Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku szkoły wyższej i nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków związanych z uczestniczeniem w życiu Uczelni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.5
5

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
M-3Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/W02_W01
Student zna zasady BHP i czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy
B_1A_W06C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/W02_U01
Student posiada umiejętność kształtowania bezpiecznych warunków pracy
B_1A_U07C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2
B_1A_S1/W02_U02
Student nabył umiejętność właściwego postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
B_1A_U07C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/W02_K01
Student jest gotów do odpowiedniego postępowania w miejscu nauki i pracy
B_1A_K03C-1T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/W02_W01
Student zna zasady BHP i czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady BHP
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/W02_U01
Student posiada umiejętność kształtowania bezpiecznych warunków pracy
2,0
3,0Student przestrzega zasad BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/W02_U02
Student nabył umiejętność właściwego postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
2,0
3,0Student właściwie zachowuje się w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/W02_K01
Student jest gotów do odpowiedniego postępowania w miejscu nauki i pracy
2,0
3,0Student jest gotów przestrzegać podstawowych zasad zachowania się w miejscu nauki i pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rektor ZUT w Szczecinie, Zarządzenie w sprawie wprowadzenia zasad bezpiecznego i higienicznego korzystania z pomieszczeń uczelni, infrastruktury oraz postępowania w razie wypadku lub awarii, Biuro Prawne ZUT, 2019, NR 15
  2. B. Rączkowski, BHP w praktyce, ODDK, Gdańsk, 2012
  3. W. Cieślewicz, A. Barczyk, Mierniki oceny bezpieczeństwa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych, Inzynieria Budownictwa, 2019, 5
  4. Cieslewicz W., Araszkiewicz K., Sikora P., Accident Rate a Measure of Safety Assement in Polish Civil Engineering, Safety, https://doi.org/10.3390/Safety5040077, 2019, 5(4), 77

Literatura dodatkowa

  1. D. Koradecka, red. naukowy, Bezpieczeństwo i higiena pracy, CIOP-PIB, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.5
5
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/W02_W01Student zna zasady BHP i czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku szkoły wyższej i nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków związanych z uczestniczeniem w życiu Uczelni.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/W02_U01Student posiada umiejętność kształtowania bezpiecznych warunków pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku szkoły wyższej i nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków związanych z uczestniczeniem w życiu Uczelni.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przestrzega zasad BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/W02_U02Student nabył umiejętność właściwego postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku szkoły wyższej i nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków związanych z uczestniczeniem w życiu Uczelni.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student właściwie zachowuje się w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/W02_K01Student jest gotów do odpowiedniego postępowania w miejscu nauki i pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku szkoły wyższej i nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków związanych z uczestniczeniem w życiu Uczelni.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.
Metody nauczaniaM-1Objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metoda przypadków
M-3Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotów przestrzegać podstawowych zasad zachowania się w miejscu nauki i pracy
3,5
4,0
4,5
5,0