Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy BIM:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy BIM
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 15 1,00,50zaliczenie
seminariaS8 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw budownictwa ogólnego - Budownictwo ogólne
W-2Znajomość podstawowych aspektów organizacyjnych i formalno - prawnych zarządzania przedsięwzięciem budowlanym - Zarządzanie procesem inwestycyjnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu Building Information Modeling jako metody zarządzania cyklem życia obiektu budowlanego w odniesieniu do koncepcji Integrated Project Delivery (IPD)
C-2Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Systemy BIM i srodowiska pracy BIM. Praca grupowa. Modele pracy grupowej.2
T-S-2Wymiana danych miedzy programami BIM. Otwarte standardy formatów plików: IFC. Oprogramowanie do przegladania modeli IFC i do sprawdzania poprawnosci modeli IFC. Wymiana modeli BIM celem rewizji wersji, eksport do formatów DWF/DWFx/3D DWF/ PDF/3D PDF.6
T-S-3Zastosowanie BIM w analizach kosztowych2
T-S-4Zastosowanie BIM w planowaniu realizacji robót budowlanych i w zarzadzaniu przebiegiem robót budowlanych5
15
wykłady
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.3
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.2
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.1
T-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.3
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.2
T-W-6BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM).2
T-W-7Green BIM – połączenie koncepcji zrównoważonego budownictwa z BIM. Przykłady realizacji koncepcji Green BIM – studium przypadku.1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Udział w zajęciach15
A-S-2Praca własna15
A-S-3Przygotowanie projektu18
A-S-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studia i praca własna6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2seminarium
M-3wykład problemowy
M-4metoda przypadków
M-5dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
S-2Ocena podsumowująca: test zaliczeniowy na koniec wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/40_W01
Student ma podstawową wiedzę o BIM jako metodzie zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi
B_1A_W04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/40_U01
Student potrafi ocenić korzyści wynikające z wdrożenia metody BIM w cyklu życia obiektu budowlanego.
B_1A_U06C-2T-S-2, T-S-1, T-S-4, T-S-3, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/40_K01
Student jest gotów do podjęcia oceny wpływu właściwej wymiany danych, komunikacji i kooperacji między stronami przedsięwzięcia budowlanego na efektywność przedsięwzięcia.
B_1A_K01C-2, C-1T-S-4, T-S-2, T-S-3, T-S-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/40_W01
Student ma podstawową wiedzę o BIM jako metodzie zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi
2,0Student nie zna podstawowych założeń metody BIM
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
4,0Student ma wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, zna zasady pracy zespołowej
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/40_U01
Student potrafi ocenić korzyści wynikające z wdrożenia metody BIM w cyklu życia obiektu budowlanego.
2,0Student nie umie określić podstaw koncepcji IPD oraz założeń metody BIM
3,0Student umie sformułować podstawowe zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student umie zdefiniować podstawy zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM i określić założenia IPD
4,0Student umie dobrze sformułować zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM i IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego
4,5Student umie określić możliwości i efekty zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego w kontekście koncepcji IPD
5,0Student umie bardzo dobrze sfomułować założenia zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/40_K01
Student jest gotów do podjęcia oceny wpływu właściwej wymiany danych, komunikacji i kooperacji między stronami przedsięwzięcia budowlanego na efektywność przedsięwzięcia.
2,0Student nie jest gotów do oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie
3,0Student jest gotów do przeprowadzenia oceny kluczowych efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie
3,5Student jest gotów do przeprowadzenia oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji
4,0Student jest gotów do przeprowadzenia wnikliwej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji
4,5Student jest gotów do przeprowadzenia wnikliwej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji oraz do wdrożenia zasad komunikacji w zespole projektowym
5,0Student jest gotów w bardzo dobrym stopniu do przeprowadzenia pogłębionej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji oraz do wdrożenia zasad komunikacji w zespole projektowym

Literatura podstawowa

  1. Dariusz Kasznia, Jacek Magiera, Paweł Wierzowiecki, BIM w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
  2. Tomana Andrzej, BIM – Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzędzia, PWB Media, Warszawa, 2015
  3. Podręcznik wdrożenia pilotażowego projektu BIM, Autodesk, 2014, dokumentacja on-line

Literatura dodatkowa

  1. Araszkiewicz K., Nowoczesne techniki cyfrowe integrujące projektowanie, budowę i zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego, Świat Nieruchomości, 2017

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Systemy BIM i srodowiska pracy BIM. Praca grupowa. Modele pracy grupowej.2
T-S-2Wymiana danych miedzy programami BIM. Otwarte standardy formatów plików: IFC. Oprogramowanie do przegladania modeli IFC i do sprawdzania poprawnosci modeli IFC. Wymiana modeli BIM celem rewizji wersji, eksport do formatów DWF/DWFx/3D DWF/ PDF/3D PDF.6
T-S-3Zastosowanie BIM w analizach kosztowych2
T-S-4Zastosowanie BIM w planowaniu realizacji robót budowlanych i w zarzadzaniu przebiegiem robót budowlanych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.3
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.2
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.1
T-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.3
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.2
T-W-6BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM).2
T-W-7Green BIM – połączenie koncepcji zrównoważonego budownictwa z BIM. Przykłady realizacji koncepcji Green BIM – studium przypadku.1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Udział w zajęciach15
A-S-2Praca własna15
A-S-3Przygotowanie projektu18
A-S-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studia i praca własna6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/40_W01Student ma podstawową wiedzę o BIM jako metodzie zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu Building Information Modeling jako metody zarządzania cyklem życia obiektu budowlanego w odniesieniu do koncepcji Integrated Project Delivery (IPD)
C-2Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM
Treści programoweT-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.
T-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.
T-W-6BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM).
T-W-7Green BIM – połączenie koncepcji zrównoważonego budownictwa z BIM. Przykłady realizacji koncepcji Green BIM – studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych założeń metody BIM
3,0Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
4,0Student ma wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, zna dobrze koncepcję IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, zna zasady pracy zespołowej
4,5Student ma dobrą wiedzę na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej
5,0Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego, metod pracy zespołowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/40_U01Student potrafi ocenić korzyści wynikające z wdrożenia metody BIM w cyklu życia obiektu budowlanego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U06Potrafi czytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM
Treści programoweT-S-2Wymiana danych miedzy programami BIM. Otwarte standardy formatów plików: IFC. Oprogramowanie do przegladania modeli IFC i do sprawdzania poprawnosci modeli IFC. Wymiana modeli BIM celem rewizji wersji, eksport do formatów DWF/DWFx/3D DWF/ PDF/3D PDF.
T-S-1Systemy BIM i srodowiska pracy BIM. Praca grupowa. Modele pracy grupowej.
T-S-4Zastosowanie BIM w planowaniu realizacji robót budowlanych i w zarzadzaniu przebiegiem robót budowlanych
T-S-3Zastosowanie BIM w analizach kosztowych
T-W-6BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM).
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.
T-W-7Green BIM – połączenie koncepcji zrównoważonego budownictwa z BIM. Przykłady realizacji koncepcji Green BIM – studium przypadku.
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.
T-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.
Metody nauczaniaM-2seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie określić podstaw koncepcji IPD oraz założeń metody BIM
3,0Student umie sformułować podstawowe zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM
3,5Student umie zdefiniować podstawy zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM i określić założenia IPD
4,0Student umie dobrze sformułować zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM i IPD, potrafi wskazać możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego
4,5Student umie określić możliwości i efekty zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego w kontekście koncepcji IPD
5,0Student umie bardzo dobrze sfomułować założenia zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi według metody BIM, koncepcji IPD, możliwości zastosowania narzędzi BIM w cyklu życia obiektu budowlanego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/40_K01Student jest gotów do podjęcia oceny wpływu właściwej wymiany danych, komunikacji i kooperacji między stronami przedsięwzięcia budowlanego na efektywność przedsięwzięcia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami zarządzania informacją i komunikacją w projekcie oraz metodą pracy zespołowej z wykorzystaniem technologii BIM
C-1Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu Building Information Modeling jako metody zarządzania cyklem życia obiektu budowlanego w odniesieniu do koncepcji Integrated Project Delivery (IPD)
Treści programoweT-S-4Zastosowanie BIM w planowaniu realizacji robót budowlanych i w zarzadzaniu przebiegiem robót budowlanych
T-S-2Wymiana danych miedzy programami BIM. Otwarte standardy formatów plików: IFC. Oprogramowanie do przegladania modeli IFC i do sprawdzania poprawnosci modeli IFC. Wymiana modeli BIM celem rewizji wersji, eksport do formatów DWF/DWFx/3D DWF/ PDF/3D PDF.
T-S-3Zastosowanie BIM w analizach kosztowych
T-S-1Systemy BIM i srodowiska pracy BIM. Praca grupowa. Modele pracy grupowej.
T-W-6BIM i rozszerzona rzeczywistość (VR) w cyklu życia obiektu. BIM a zarządzanie eksploatacją obiektu budowlanego (Facility Management – FM).
T-W-3BIM na świecie i w Polsce. Standardy BIM w wybranych krajach. BIM w zamówieniach publicznych.
T-W-5Przegląd narzędzi i funkcjonalności oprogramowania wykorzystywanego w przedsięwzięciach BIM. Planowanie przedsięwzięcia budowlanego i zarządzanie przebiegiem robót według metody BIM – harmonogramowanie.
T-W-2Wprowadzenie do metody Building Information Modeling (BIM), geneza - od CAD do BIM, podstawowa terminologia, techniki modelowania parametrycznego i bezpośredniego. BIM jako model obiektu oraz jako proces w kontekście PLM. Modele BIM 3D – 7D.
T-W-4Procedura opracowania modelu BIM. Obiekty, rodziny obiektów, klasyfikacja obiektów, więzy, relacje, parametry. Modyfikacja cech obiektu. Poziomy LOD. Zagadnienie interoperacyjności, wymiana danych w modelu BIM, interoperacyjność oprogramowania. Systemy klasyfikacji elementów budowlanych OmniCLass. Otwarte standardy: formaty wymiany danych IFC, XML, DXF.
T-W-1Zarządzanie informacją i komunikacją w cyklu życia przedsięwzięcia budowlanego (Project Lifecycle Management – PLM). Nowoczesne metody pracy zespołowej. Koncepcja Zintegrowanego Zarządzania Projektem (Integrated Project Delivery - IPD), znaczenie kooperacji i koordynacji międzybranżowej w przedsięwzięciu budowlanym. Dokumentacja elektroniczna w cyklu życia obiektu budowlanego.
Metody nauczaniaM-2seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie
3,0Student jest gotów do przeprowadzenia oceny kluczowych efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie
3,5Student jest gotów do przeprowadzenia oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji
4,0Student jest gotów do przeprowadzenia wnikliwej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji
4,5Student jest gotów do przeprowadzenia wnikliwej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji oraz do wdrożenia zasad komunikacji w zespole projektowym
5,0Student jest gotów w bardzo dobrym stopniu do przeprowadzenia pogłębionej oceny efektów wdrożenia koncepcji IPD oraz założeń metody BIM w budownictwie i do określenia znaczenia wymiany informacji dla efektywności inwestycji oraz do wdrożenia zasad komunikacji w zespole projektowym