Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa energooszczędnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy budownictwa energooszczędnego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 24 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli |
W-2 | Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej |
W-3 | Umiejętność czytania rysunków technicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta/ki z ogólnie pojętą tematyką oszczędności energii w budownictwie |
C-2 | Zapoznanie studenta/ki ze standardami energetycznymi budynków |
C-3 | Zapoznanie studenta/ki z przykładowymi realizacjami budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej, w szczególności budynków w standardzie pasywnym |
C-4 | Przygotowanie studenta/ki do projektowania budynków w standardzie pasywnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt koncepcyjny budynku mieszkalnego jednorodzinnego w standardzie pasywnym | 14 |
T-P-2 | Zaliczenie projektu | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki energooszczędności w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe) wymagań w zakresie oszczędności energii w budynkach | 1 |
T-W-2 | Cele użytkowania energii w budynkach w zależności od ich przeznaczenia, pojęcia: energia użytkowa, energia końcowa, energia finalna, energia pierwotna | 2 |
T-W-3 | Zapotrzebowanie na energię w budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię | 3 |
T-W-4 | Wprowadzenie do standardu pasywnego budynków | 1 |
T-W-5 | Podstawowe równanie potrzeb cieplnych budynku, wpływ rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, instalacyjnych oraz pochodzenia energii (energia nieodnawialna, odnawialna i alternatywna) na kształtowanie zapotrzebowania na energię użytkową, końcową i pierwotną budynku | 4 |
T-W-6 | Przegląd współczesnych standardów energetycznych budynków. Rozwiązania budynków w wybranych standardach energetycznych | 3 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 8 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Utrwalanie materiału | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków |
M-2 | Metody praktyczne – metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena pracy projektowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/39-a_W01 Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem | B_1A_W05 | — | — | C-1, C-4, C-2, C-3 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/39-a_U01 Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki | B_1A_U08 | — | — | C-4 | T-P-1, T-W-4, T-P-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/39-a_K01 Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/39-a_W01 Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem | 2,0 | |
3,0 | Student ma wiedzę w zakresie wpływu budynku na środowisko oraz podstawowych wymagań i kryterów oceny stosowanych w projektowaniu budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/39-a_U01 Student/ka potrafi wykonać podstawowe obliczenia bilansu potrzeb cieplnych budynku oraz poddać ewaluacji otrzymane wyniki | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązać zadanie odwrotne bilansu potrzeb cieplnych budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/39-a_K01 Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe | 2,0 | |
3,0 | Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego standardu energetycznego, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Wydanie uzupełnione, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2023
- red. Klemm P., Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Marchwiński J., Starzyk A., Kopylov O., Kurtz-Orecka K., Impact of Atrium Glazing with and without BIPV on Energy Performance of the Low-rise Building: A Central European Case Study., Energies, 2023, 16, DOI: 10.3390/en16124683
- Kurtz-Orecka K., Współczynnik redukcji temperatury w obliczeniach strat ciepła do nieogrzewanych piwnic, Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury (Journal of Civil Engineering and Architecture), 2016, Tom 33, zzeszyt 63