Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy stalowych obiektów halowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy stalowych obiektów halowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Popiel <Piotr.Popiel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Czajkowski <Tomasz.Czajkowski@zut.edu.pl>, Wiesław Paczkowski <Wieslaw.Paczkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 30 2,00,30zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,40egzamin
laboratoriaL6 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone "Konstrukcje metalowe", sem. 5

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność prawidłowego kształtowania budynku przemysłowego z punktu widzenia jego pracy przestrzennej
C-2Umiejętność zaprojektowania elementów prostego budynku hali przemysłowej z uwzględnieniem złożonego układu obciążeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do programu tworzącego dokumentację warsztatową1
T-L-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie1
T-L-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.4
T-L-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.3
T-L-5Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania2
T-L-6Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.4
15
projekty
T-P-1Projekt stalowej hali przemysłowej obejmujący stężenia, dżwigar dachowy, słup mimosrodowo ściskany i połączenia.28
T-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych2
30
wykłady
T-W-1Rodzaje stalowych konstrukcji halowych1
T-W-2Struktura stalowej hali przemysłowej1
T-W-3Stężenia hal stalowych2
T-W-4Konstrukcje doświetleniowe hal1
T-W-5Obudowa hal1
T-W-6Ramowe układy nośne3
T-W-7Dachy hal stalowych2
T-W-8Słupy hal stalowych3
T-W-9Kotwienie słupów obciążonych momentem1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach15
A-L-2Opracowanie sprawozdania projektowego10
25
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Przygotowanie projektu14
A-P-3Przygotowanie do sprawdzianów4
A-P-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studia i praca własna5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca w semestrze kontrola przyswajania wiedzy – kolokwia cząstkowe z zakresu przedmiotu projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego indywidualnie ćwiczenia projektowego - ocena części obliczeniowej projektu (założenia i obliczenia) w kontekście jej zgodności z dołączoną dokumentacją rysunkową
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego indywidualnie ćwiczenia laboratoryjnego - ocena części rysunkowej projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/32_W01
Zna i rozumie rozwiązania konstrukcyjne, zasady kształtowania oraz uwarunkowania projektowania stalowych obiektów kubaturowych w aspekcie ich pracy przestrzennej jak też oznaczania poziomu wytężenia pojedynczych elementów konstrukcyjnych. Zna i rozumie metody prowadzenia analiz układów płaskich i przestrzennych z wykorzystaniem metod komputerowych.
B_1A_W02, B_1A_W04C-2, C-1T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/32_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę wynikającą z norm i zasad projektowania stalowych elementów poddanych złożonemu oddziaływaniu różnorodnych obciążeń zarówno w aspekcie przestrzennej pracy układu jak i szczegółów konstrukcyjnych. Potrafi w odniesieniu do nich wykonać specjalistyczne obliczenia i odpowiednie rysunki konstrukcyjne.
B_1A_U04, B_1A_U06C-2, C-1T-P-1, T-L-6, T-L-4, T-L-2, T-P-2, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/32_K01
Skala problemu uświadamia studentowi potrzebę uczenia się przez całe życie.
B_1A_K01C-2, C-1T-P-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-2M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/32_W01
Zna i rozumie rozwiązania konstrukcyjne, zasady kształtowania oraz uwarunkowania projektowania stalowych obiektów kubaturowych w aspekcie ich pracy przestrzennej jak też oznaczania poziomu wytężenia pojedynczych elementów konstrukcyjnych. Zna i rozumie metody prowadzenia analiz układów płaskich i przestrzennych z wykorzystaniem metod komputerowych.
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania, sprawdzianu lub wypowiedzi wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/32_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę wynikającą z norm i zasad projektowania stalowych elementów poddanych złożonemu oddziaływaniu różnorodnych obciążeń zarówno w aspekcie przestrzennej pracy układu jak i szczegółów konstrukcyjnych. Potrafi w odniesieniu do nich wykonać specjalistyczne obliczenia i odpowiednie rysunki konstrukcyjne.
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/32_K01
Skala problemu uświadamia studentowi potrzebę uczenia się przez całe życie.
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie, a mogą być co najwyżej dedukowane na podstawie osiągnięć studenta w zakresie wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Giżejowski Marian i inni, Budownictwo ogólne, t.5, Stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2010
  2. Biegus Antoni, Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
  3. Praca zbiorowa, Eurokod 0, Eurokod 1, Eurokod 3, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Łubiński Mieczysław i współaut., Konstrukcje metalowe, cz.II, Arkady, Warszawa, 2004
  2. Goczek Jerzy, Supeł Łukasz, Gajdzicki Michał, Przykłady obliczeń konstrukcji stalowych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011
  3. Bogucki Władysław, Żyburtowicz Mikołaj, Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do programu tworzącego dokumentację warsztatową1
T-L-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie1
T-L-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.4
T-L-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.3
T-L-5Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania2
T-L-6Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt stalowej hali przemysłowej obejmujący stężenia, dżwigar dachowy, słup mimosrodowo ściskany i połączenia.28
T-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje stalowych konstrukcji halowych1
T-W-2Struktura stalowej hali przemysłowej1
T-W-3Stężenia hal stalowych2
T-W-4Konstrukcje doświetleniowe hal1
T-W-5Obudowa hal1
T-W-6Ramowe układy nośne3
T-W-7Dachy hal stalowych2
T-W-8Słupy hal stalowych3
T-W-9Kotwienie słupów obciążonych momentem1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach15
A-L-2Opracowanie sprawozdania projektowego10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Przygotowanie projektu14
A-P-3Przygotowanie do sprawdzianów4
A-P-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Studia i praca własna5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu3
A-W-4Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/32_W01Zna i rozumie rozwiązania konstrukcyjne, zasady kształtowania oraz uwarunkowania projektowania stalowych obiektów kubaturowych w aspekcie ich pracy przestrzennej jak też oznaczania poziomu wytężenia pojedynczych elementów konstrukcyjnych. Zna i rozumie metody prowadzenia analiz układów płaskich i przestrzennych z wykorzystaniem metod komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
Cel przedmiotuC-2Umiejętność zaprojektowania elementów prostego budynku hali przemysłowej z uwzględnieniem złożonego układu obciążeń
C-1Umiejętność prawidłowego kształtowania budynku przemysłowego z punktu widzenia jego pracy przestrzennej
Treści programoweT-W-4Konstrukcje doświetleniowe hal
T-W-7Dachy hal stalowych
T-W-8Słupy hal stalowych
T-W-1Rodzaje stalowych konstrukcji halowych
T-W-5Obudowa hal
T-W-2Struktura stalowej hali przemysłowej
T-W-9Kotwienie słupów obciążonych momentem
T-W-6Ramowe układy nośne
T-W-3Stężenia hal stalowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-1Ocena formująca: Bieżąca w semestrze kontrola przyswajania wiedzy – kolokwia cząstkowe z zakresu przedmiotu projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego indywidualnie ćwiczenia projektowego - ocena części obliczeniowej projektu (założenia i obliczenia) w kontekście jej zgodności z dołączoną dokumentacją rysunkową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania, sprawdzianu lub wypowiedzi wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/32_U01Potrafi wykorzystać wiedzę wynikającą z norm i zasad projektowania stalowych elementów poddanych złożonemu oddziaływaniu różnorodnych obciążeń zarówno w aspekcie przestrzennej pracy układu jak i szczegółów konstrukcyjnych. Potrafi w odniesieniu do nich wykonać specjalistyczne obliczenia i odpowiednie rysunki konstrukcyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
B_1A_U06Potrafi czytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność zaprojektowania elementów prostego budynku hali przemysłowej z uwzględnieniem złożonego układu obciążeń
C-1Umiejętność prawidłowego kształtowania budynku przemysłowego z punktu widzenia jego pracy przestrzennej
Treści programoweT-P-1Projekt stalowej hali przemysłowej obejmujący stężenia, dżwigar dachowy, słup mimosrodowo ściskany i połączenia.
T-L-6Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.
T-L-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.
T-L-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie
T-P-2Pisemne zaliczenie cząstkowe z ćwiczeń projektowych
T-L-5Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania
T-L-1Wprowadzenie do programu tworzącego dokumentację warsztatową
T-L-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia projektowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca w semestrze kontrola przyswajania wiedzy – kolokwia cząstkowe z zakresu przedmiotu projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego indywidualnie ćwiczenia projektowego - ocena części obliczeniowej projektu (założenia i obliczenia) w kontekście jej zgodności z dołączoną dokumentacją rysunkową
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego indywidualnie ćwiczenia laboratoryjnego - ocena części rysunkowej projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie zachowujące podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej (kompletność, porządek, czytelność, estetyka) z wyraźnie widocznymi błędami, tyle że z analizy przedstawionego opracowania wynika, że student po wskazaniu mu błędów będzie w stanie je bez problemu poprawić.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/32_K01Skala problemu uświadamia studentowi potrzebę uczenia się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność zaprojektowania elementów prostego budynku hali przemysłowej z uwzględnieniem złożonego układu obciążeń
C-1Umiejętność prawidłowego kształtowania budynku przemysłowego z punktu widzenia jego pracy przestrzennej
Treści programoweT-P-1Projekt stalowej hali przemysłowej obejmujący stężenia, dżwigar dachowy, słup mimosrodowo ściskany i połączenia.
T-L-4Makrodefinicje (założenia, sposób działania, ograniczenia). Przykładowe makrodefinicje belki blachownicowej, połączeń śrubowych, węzłów, stężeń.
T-L-3Wstawianie elementów konstrukcji, obróbka wstawionych elementów. Podział na elementy warsztatowe.
T-L-5Sposoby wykonywania połączeń spawanych i śrubowych. Podział konstrukcji na podzespoły wraz z kolejnością składania poszczególnych elementów, kolejność i warunki spawania
T-L-6Pozycjonowanie, kontrola pozycji. Generowanie i obróbka rysunków oraz list materiałowych.
T-L-2Wstęp do pracy w systemie. Definicja rastra, zakładanie projektu, definiowanie punktów w systemie
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia projektowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca w semestrze kontrola przyswajania wiedzy – kolokwia cząstkowe z zakresu przedmiotu projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego indywidualnie ćwiczenia projektowego - ocena części obliczeniowej projektu (założenia i obliczenia) w kontekście jej zgodności z dołączoną dokumentacją rysunkową
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykonanego indywidualnie ćwiczenia laboratoryjnego - ocena części rysunkowej projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie, a mogą być co najwyżej dedukowane na podstawie osiągnięć studenta w zakresie wiedzy i umiejętności.
3,5
4,0
4,5
5,0