Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka konstrukcji betonowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka konstrukcji betonowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 20 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Konstrukcji betonowych |
W-2 | Ukończony kurs Materiałów i wyrobów budowlanych. |
W-3 | Ukończony kurs Technologii betonu |
W-4 | Ukończony kurs Fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z różnorodnością uszkodzeń konstrukcji betonowych. Zapoznanie studentów z metodami diagnostyki konstrukcji betonowych. Umiejętność oceny stopnia uszkodzenia konstrukcji na podstawie oceny wizualnej i oceny laboratoryjnej. Pokazanie sposobów wzmacniania konstrukcji betonowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena wytrzymałości betonu na podstawie odwiertów rdzeniowych i metod nieniszczących | 2 |
T-L-2 | Praktyczna ocena grubości otuliny i ocena jej właściwości ochronnych. Pomiar zasięgu karbonatyzacji. | 2 |
T-L-3 | Pomiar pH, stężenia jonów chlorkowych i siarczanowych. | 2 |
T-L-4 | Badania zarysowania obciążonego elementu żelbetowego i stopnia jego wytężenia. Wykorzystanie tradycyjnych metod pomiaru zarysowania i metody optycznej analizy obrazu | 2 |
T-L-5 | Wzmacnienie elementu żelbetowego z wykorzystaniem stali | 3 |
T-L-6 | Wzmacnianie elementu żelbetowego materiałami kompozytowymi | 3 |
T-L-7 | Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje uszkodzeń konstrukcji betonowych. Omówienie uszkodzeń mechanicznych, chemicznych, od oddziaływań zewnętrznych i wewnętrznych. | 1 |
T-W-2 | Zasady ochrony i napraw konstrukcji z betonu w świetle normy PN-EN 1504 i innych wytycznych technicznych. | 2 |
T-W-3 | Wytrzymalość betonu w konstrukcji. Metody oceny klasy betonu w konstrukcjach istniejących w świetle normy PN-EN 13791, norm wcześniejszych i innych wytycznych technciznych. Niszczące i nieniszczące metody oceny wytrzymałości betonu. | 2 |
T-W-4 | Rola otuliny w konstrukcjach żelbetowych i sposoby oceny jej właściwości ochronnych. Metody pomiaru grubości otuliny. | 1 |
T-W-5 | Ocena klasy stali zbrojeniowej. Metody wizualne i badania niszczące. Rola ciągliwości stali w zwiększeniu bezpieczeństwa konstrukcji w sytuacjach awaryjnych. | 1 |
T-W-6 | Iniekcje konstrukcji betonowych. Zwiększanie szczelności konstrukcji. | 1 |
T-W-7 | Morfologia rys w konstrukcjach betonowych. Mechanizm powstawania rys. Ocena stopnia wytężenia konstrukcji na podstawie obrazu zarysowania. | 3 |
T-W-8 | Sposoby wzmacniania konstrukcji betonowych. | 2 |
T-W-9 | Przykłady uszkodzeń i napraw konstrukcji betonowych. Obliczenia konstrukcji z uwzględnieniem wytężenia w fazie przed i po wzmocnieniu. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych: samodzielne wykonanie wskazanych badań i pomiarów pod nadzorem prowadzącego. | 15 |
A-L-2 | Samodzielne przygotowanie sprawozdań z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia laboratoryjne mają charakter praktyczny, informacyjny i prowadzone są metodą samodzielnego przeprowadzania ćwiczeń w niewielkich grupach. Na początku każdego zajęcia przedstawianie jest stanowisko laboratoryjne i omawiane zadanie do wykonania oraz dane, które należy uzyskać i zanotować podczas wykonywania pomiarów. Studenci podczas zajęć wykonują samodzielnie pomiary. W ćwiczeniach wykorzystywane są specjalistyczne aparaty pomiarowe i maszyny wytrzymałościowe. W trakcie zajęć stosowane są typowe środki audiowizualne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie jakości danych zebranych podczas wykonywania ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie indywidualnej rozmowy ze studentem, zawartości i jakości otrzymanych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/35-b_W01 Rozpoznaje typowe uszkodzenia konstrukcji betonowych i tłumaczy ich pochodzenie. | B_1A_W03, B_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
B_1A_S1/C/35-b_W02 Wskazuje metody badań właściwe do oceny stanu technicznego konstrukcji. | B_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/C/35-b_W03 Dobiera i objaśnia metody wzmacniania konstrukcji betonowych właściwe z punktu widzenia występujących oddziaływań. Formułuje metody obliczania wzmocnienia konstrukcji. | B_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/35-b_U01 Potrafi samodzielnie zaplanować czynności potrzebne do określenia wytrzymałości betonu w konstrukcji. | B_1A_U08, B_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-1 | S-2 |
B_1A_S1/C/35-b_U02 Potrafi ocenić stan konstrukcji żelbetowej | B_1A_U08, B_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/35-b_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ciągłego poszerzania swojej wiedzy | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/35-b_W01 Rozpoznaje typowe uszkodzenia konstrukcji betonowych i tłumaczy ich pochodzenie. | 2,0 | |
3,0 | Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Analizując uszkodzeniakonstrukcji popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. Rozumie pojęcia z zakresu diagnostyki konstrukcji, jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/35-b_W02 Wskazuje metody badań właściwe do oceny stanu technicznego konstrukcji. | 2,0 | |
3,0 | Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Analizując uszkodzeniakonstrukcji popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. Rozumie pojęcia z zakresu diagnostyki konstrukcji, jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/35-b_W03 Dobiera i objaśnia metody wzmacniania konstrukcji betonowych właściwe z punktu widzenia występujących oddziaływań. Formułuje metody obliczania wzmocnienia konstrukcji. | 2,0 | |
3,0 | Opanował materiał przedmiotu słabo jednak w wystarczającym zakresie. Analizując uszkodzeniakonstrukcji popełnia nieznaczne błędy, które poprawia tylko za pomocą nauczyciela. Odpowiedzi daje niepełne, sformułowane niespójnie, jednak ujawniające ogólne zrozumienie przedmiotu. Rozumie pojęcia z zakresu diagnostyki konstrukcji, jednak w niektórych momentach potrzebuje pomocy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/35-b_U01 Potrafi samodzielnie zaplanować czynności potrzebne do określenia wytrzymałości betonu w konstrukcji. | 2,0 | |
3,0 | Student przedstawia rozwiązanie zachowujace podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej z wyraźnie widocznymi błędami, które po wykazaniu przez prowadzącego będzie w stanie poprawić bez większych problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/35-b_U02 Potrafi ocenić stan konstrukcji żelbetowej | 2,0 | |
3,0 | Student przedstawia rozwiązanie zachowujace podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej z wyraźnie widocznymi błędami, które po wykazaniu przez prowadzącego będzie w stanie poprawić bez większych problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/35-b_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ciągłego poszerzania swojej wiedzy | 2,0 | |
3,0 | Student przedstawia rozwiązanie zachowujace podstawowe wymagania poprawności merytorycznej i formalnej z wyraźnie widocznymi błędami, które po wykazaniu przez prowadzącego będzie w stanie poprawić bez większych problemów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Łukasz Drobiec, Radosław Jasiński, Adam Piekarczyk, Diagnostyka konstrukcji żelbetowych tom 1., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023
- A. Zybura; M. Jaśniok; T. Jaśniok, Diagnostyka konstrukcji żelbetowych t.2 Badania korozji zbrojenia i właściwości ochronnych betonu, PWN, 2011
- Czarnecki L.; Łukowski P.; Garbacz A., Naprawa i ochrona konstrukcji z betonu. Komentarz do PN-EN 1504, PWN, 2017
Literatura dodatkowa
- Urban Tadeusz, Wzmacnianie konstrukcji żelbetowych metodami tradycyjnymi, PWN, 2016
- Awarie Budowlane - Monografia, Referaty z konferencji Awarie Budowlane dostępne w wydaniu książkowym oraz on-line