Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Fundamentowanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundamentowanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z mechaniki gruntów |
W-2 | Ukończony kurs z geologii inżynierskiej |
W-3 | Ukończony kurs z podstaw fundamentowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność projektowania posadowienia bezpośredniego i pośredniego konstrukcji inżynierskiej w złożonych warunkach gruntowych |
C-2 | Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów posadowienia bezpośredniego i pośredniego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt posadowienia bezpośredniego i pośredniego ściany oporowej | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ściany oporowe | 4 |
T-W-2 | Fundamenty bezpośrednie | 2 |
T-W-3 | Fundamenty pośrednie | 6 |
T-W-4 | Wzmacnianie podłoża gruntowego | 6 |
T-W-5 | Grunt zbrojony | 4 |
T-W-6 | Stateczność skarp i zboczy | 4 |
T-W-7 | Zabezpieczenie głębokich wykopów | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 13 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 5 |
A-P-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie tematyki wykładów | 11 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/31_W01 Student ma dostateczną wiedzę dotyczącą posadowienia obiektów inżynierskich | B_1A_W02, B_1A_W04 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/31_U01 Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni w stopniu dostatecznym | B_1A_U07, B_1A_U04, B_1A_U09 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/31_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym | B_1A_K01, B_1A_K03 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/31_W01 Student ma dostateczną wiedzę dotyczącą posadowienia obiektów inżynierskich | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę dotyczącą posadowenia obiektów inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/31_U01 Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni w stopniu dostatecznym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/31_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dembicki E., Fundamentowanie, Arkady, Warszawa, 1998
- Jaromiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999
- Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania., OWPW, Warszawa, 2005
- Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, Warszawa
- Garwacka-Piórkowska S., Cios I, Projektowanie typowych fundamentów bezpośrednich i konstrukcji oporowych z uwzględnieniem Eurokodów wraz z przykładami, OFPW, Warszawa, 2014
- Gwizdała K., Fundamenty palowe. Technologie i obliczenia, PWN, Warszawa, 2010
- Dąbska A., Pisarczyk S., Odkształcalność gruntów i osiadanie fundamentów, OWPW, Warszawa, 2017
- Pieczyrak J., Wprowadzenie do geotechniki, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2014
Literatura dodatkowa
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2000
- Meyer Z., Żarkiewicz K., Zasady wykonywania ekspertyz fundamentów z uwzględnieniem fundamentów głebokich, PWN, Warszawa, 2020, Rozdział [w] Diagnostyka obiektów budowlanych pod red. Leona Runkiewicza