Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektów budowli hydrotechnicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie projektów budowli hydrotechnicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 22 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
projektyP6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki
W-2Znajomość obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności pracy w oprogramowaniach z zakresu modelowania przepływów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt koryta rzecznego z zastosowaniem podstawowego oprogramowania do obliczeń5
T-P-2Wykonanie wybranego projektu hydrotechnicznego z wykorzystaniem gotowego oprogramowania symulacyjnego10
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Konstytutywne równania stanu i ruchu wody: równanie ciągłości, równania dynamiki.2
T-W-3Ruch wód w ośrodkach porowatych. Równanie Boussinesq’a.2
T-W-4Podstawy modelowania hydrologicznego2
T-W-5Jednowymiarowy ustalony ruch w korytach otwartych2
T-W-6Jednowymiarowy nieustalony ruch w korytach otwartych1
T-W-7Dwuwymiarowy nieustalony ruch w korytach otwartych2
T-W-8Trójwymiarowy ruch wody w korytach otwartych i układach pod ciśnieniem2
T-W-9Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach przy 1 części projektu5
A-P-2Udział w zajęciach przy 2 częsci projektu10
A-P-3Samodzielne wykonanie projektu8
A-P-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda z użyciem komputera
M-5Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie testu z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych projektów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/37-a_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu modelowania matematycznego przepływów
B_1A_W01, B_1A_W05C-1T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/37-a_U01
Potrafi zdefiniować warunki brzegowe modeli hydraulicznych. Potrafi poprawnie zdefiniowac poligon badawczy.
B_1A_U01, B_1A_U09, B_1A_U05C-1T-W-9, T-P-1, T-P-2M-5, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/37-a_K01
Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. potrafi inspirować innych
B_1A_K01C-1T-W-1, T-W-9, T-P-1, T-P-2M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/37-a_W01
Ma podstawową wiedzę z zakresu modelowania matematycznego przepływów
2,0
3,0Opracował materiał w podstawowym zakresie. Ma podstawową wiedzę z modelowania przepływów w rzekach i kanałach otwartych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/37-a_U01
Potrafi zdefiniować warunki brzegowe modeli hydraulicznych. Potrafi poprawnie zdefiniowac poligon badawczy.
2,0
3,0Z małą pomocą potrafi definiować proste poligony badawcze w oprogromowaniu do modelowania przepływów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/37-a_K01
Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. potrafi inspirować innych
2,0
3,0Samodzielnie wykonuje prace, bez chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szymkiewicz Romuald, Modelowanie matematyczne przepływów w rzekach i kanałach, PWN, Warszawa, 2000
  2. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  3. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  4. Mańko Robert, Wira Jerzy, Analiza zasięgu krzywej spiętrzenia w ujściowym odcinku Odry, ZESZYTY NAUKOWE INŻYNIERIA LĄDOWA I WODNA W KSZTAŁTOWANIU ŚRODWISKA, 2016, ISSN: 2082-6702
  5. Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, 2016, ISSN: 2082-6702

Literatura dodatkowa

  1. Witryny i kanały internetowe
  2. Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2014

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt koryta rzecznego z zastosowaniem podstawowego oprogramowania do obliczeń5
T-P-2Wykonanie wybranego projektu hydrotechnicznego z wykorzystaniem gotowego oprogramowania symulacyjnego10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Konstytutywne równania stanu i ruchu wody: równanie ciągłości, równania dynamiki.2
T-W-3Ruch wód w ośrodkach porowatych. Równanie Boussinesq’a.2
T-W-4Podstawy modelowania hydrologicznego2
T-W-5Jednowymiarowy ustalony ruch w korytach otwartych2
T-W-6Jednowymiarowy nieustalony ruch w korytach otwartych1
T-W-7Dwuwymiarowy nieustalony ruch w korytach otwartych2
T-W-8Trójwymiarowy ruch wody w korytach otwartych i układach pod ciśnieniem2
T-W-9Zaliczenie1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach przy 1 części projektu5
A-P-2Udział w zajęciach przy 2 częsci projektu10
A-P-3Samodzielne wykonanie projektu8
A-P-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/37-a_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu modelowania matematycznego przepływów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa i zagadnień inżynieryjnych.
B_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności pracy w oprogramowaniach z zakresu modelowania przepływów
Treści programoweT-W-6Jednowymiarowy nieustalony ruch w korytach otwartych
T-W-8Trójwymiarowy ruch wody w korytach otwartych i układach pod ciśnieniem
T-W-2Konstytutywne równania stanu i ruchu wody: równanie ciągłości, równania dynamiki.
T-W-5Jednowymiarowy ustalony ruch w korytach otwartych
T-W-4Podstawy modelowania hydrologicznego
T-W-7Dwuwymiarowy nieustalony ruch w korytach otwartych
T-W-3Ruch wód w ośrodkach porowatych. Równanie Boussinesq’a.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie testu z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opracował materiał w podstawowym zakresie. Ma podstawową wiedzę z modelowania przepływów w rzekach i kanałach otwartych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/37-a_U01Potrafi zdefiniować warunki brzegowe modeli hydraulicznych. Potrafi poprawnie zdefiniowac poligon badawczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników, również w języku obcym.
B_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich w zakresie kształtowania i technologii wznoszenia obiektów budowlanych i inżynieryjnych w warunkach typowych oraz nie w pełni przewidywalnych.
B_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności pracy w oprogramowaniach z zakresu modelowania przepływów
Treści programoweT-W-9Zaliczenie
T-P-1Projekt koryta rzecznego z zastosowaniem podstawowego oprogramowania do obliczeń
T-P-2Wykonanie wybranego projektu hydrotechnicznego z wykorzystaniem gotowego oprogramowania symulacyjnego
Metody nauczaniaM-5Metoda projektów
M-4Metoda z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych projektów
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie testu z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Z małą pomocą potrafi definiować proste poligony badawcze w oprogromowaniu do modelowania przepływów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/37-a_K01Rozumie potrzebę samokształcenia przez całe życie. potrafi inspirować innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności pracy w oprogramowaniach z zakresu modelowania przepływów
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie
T-W-9Zaliczenie
T-P-1Projekt koryta rzecznego z zastosowaniem podstawowego oprogramowania do obliczeń
T-P-2Wykonanie wybranego projektu hydrotechnicznego z wykorzystaniem gotowego oprogramowania symulacyjnego
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie testu z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie wykonuje prace, bez chęci współpracy.
3,5
4,0
4,5
5,0