Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Budowle wodne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle wodne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 45 2,50,50zaliczenie
wykładyW6 30 1,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs:Hydraulika i hydrologia.
W-2Ukończony kurs: Podstawy budownictwa wodnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych.
C-2Podstawowa wiedza w zakresie oddziaływania obiektów hydrotechnicznych na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt stopnia wodnego.30
T-P-3Projekt regulacji rzeki.15
45
wykłady
T-W-1Kompozycja stopnia wodnego.2
T-W-2Przepławki dla ryb.2
T-W-3Studia wstępne w projektowaniu budowli piętrzących.2
T-W-4Obliczenia hydrauliczne budowli piętrzących.2
T-W-5Obciążenia budowli piętrzących.2
T-W-6Stateczność budowli piętrzących.2
T-W-7Obliczenia hydroenergetyczne elektrowni wodnych.2
T-W-8Drogi wodne.2
T-W-9Zagadnienia wykonawstwa budowli wodnych.2
T-W-10Regulacja rzek.8
T-W-11Budownictwo morskie - wiadomości ogólne.2
T-W-12Morskie budowle hydrotechniczne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych.16
A-P-3Udział w konsultacjach.2
63
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzialne przyswajanie wiedzy z zakresu przedmiotu.5
A-W-3Egzamin2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/33_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie ingerencji budowli hydrotechnicznych w środowisko oraz planów gospodarowania wodami w obszarze dorzeczy.
B_1A_W05C-2T-W-2, T-W-1, T-W-10, T-W-8, T-W-7, T-W-4M-1S-1
B_1A_S1/D/BW/01_W01
Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzacych, elektrowni wodnych i dróg wodnych śródlądowych. Zna przepisy techniczne obowiązujące w budownictwie hydrotechnicznym.
B_1A_W04C-1T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/01_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy oraz dokonać oceny rozwiązań technicznych istniejących budowli wodnych.
B_1A_U07C-1T-P-3, T-P-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/BW/01_K01
Jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i ciągłego rozwoju.
B_1A_K01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-12, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/33_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie ingerencji budowli hydrotechnicznych w środowisko oraz planów gospodarowania wodami w obszarze dorzeczy.
2,0
3,0Posiada minimalną wiedzę w zakresie gospodarowania wodami oraz wpływu obiektów hydrotechnicznych na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/D/BW/01_W01
Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzacych, elektrowni wodnych i dróg wodnych śródlądowych. Zna przepisy techniczne obowiązujące w budownictwie hydrotechnicznym.
2,0
3,0Posiada minimalną wiedzę w zakresie budownictwa hydrotechnicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/01_U01
Potrafi zaprojektować wybrane elementy oraz dokonać oceny rozwiązań technicznych istniejących budowli wodnych.
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić podstawową analizę hydrologiczną przepływów w danym przekroju oraz na jej podstawie wykonać prawidłowo zadanie projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/BW/01_K01
Jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i ciągłego rozwoju.
2,0
3,0Wykazuje niewielkie zaangażowanie i sporadyczną aktywność na zajeciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wiesław Depczyński, Andrzej Szamowski, Budowle i zbiorniki wodne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1999
  2. Jan Kulczyk, Jan Winter, Śródlądowy transport wodny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
  3. Minister Środowiska, Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, 2007
  4. Wiktor Mamak, Regulacja rzek i potoków, Arkady, Warszawa, 1958

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Budownictwo Betonowe, tom 17, Arkady, 1969
  2. Aleksander Łaski:, Elektrownie wodne rozwiązania i dobór parametrów, Wydawnictwa Naukowo –Techniczne, Warszawa, 1971
  3. Julian Lambor, Gospodarka wodna na zbiornikach retencyjnych, Arkady, Warszawa, 1962
  4. Janusz Kubrak, Hydraulika techniczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  5. Fanti K., Fiedler K.,Kowalewski J.,Wójcicki S., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1972
  6. Robert Mańko, Wpływ udrożnienia kanałów Międzyodrza i remontu zabudowy hydrotechnicznej na przepływy w sieci dolnej Odry, rozprawa doktorska, 2018
  7. S. Pisarczyk, Fundamentowanie dla inżynierów budownictwa wodnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2019
  8. Kazimierowicz-Frankowska K., Geosyntetyki w budownictwie wodnym, PWN, Warszawa, 2019
  9. Andrzej Byczkowski, Hydrologia tom 2, SGGW, Warszawa, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt stopnia wodnego.30
T-P-3Projekt regulacji rzeki.15
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kompozycja stopnia wodnego.2
T-W-2Przepławki dla ryb.2
T-W-3Studia wstępne w projektowaniu budowli piętrzących.2
T-W-4Obliczenia hydrauliczne budowli piętrzących.2
T-W-5Obciążenia budowli piętrzących.2
T-W-6Stateczność budowli piętrzących.2
T-W-7Obliczenia hydroenergetyczne elektrowni wodnych.2
T-W-8Drogi wodne.2
T-W-9Zagadnienia wykonawstwa budowli wodnych.2
T-W-10Regulacja rzek.8
T-W-11Budownictwo morskie - wiadomości ogólne.2
T-W-12Morskie budowle hydrotechniczne.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych.16
A-P-3Udział w konsultacjach.2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Samodzialne przyswajanie wiedzy z zakresu przedmiotu.5
A-W-3Egzamin2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/33_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie ingerencji budowli hydrotechnicznych w środowisko oraz planów gospodarowania wodami w obszarze dorzeczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-2Podstawowa wiedza w zakresie oddziaływania obiektów hydrotechnicznych na środowisko.
Treści programoweT-W-2Przepławki dla ryb.
T-W-1Kompozycja stopnia wodnego.
T-W-10Regulacja rzek.
T-W-8Drogi wodne.
T-W-7Obliczenia hydroenergetyczne elektrowni wodnych.
T-W-4Obliczenia hydrauliczne budowli piętrzących.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada minimalną wiedzę w zakresie gospodarowania wodami oraz wpływu obiektów hydrotechnicznych na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/BW/01_W01Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowli pietrzacych, elektrowni wodnych i dróg wodnych śródlądowych. Zna przepisy techniczne obowiązujące w budownictwie hydrotechnicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych.
Treści programoweT-W-9Zagadnienia wykonawstwa budowli wodnych.
T-W-5Obciążenia budowli piętrzących.
T-W-2Przepławki dla ryb.
T-W-7Obliczenia hydroenergetyczne elektrowni wodnych.
T-W-1Kompozycja stopnia wodnego.
T-W-3Studia wstępne w projektowaniu budowli piętrzących.
T-W-6Stateczność budowli piętrzących.
T-W-8Drogi wodne.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada minimalną wiedzę w zakresie budownictwa hydrotechnicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/BW/01_U01Potrafi zaprojektować wybrane elementy oraz dokonać oceny rozwiązań technicznych istniejących budowli wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych.
Treści programoweT-P-3Projekt regulacji rzeki.
T-P-1Projekt stopnia wodnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Wykonanie ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić podstawową analizę hydrologiczną przepływów w danym przekroju oraz na jej podstawie wykonać prawidłowo zadanie projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/BW/01_K01Jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i ciągłego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Znajomość podstaw projektowania hydraulicznego budowli wodnych.
Treści programoweT-W-2Przepławki dla ryb.
T-W-1Kompozycja stopnia wodnego.
T-W-3Studia wstępne w projektowaniu budowli piętrzących.
T-W-11Budownictwo morskie - wiadomości ogólne.
T-W-10Regulacja rzek.
T-W-9Zagadnienia wykonawstwa budowli wodnych.
T-W-7Obliczenia hydroenergetyczne elektrowni wodnych.
T-W-4Obliczenia hydrauliczne budowli piętrzących.
T-W-8Drogi wodne.
T-W-12Morskie budowle hydrotechniczne.
T-W-5Obciążenia budowli piętrzących.
T-W-6Stateczność budowli piętrzących.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny)
M-2Metody praktyczne (metoda projektów)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje niewielkie zaangażowanie i sporadyczną aktywność na zajeciach.
3,5
4,0
4,5
5,0