Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje metalowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje metalowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Wróblewski <Tomasz.Wroblewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Abramowicz <Malgorzata.Abramowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka |
W-2 | Rysunek techniczny |
W-3 | Wytrzymałość materiałów |
W-4 | Mechanika budowli |
W-5 | Podstawy konstrukcji metalowych - sem. 4 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z postawowymi przypadkami pracy elementów konstrukcji stalowych poddanych działaniu obciążeń osiowych rozciągających, ściskających oraz w podstawowych stanach wytężenia z uwzględnieniem także zginania. |
C-2 | Zapoznanie z podstawowymi sposobami łączenia elementów konstrukcji stalowych za pomocą łączników trzpieniowych i spawania, określenie warunków prawidłowego konstruowania i obliczania połączeń. |
C-3 | Zapoznanie z podstawowymi metodami sporządzania kosztorysu konstrukcji stalowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt stropu stalowego obejmujący belki drugorzędne, blachownicę, słup osiowo ściskany i połączenia. Zestawienie stali konstrukcyjnej oraz uproszczony kosztorys konstrukcji stalowej. | 42 |
T-P-2 | Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Złożona praca elementów zginanych | 6 |
T-W-2 | Elementy osiowo rozciągane | 2 |
T-W-3 | Elementy osiowo ściskane | 10 |
T-W-4 | Połączenia trzpieniowe | 8 |
T-W-5 | Połączenia spawane | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w ćwiczeniach projektowych | 45 |
A-P-2 | Przygotowanie projektu | 13 |
A-P-3 | Przygotowanie do sprawdzianów | 3 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
63 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studia i praca własna | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu stropu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/23_W01 Zna i rozumie - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania prostego stropu o konstrukcji stalowej zarówno w aspekcie pracy poszczególnych składników jak i szczegółów konstrukcyjnych uwzględniając właściwe technologie połączeń i trendy rozwojowe elementów stalowych | B_1A_W02 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/23_U01 Potrafi wykonać projekt - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - prostego stropu przemysłowego wykonanego z wybranych elementów stalowych, poddanego podstawowemu układowi obciążeń zarówno w aspekcie pracy poszczególnych elementów jak i szczegółów konstrukcyjnych w postaci dokumentacji zawierającej obliczenia i rysunki konstrukcyjne. Wiele szczegółowych problemów student rozwiązuje na drodze samokształcenia się. | B_1A_U04 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-1, T-P-2 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/23_K01 Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania i ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie | B_1A_K01 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/23_W01 Zna i rozumie - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - zasady zaprojektowania prostego stropu o konstrukcji stalowej zarówno w aspekcie pracy poszczególnych składników jak i szczegółów konstrukcyjnych uwzględniając właściwe technologie połączeń i trendy rozwojowe elementów stalowych | 2,0 | Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/23_U01 Potrafi wykonać projekt - uwzględniając obowiązujące normy oraz wiedzę z podstawowych przedmiotów teoretycznych - prostego stropu przemysłowego wykonanego z wybranych elementów stalowych, poddanego podstawowemu układowi obciążeń zarówno w aspekcie pracy poszczególnych elementów jak i szczegółów konstrukcyjnych w postaci dokumentacji zawierającej obliczenia i rysunki konstrukcyjne. Wiele szczegółowych problemów student rozwiązuje na drodze samokształcenia się. | 2,0 | Błędy kardynalne polegające na nieznajomości lub pomyleniu metod, sposobów czy technik liczenia lub opisu wykonywanego zadania wskazujące, iż na bieżącym poziomie wiedzy student nie potrafi rozwiązać postawionego problemu. |
3,0 | Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/23_K01 Poprzez samodzielną i podlegającą ocenie pracę wyrabia właściwy stosunek do odpowiedzialności za wytworzone przez siebie rozwiązania i ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie | 2,0 | |
3,0 | Rozpoznawane tutaj kompetencje społeczne są oceniane zgodnie z realnymi osiągnięciami studenta przy wykonywaniu projektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Mariana Giżejowskiego i Jerzego Ziółko, Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010, Budownictwo ogólne t. 5
- Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1. Część pierwsza: Wybrane elementy i połączenia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2010, Wydanie I - 2009, Wydanie II – 2010
- Praca zbiorowa pod redakcją Aleksandra Kozłowskiego, Konstrukcje stalowe. Przykłady obliczeń według PN-EN 1993-1-1. Część druga: Stropy i pomosty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2011
- Łubiński M., Filipowicz A., Żółtowski W., Konstrukcje metalowe, cz. 1, Arkady, Warszawa, 2000, Wyd. II
- Norma: PN-EN 1993-1-1: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków, PKN, 2006
- Norma PN-EN 1993-1-5:2008. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-5: Blachownice, PKN, 2008
- Norma PN-EN 1993-1-8: 2006. Eurokod 3, Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-8: Projektowanie węzłów, PKN, 2006
- Ostapiuk H., Czubakowski H., Konstrukcje metalowe. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych ze spawalnictwa, Skrypt Politechniki Szczecińskiej, Szczecin
Literatura dodatkowa
- Bogucki W., Żyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006
- Paczkowski W., Skibicki S., Wybór parametrów wzmocnienia stalowych słupów uszkodzonych korozyjnie, Materiały Budowlane, Warszawa, 2016, 5/2016