: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-8: Projektowanie węzłów, PKN, 2006
  8. Ostapiuk H., Czubakowski H., Konstrukcje metalowe. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych ze spawalnictwa, Skrypt Politechniki Szczecińskiej, Szczecin

Literatura dodatkowa

  1. Bogucki W., Żyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006
  2. Paczkowski W., Skibicki S., Wybór parametrów wzmocnienia stalowych słupów uszkodzonych korozyjnie, Materiały Budowlane, Warszawa, 2016, 5/2016

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne, blachownicę, słup osiowo ściskany i połączenia. Zestawienie stali konstrukcyjnej oraz uproszczony kosztorys konstrukcji stalowej.42
T-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Złożona praca elementów zginanych6
T-W-2Elementy osiowo rozciągane2
T-W-3Elementy osiowo ściskane10
T-W-4Połączenia trzpieniowe8
T-W-5Połączenia spawane4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych45
A-P-2Przygotowanie projektu13
A-P-3Przygotowanie do sprawdzianów3
A-P-4Konsultacje2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Studia i praca własna3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/23_W01Zna i rozumie - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania prostego stropu o konstrukcji stalowej zarówno w aspekcie pracy poszczególnych składników jak i szczegółów konstrukcyjnych uwzględniając właściwe technologie połączeń i trendy rozwojowe elementów stalowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi sposobami łączenia elementów konstrukcji stalowych za pomocą łączników trzpieniowych i spawania, określenie warunków prawidłowego konstruowania i obliczania połączeń.
C-1Zapoznanie z postawowymi przypadkami pracy elementów konstrukcji stalowych poddanych działaniu obciążeń osiowych rozciągających, ściskających oraz w podstawowych stanach wytężenia z uwzględnieniem także zginania.
Treści programoweT-W-5Połączenia spawane
T-W-2Elementy osiowo rozciągane
T-W-4Połączenia trzpieniowe
T-W-3Elementy osiowo ściskane
T-W-1Złożona praca elementów zginanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu stropu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/23_U01Potrafi wykonać projekt - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - prostego stropu przemysłowego wykonanego z wybranych elementów stalowych, poddanego podstawowemu układowi obciążeń zarówno w aspekcie pracy poszczególnych elementów jak i szczegółów konstrukcyjnych w postaci dokumentacji zawierającej obliczenia i rysunki konstrukcyjne. Wiele szczegółowych problemów student rozwiązuje na drodze samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi sposobami łączenia elementów konstrukcji stalowych za pomocą łączników trzpieniowych i spawania, określenie warunków prawidłowego konstruowania i obliczania połączeń.
C-1Zapoznanie z postawowymi przypadkami pracy elementów konstrukcji stalowych poddanych działaniu obciążeń osiowych rozciągających, ściskających oraz w podstawowych stanach wytężenia z uwzględnieniem także zginania.
C-3Zapoznanie z podstawowymi metodami sporządzania kosztorysu konstrukcji stalowej.
Treści programoweT-P-1Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne, blachownicę, słup osiowo ściskany i połączenia. Zestawienie stali konstrukcyjnej oraz uproszczony kosztorys konstrukcji stalowej.
T-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu stropu
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu.
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/23_K01Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania i ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi sposobami łączenia elementów konstrukcji stalowych za pomocą łączników trzpieniowych i spawania, określenie warunków prawidłowego konstruowania i obliczania połączeń.
C-1Zapoznanie z postawowymi przypadkami pracy elementów konstrukcji stalowych poddanych działaniu obciążeń osiowych rozciągających, ściskających oraz w podstawowych stanach wytężenia z uwzględnieniem także zginania.
C-3Zapoznanie z podstawowymi metodami sporządzania kosztorysu konstrukcji stalowej.
Treści programoweT-P-1Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne, blachownicę, słup osiowo ściskany i połączenia. Zestawienie stali konstrukcyjnej oraz uproszczony kosztorys konstrukcji stalowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu stropu
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozpoznawane tutaj kompetencje społeczne są oceniane zgodnie z realnymi osiągnięciami studenta przy wykonywaniu projektu
3,5
4,0
4,5
5,0