Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy betonowych konstrukcji prefabrykowanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy betonowych konstrukcji prefabrykowanych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowy kurs konstrukcji betonowych obejmujący zagadnienia dotyczące projektowania elementów zginanych, ściskanych i ścinanych. |
W-2 | Ukończony kurs technologii betonu |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji żelbetowych prefabrykowanych z udziałem momentu zginającego, siły podłużnej, siły ścinającej i sił w połączeniach między elementami prefabrykowanymi. |
C-2 | Umiejętność racjonalnego projektowania prefabrykatów z uwzględnieniem środków transportu, uwarunkowań technologicznych i użytkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt niewielkiego budynku z żelbetowych elementów prefabrykowanych. Prefabrykowane ściany zewnętrzne, wewnętrzne, schody, strop. Ogólna ocena możliwości wykonania prefabrykatów w zadanym obiekcie. Zestawienie obciążeń działających na konstrukcję. Podział na elementy prefabrykowane. Obliczenia elementów w fazie rozformowania, transportu, montażu i uzytkowej. Dobór środków transportowych. Ustalenie tolerancji i połączeń między elementami. Identyfikacja stref szczególnie wytężonych i ich wzmocnienia. Weryfikacja zabezpieczenia konstrukcji przed występieniem katastrofy postępującej. Wykonanie harmonogramu montażu i ustalenie zasad montażu elementów. Wykonanie rysunków wykonawczych do projektu. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne omówienie zagadnienia prefabrykacji budowlanej ze szczególnym uwzględnieniem konstrukcji betonowych. Uwarunkowania stosowania prefabrykacji elementów betonowych. | 2 |
T-W-2 | Omówienie najpopularniejszych systemów prefabrykacji stosowanych w Polsce | 2 |
T-W-3 | Stropy prefabrykowane. Rodzaje, zasady kształtowania i obliczania. | 2 |
T-W-4 | Prefabrykowane elementy prętowe - belki i słupy. Zasady kształtowania i obliczania. | 2 |
T-W-5 | Ściany prefabrykowane. Zasady kształtowaniai i obliczania | 2 |
T-W-6 | Zapewnienie sztywności przestrzennej obiektów z prefabrykatów i zabezpieczenie przed katastrofą postępującą. | 2 |
T-W-7 | Kształtowanie połączeń elementów prefabrykowanych. Połączenia elementów prętowych i płytowych. | 1 |
T-W-8 | Transport elementów prefabrykowanych. Sprawdzenie w fazie rozformowania, transportu i montażu. Uwzględnianie wpływów dynamicznych w projektowaniu galanterii transportowej prefabrykatów. | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna praca studenta przy opracowaniu obliczeń i rysunków do projektu | 18 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne opracowanie materiału | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Realizacja indywidualnego zadania projektowego |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie indywidualnego zadania projektowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie cyklu wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/21_W01 Potrafi zaprojektować podział obiektu na prefabrykaty i opracować projekt prefabrykatu jako wydzielonego elementu oraz współpracującego z innymi | B_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/21_U01 Umiejętność analizy obiektu pod kątem zastosowania w nim rozwiązań prefabrykowanych. Umiejętnośc kalkulacji opłacalności i racjonalności stosowania profabrykatów. Umiejętnośc projektowania prefabrykatów jako elementów wydzielonych i współpracujących wzajemnie ze sobą. | B_1A_U04, B_1A_U09 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/21_K01 Posiada wiedze teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejętność pracy w zespole, dzielenia się wiedza. Samodzielnie podejmuje decyzje | B_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-8 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/21_W01 Potrafi zaprojektować podział obiektu na prefabrykaty i opracować projekt prefabrykatu jako wydzielonego elementu oraz współpracującego z innymi | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady wydzielania elementów prefabrykowanych. Zna podstawowe systemy prefabrykacji. Zna rozwiązania połaczeń i transportu prefabrykatów. Zna podstawowe normy dotyczące konstrukcji betnoowych i prefabrykatów, korzysta z materiałów pomocniczych, lecz orientuje się w nich z trudem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/21_U01 Umiejętność analizy obiektu pod kątem zastosowania w nim rozwiązań prefabrykowanych. Umiejętnośc kalkulacji opłacalności i racjonalności stosowania profabrykatów. Umiejętnośc projektowania prefabrykatów jako elementów wydzielonych i współpracujących wzajemnie ze sobą. | 2,0 | |
3,0 | Samodzielnie wykonuje podziału, doboru rozwiazań, i projekt prefabrykatów. Nie zawsze przestrzega podstawowych norm dot. oparcia i połączen elementów; przy wykonaniu rysunków dopuszcza istotne błędy, które jest w stanie poprawić. Korzysta z materiałów pomocniczych, lecz orientuje się w nich z trudem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/21_K01 Posiada wiedze teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejętność pracy w zespole, dzielenia się wiedza. Samodzielnie podejmuje decyzje | 2,0 | |
3,0 | Student wykonujący prace samodzielnie, niewspółpracujący z innymi. Nie przedstawiający na bieżąco efektów swojej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I, II, PWN, Warszawa, 2011
- Knauff M., Obliczenie konstrukcji żelbetowych według Eurokodu 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
- Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
- Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
- Praca zbiorowa, Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych według Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006
- Urban T. Habiera E., Przyklady obliczeń elementów zginanych zbrojonych jednokierunkowo., Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011