Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Budownictwo kolejowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo kolejowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 21 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, fizyki, geometrii wykreślnej i budownictwa komunikacyjnego |
W-2 | Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie kolejowym oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników |
C-2 | Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań |
C-3 | Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków dotyczących linii kolejowych (planu, profilu podłużnego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD |
C-4 | Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania |
C-5 | Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD | 3 |
T-P-2 | Projektowanie planu linii kolejowej | 5 |
T-P-3 | Przekroje poprzeczne | 2 |
T-P-4 | Projektowanie profilu podłużnego | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. | 2 |
T-W-2 | Kształt linii kolejowej w planie | 3 |
T-W-3 | Skrajnia kolejowa. Nawierzchnia kolejowa. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. | 2 |
T-W-4 | Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi. | 2 |
T-W-5 | Profil podłużny | 3 |
T-W-6 | Roboty ziemne. Przekroje do robót ziemnych. Tabela robót ziemnych. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD | 8 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | metody programowane z użyciem komputera i metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/36-b_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe CAD wspomagające projektowanie linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych. | B_1A_W04, B_1A_W02, B_1A_W03 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/36-b_U01 Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. | B_1A_U02, B_1A_U06, B_1A_U03 | — | — | C-2, C-4 | T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2 | M-4, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/36-b_K01 Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko. | B_1A_K01, B_1A_K03 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-1 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/36-b_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe CAD wspomagające projektowanie linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu linii kolejowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/36-b_U01 Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. | 2,0 | |
3,0 | Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną dotyczącą odcinka linii kolejowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/36-b_K01 Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę o skutkach wpływu działalności inżynierskiej na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 6 czerwca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, Ministerstwo Infrastruktury, Warszawa, 2018
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie, MIN. INFRASTRUKTURY I ROZWOJU, 2015
Literatura dodatkowa
- Arkadiusz Drewnowski, Piotr Siedlecki, Paweł Zalewski, Technologia transportu kolejowego, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, Warszawa, 2023