Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa wodnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy budownictwa wodnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Materiały budowlane, |
W-2 | Hydraulika i hydrologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiedza ogólna o budowlach wodnych. Znajomość ogólnych podstaw projektowania. |
C-2 | Podstawowa wiedza z hydrologii |
C-3 | Podstawowa wiedza w zakresie gospodarki wodnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Odwodnienie wykopu budowlanego. | 10 |
T-P-2 | Obliczenia zbiornika retencyjno-rozsączającego. | 6 |
T-P-3 | Krzywa związku wodowskazów i krzywa konsumcyjna. | 4 |
T-P-4 | Obliczenie przepływów maksymalnych rocznych o określonym prawdopodobieństwie przewyższenia. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Melioracje wodne. | 1 |
T-W-2 | Odwodnienia w budownictwie. | 1 |
T-W-3 | Kompozycja stopnia wodnego. | 3 |
T-W-4 | Ochrona od powodzi. | 1 |
T-W-5 | Drogi wodne. Porty i przystanie rzeczne. | 1 |
T-W-6 | Budowle morskie. | 1 |
T-W-7 | Podstawy hydrologii inżynierskiej. | 4 |
T-W-8 | Podstawy gospodarki wodnej. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego. | 18 |
A-P-3 | Konsultacje. | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Opracowanie materału. | 8 |
A-W-3 | Przygtowanie do zaliczenia. | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny) |
M-2 | Metody praktyczne (metoda projektów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów pod koniec semestru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonanych projektów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/26_W01 Posiada podstawową wiedzę w zakresie hydrologii i hydrogeologii, która jest niezbędna do realizowania zadań w zakresie gospodarki wodnej i hydrotechniki. | B_1A_W01 | — | — | C-2 | T-P-2, T-W-7, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
B_1A_S1/C/26_W05 Posiada podstawową wiedzę w zakresie gospodarki wodnej. | B_1A_W05 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/C/27_W04 Zna i rozumie zasady funkcjonowania budowli wodnych, ich rodzaje i cele gospodarcze. | B_1A_W04 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/27_U01 Potrafi rozróżnić poszczególne budowle wodne, określić odpływ powierzchniwy z danego terenu, zaprojektować prosty system odwodnienia oraz przeprowadzić elementarną analizę hydrologiczną. | B_1A_U07 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-P-4, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/26_K01 Jest świadomy potrzeby ciągłego rozwoju i pogłębiania zdobytej wiedzy. | B_1A_K01 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-P-4, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-5, T-P-2, T-P-3, T-W-7, T-W-1, T-P-1, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/26_W01 Posiada podstawową wiedzę w zakresie hydrologii i hydrogeologii, która jest niezbędna do realizowania zadań w zakresie gospodarki wodnej i hydrotechniki. | 2,0 | |
3,0 | Posiada minimalną wiedzę z hydrologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/26_W05 Posiada podstawową wiedzę w zakresie gospodarki wodnej. | 2,0 | |
3,0 | Posiada minimalną wiedzę w zakresie gospodarowania wodą. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/27_W04 Zna i rozumie zasady funkcjonowania budowli wodnych, ich rodzaje i cele gospodarcze. | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu budownictwa wodnego. |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu budownictwa wodnego w stopniu dostatecznym. Rozwiązuje test w granicach 50%, projekt wykonuje w sposób dostatecznie poprawny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/27_U01 Potrafi rozróżnić poszczególne budowle wodne, określić odpływ powierzchniwy z danego terenu, zaprojektować prosty system odwodnienia oraz przeprowadzić elementarną analizę hydrologiczną. | 2,0 | |
3,0 | W dostatecznym stopniu potrafi rozróżnić podstawowe budowle wodne, zaprojektować prosty system odwodnienia i przeprowadzic prostą analizę hydrologiczną. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/26_K01 Jest świadomy potrzeby ciągłego rozwoju i pogłębiania zdobytej wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje niewielkie zaangażowanie i sporadyczną aktywność na zajeciach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Arkuszewski A., Kicinski T., Budownictwo wodne, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1991
- Majewski W., Wprowadzenie do inżynierii i gospodarki wodnej, IBW PAN, Gdańsk, 2020
- Więzik B., Obliczenie przepływów maksymalnych rocznych w zlewniach niekontrolowanych o określonym prawdopodobieństwie przewyższenia za pomocą formuły opadowej., Politechnika Krakowska, Kraków, 1993
- Byczkowski A., Hydrologia tom 2, SGGW, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Budownictwo betonowe t XVI, Arkady, 1966
- Praca zbiorowa, Budownictwo betonowe t XVII, Arkady, 1969
- Fanti K., Fiedler K.,Kowalewski J.,Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972
- Łaski A., Elektrownie wodne – rozwiązania i dobór parametrów, W N T, Warszawa, 1971
- Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne, Wyższa Szkoła Morska, Szczecin, 2002
- Praca zbiorowa, Podstawy melioracji rolnych, PWRiL, Warszawa, 1987
- Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J, Regulacje rzek i potoków, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1994
- Sokołowski J., Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, S G G W, Warszawa, 1993
- Norbert Laskowski, BUDOWLE HYDROTECHNICZNE INTEGRALNĄ CZĘŚCIĄ PRZEMYSŁU I NATURY, CZASOPISMO NAUKOWE przestrzeń i FORMa, 2017, 32