Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Budownictwo komunikacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budownictwo komunikacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawowe zasady rysunku technicznego
W-2Ma podstawowe umiejetności obsługi programu CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym.
C-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
C-3Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i wyjątkowo klasy GP lub D30
30
wykłady
T-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego w Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.2
T-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość do projektowania, klasy dróg, przekroje poprzeczne.2
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.2
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy.4
T-W-5Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg4
T-W-6Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.2
T-W-7Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.2
T-W-8Elementy drogi kolejowej. Klasyfikacja linii kolejowych.2
T-W-9Odziaływanie dróg na środowisko2
T-W-10Skrzyżowania i węzły drogowe4
T-W-11Podstawy projektowania lotnisk: charakterystyka, infrastruktura, projektowanie dróg startowych. Nawierzchnie lotniskowe2
T-W-12Repetytorium i zaliczenie wykładów2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Konsultacje2
A-P-3Wykonie projektu - praca własna18
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Praca własna studentów13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena formująca: Kolokwium na ćwiczeniach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/25_W01
Zna podstawy projektowania i zasady sporządzania projektu drogi.
B_1A_W04, B_1A_W03, B_1A_W02, B_1A_W05C-3, C-1T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-9M-1, M-2S-2, S-3
B_1A_S1/C/25_W02
Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko. Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym.
B_1A_W05C-2T-W-9, T-W-1M-1S-1
B_1A_S1/C/25_W03
Ma wiedzę na temat projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego.
B_1A_W04, B_1A_W05, B_1A_W03, B_1A_W02C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-10, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/25_U01
Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej
B_1A_U01, B_1A_U02C-3, C-1T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3
B_1A_S1/C/25_U02
Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg
B_1A_U05, B_1A_U04C-2T-W-9, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/25_K01
Student jest przygotowany do wykonania projektu drogi, czuje potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jest świadomy skutków wpływu budowli komunikacyjnych na środowisko naturalne.
B_1A_K01, B_1A_K02C-2T-W-8, T-W-9, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/25_W01
Zna podstawy projektowania i zasady sporządzania projektu drogi.
2,0Student nie zna podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,0Student ma wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zasad projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
B_1A_S1/C/25_W02
Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko. Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym.
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,5Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,0Student posiada wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
5,0Student bardzo szeroki zakres wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
B_1A_S1/C/25_W03
Ma wiedzę na temat projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego.
2,0Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,0Student ma minimalną znajomość kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,5Student ma większą niż minimalną znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,0Student posiada znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,5Student ma dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
5,0Student ma bardzo dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/25_U01
Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej
2,0Student nie umie zaprojektować drogi kołowej
3,0Student z dużymi problemami potrafi zaprojektować elementy trasy drogowej w planie, profilu i przekroju porzecznym
3,5Student umie zaprojektować drogę kołową w stopniu większym niż minimalny
4,0Student potrafi zaprojektować drogę kołową
4,5Student potrafi w sposób dobry zaprojektować drogę kołową
5,0Student bardzo dobrze opanował umiejętność projektowania drogi kołowej
B_1A_S1/C/25_U02
Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg
2,0Student nie umie ocenić zagrożenia związanego z budową dróg
3,0Student w stopniu minimalnym umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
3,5Student w stopniu większym niż minimalny umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,0Student umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,5Student dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
5,0Student bardzo dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/25_K01
Student jest przygotowany do wykonania projektu drogi, czuje potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jest świadomy skutków wpływu budowli komunikacyjnych na środowisko naturalne.
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym zdaje sobie sprawę z potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz świadomości jego wpływu na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. -, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 2022, dostepne na stronie dziennikustaw.gov.pl
  2. -, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 1998, Dz. U. 1998 nr 151 poz. 987, dostępny na stronie dziennikustaw.gov.pl
  3. Kamiński L., Szydło A., Drogi - projektowanie i budowa, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1981, 1
  4. Młodożeniec W., Budowa dróg - podstawy projektowania, BEL Studio, Warszawa, 2020, 2
  5. Andrzej Kobryń, Krzywe przejściowe w trasowaniu dróg, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023, 1

Literatura dodatkowa

  1. Ministerstwo Infrastruktury, Wzorce i Standardy Drogowe WR_D, Skarb Państwa – Minister Infrastruktury, Warszawa, 2022, 1
  2. Czudek H., Radomski W., Podstawy mostownictwa, PWN, Warszawa, 1981, 2
  3. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2012, 1
  4. Majer S., Drogi i konstrukcje nawierzchni drogowych, Grupa Medium, Warszawa, Miesięcznik Izolacje, 2011, 2, s. 22-25
  5. Majer S., Problemy z drogami krajowymi zastapionymi drogami ekspresowymi, na przykladzie byłej drogi krajowej nr 3 na terenie województwa zachodniopomorskiego, Elamed Sp. z o.o., Magazyn Autostrady, 2014, 5, s. 96-99

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i wyjątkowo klasy GP lub D30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego w Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.2
T-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość do projektowania, klasy dróg, przekroje poprzeczne.2
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.2
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy.4
T-W-5Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg4
T-W-6Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.2
T-W-7Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.2
T-W-8Elementy drogi kolejowej. Klasyfikacja linii kolejowych.2
T-W-9Odziaływanie dróg na środowisko2
T-W-10Skrzyżowania i węzły drogowe4
T-W-11Podstawy projektowania lotnisk: charakterystyka, infrastruktura, projektowanie dróg startowych. Nawierzchnie lotniskowe2
T-W-12Repetytorium i zaliczenie wykładów2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Konsultacje2
A-P-3Wykonie projektu - praca własna18
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Praca własna studentów13
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/25_W01Zna podstawy projektowania i zasady sporządzania projektu drogi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
B_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
B_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi.
C-1Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym.
Treści programoweT-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i wyjątkowo klasy GP lub D
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy.
T-W-5Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg
T-W-7Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.
T-W-10Skrzyżowania i węzły drogowe
T-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość do projektowania, klasy dróg, przekroje poprzeczne.
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.
T-W-6Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.
T-W-9Odziaływanie dróg na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena formująca: Kolokwium na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,0Student ma wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zasad projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/25_W02Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko. Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-9Odziaływanie dróg na środowisko
T-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego w Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
3,5Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,0Student posiada wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
5,0Student bardzo szeroki zakres wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/25_W03Ma wiedzę na temat projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
B_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
B_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
B_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
C-1Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym.
Treści programoweT-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy.
T-W-5Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.
T-W-6Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.
T-W-7Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.
T-W-8Elementy drogi kolejowej. Klasyfikacja linii kolejowych.
T-W-11Podstawy projektowania lotnisk: charakterystyka, infrastruktura, projektowanie dróg startowych. Nawierzchnie lotniskowe
T-W-10Skrzyżowania i węzły drogowe
T-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość do projektowania, klasy dróg, przekroje poprzeczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,0Student ma minimalną znajomość kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
3,5Student ma większą niż minimalną znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,0Student posiada znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
4,5Student ma dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
5,0Student ma bardzo dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/25_U01Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników, również w języku obcym.
B_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi.
C-1Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym.
Treści programoweT-P-1Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i wyjątkowo klasy GP lub D
T-W-4Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy.
T-W-5Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg
T-W-3Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego.
T-W-6Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning.
T-W-7Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni.
T-W-10Skrzyżowania i węzły drogowe
T-W-2Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość do projektowania, klasy dróg, przekroje poprzeczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena formująca: Kolokwium na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zaprojektować drogi kołowej
3,0Student z dużymi problemami potrafi zaprojektować elementy trasy drogowej w planie, profilu i przekroju porzecznym
3,5Student umie zaprojektować drogę kołową w stopniu większym niż minimalny
4,0Student potrafi zaprojektować drogę kołową
4,5Student potrafi w sposób dobry zaprojektować drogę kołową
5,0Student bardzo dobrze opanował umiejętność projektowania drogi kołowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/25_U02Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
B_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-9Odziaływanie dróg na środowisko
T-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego w Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie ocenić zagrożenia związanego z budową dróg
3,0Student w stopniu minimalnym umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
3,5Student w stopniu większym niż minimalny umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,0Student umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
4,5Student dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
5,0Student bardzo dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/25_K01Student jest przygotowany do wykonania projektu drogi, czuje potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jest świadomy skutków wpływu budowli komunikacyjnych na środowisko naturalne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
B_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa.
Treści programoweT-W-8Elementy drogi kolejowej. Klasyfikacja linii kolejowych.
T-W-9Odziaływanie dróg na środowisko
T-W-1Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego w Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym zdaje sobie sprawę z potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz świadomości jego wpływu na środowisko naturalne
3,5
4,0
4,5
5,0