Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy wodociągów i kanalizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy wodociągów i kanalizacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli |
W-2 | Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej |
W-3 | Umiejętność czytania rysunków technicznych |
W-4 | Podstawowe wiadomości z geometrii wykreślnej i rysunku technicznego |
W-5 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów |
W-6 | Podstawowe wiadomości z hydrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta/ki z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie |
C-2 | Zapoznanie studenta/ki ze standardami energetycznymi budynków |
C-3 | Zapoznanie studenta/ki z przykładami realizacji budynków o wysokiej charakterystyki energetycznej |
C-4 | Przygotowanie studenta/ki do oceny charakterystyki energetycznej budynku |
C-5 | Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej oraz deszczowej. |
C-6 | Umiejętność projektowania prostych układów sieci wodociagowo-kanalizacyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie mapy do programu AutoCAD | 1 |
T-P-2 | Trasowanie sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu AutoCAD) | 13 |
T-P-3 | Wykonanie bilansu ilości wody i ścieków | 2 |
T-P-4 | Wykonanie profili podłużnych wybranych odcinków sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej | 10 |
T-P-5 | Wykonanie opisu technicznego do projektu | 2 |
T-P-6 | Wykonanie oblicze hydraulicznych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy i schematy układów wodociagowych. | 1 |
T-W-2 | Zapotrzebowanie na wodę. Metody obliczania zapotrzebowania na wodę | 2 |
T-W-3 | Źródła wody. Ujęcia wód powierzchniowych i podziemnych - ogólny podział. | 2 |
T-W-4 | Materiały, uzbrojenie, rodzaje połaczeń stosowane w budowie sieci wodociagowej. | 1 |
T-W-5 | Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe. | 1 |
T-W-6 | Zbiorniki wodociagowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika. Współpraca pompowni 2-go stopnia z siecią wodociągowa i zbiornikiem. | 2 |
T-W-7 | Systemy kanalizacji i zasady wyboru. | 1 |
T-W-8 | Bilans ścieków. Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanalizacji sanitarnej i deszczowej. | 1 |
T-W-9 | Materiały i uzbrojenie stosowane w budowie sieci kanalizacyjnej. Przekroje poprzeczne kanałów. | 1 |
T-W-10 | Obiekty specjalne na sieci takie jak syfony, przelewy burzowe, piaskowniki, łapacze błota, benzyn, olejów i tłuszczu. | 1 |
T-W-11 | BHP przy budowie sieci wodociagowej i kanalizacyjnej. | 1 |
T-W-12 | Kolokwium zaliczające | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajeciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 12 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 8 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny i metoda przypadków |
M-2 | Metody praktyczne - metoda projektów |
M-3 | Wykład informacyjny |
M-4 | Metoda projektów |
M-5 | Metoda z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy projektowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/27_W02 Zna podstawowe zasady projektowania instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych (jako elementy instalacji budowlanych) związaną z kierunkiem budownictwo. | B_1A_W04 | — | — | C-5, C-6 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/27_U02 Potrafi zaprojektować proste fragmenty sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych dla wybranego terenu (przy wsparciu programu komputerowego), dobierajac optymalne materiały do projektowanych sieci. Potrafi także przygotować i przedstawić końcową prezentację zaprojektowanych przez siebie fragmentów sieci. | B_1A_U08 | — | — | C-5, C-6 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/27_K02 Student jest przygotowany do projektowania wybranych zagadnień sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, a także jest gotowy do dalszego rozwijania swojego samokształcenia. | B_1A_K01 | — | — | C-5, C-6 | T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-4, M-5 | S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/27_W02 Zna podstawowe zasady projektowania instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych (jako elementy instalacji budowlanych) związaną z kierunkiem budownictwo. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w dostatecznym stopniu zagadnienia związane z projektowaniem wybranych elementów sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/27_U02 Potrafi zaprojektować proste fragmenty sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i deszczowych dla wybranego terenu (przy wsparciu programu komputerowego), dobierajac optymalne materiały do projektowanych sieci. Potrafi także przygotować i przedstawić końcową prezentację zaprojektowanych przez siebie fragmentów sieci. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektować najprostsze podstawowe układy sieci wod-kan. i deszczowej dla wybranych rzeczywistych terenów przy wsparciu programu komputerowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/27_K02 Student jest przygotowany do projektowania wybranych zagadnień sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, a także jest gotowy do dalszego rozwijania swojego samokształcenia. | 2,0 | |
3,0 | Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie potrzeb oraz w dostatecznym stopniu jest przygotowany do projektowania sieci. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Guzik J., Guzik A., Wodociagi i kanalizacja zewnętrzna, Kabe, 2011, Kod 220732
- Sosnowski St., Tabernacki J., Chudzicki J., Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, Wydawnictwo Instalator Polski, Warszawa, 2002, Wydanie 1
- Dolecka J., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociagi i Kanalizacja Część 1, Wodociągi, Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Dział Wydawnictw i Poligrafii Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, Wydanie 3
- Normy przedmiotowe z zakresu podejmowanej tematyki
- Dolecka j., Dolecki J., Klepacka B., Usakiewicz A., Wodociagi i Kanalizacja Część 2, Kanalizacja, materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych, Dział Wydawnictw i Poligrafii politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, Wydanie 3
- Furtak L., Rabiej S., Wild J., Warunki Techniczne Wykonania i odbioru rurociagów z tworzyw sztucznych, ABBY, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Bering S., Mazur J., Tarnowski K., Bogusławski B., Głowacka A., Czynniki fizykochemiczne wskazujące na korozję betonu i odory w kanalizacji na obszarach wiejskich, Przemysł Chemiczny (ISSN: 0033-2496), 2019, Zeszyt 9, Strony od - do: 1384-1387