Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy certyfikacji energetycznej budynków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy certyfikacji energetycznej budynków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 24 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
projektyP6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu fizyki budowli
W-2Znajomość podstaw z zakresu inżynierii sanitarnej
W-3Umiejętność czytania rysunków technicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta/ki z aktualnymi wymaganiami oszczędności energii w budownictwie
C-2Zapoznanie studenta/ki z systemem certyfikacji energetycznej budynków
C-3Zapoznanie studenta/ki z przykładowymi realizacjami budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej
C-4Przygotowanie studenta/ki do oceny energetycznej budynków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenia wskaźników energetycznych wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego14
T-P-2Zaliczenie projektu1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki certyfikacji energetycznej w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe)2
T-W-2Cele użytkowania energii w budynkach w zależności od ich przeznaczenia, pojęcia: energia użytkowa, energia końcowa, energia finalna, energia pierwotna1
T-W-3Zapotrzebowanie na energię w budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię1
T-W-4Energia użytkowa, końcowa i pierwotna w poszczególnych celach użytkowania energii w budynkach8
T-W-5Przegląd współczesnych systemów certyfikowania energetycznego budynków2
T-W-6Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Utrwalanie materiału5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
M-2Metody praktyczne – metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/39-b_W01
Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
B_1A_W05C-3, C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/39-b_U01
Student potrafi wyznaczyć wskaźniki eneregtyczne budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła
B_1A_U08C-4T-P-2, T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/39-b_K01
Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
B_1A_K01C-2T-W-6, T-W-5, T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/39-b_W01
Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie wpływu budynku na środowisko oraz podstawowych wymagań i kryteriów oceny stosowanych w certyfikacji energetycznej budynków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/39-b_U01
Student potrafi wyznaczyć wskaźniki eneregtyczne budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła
2,0
3,0Student/ka potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki energetycznej budynku z jedną strefą obliczeniową
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/39-b_K01
Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
2,0
3,0Student/ka rozumie zakres oddziaływania budynku, w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Grzywacz M, Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sabiniak H., Podstawy teoretyczne i praktyka – wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej. Wydanie uzupełnione, ArCADiasoft Chudzik sp.j. Łódź, Łódź, 2023
  2. Robakiewicz M., Audyty energetyczne. Zastosowanie – Wymagania – Metody wykonania, POLCEN Sp. z o.o., Warszawa, 2022

Literatura dodatkowa

  1. Cierzniewski P., Kurtz-Orecka K., Energooszczędne rozwiązania instalacji oświetlenia wbudowanego w budynkach użyteczności publicznej., Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2015, [w:] Budownictwo Energooszczędne w Polsce – stan i perspektywy
  2. Najder M., Kurtz-Orecka K., Wpływ orientacji i lokalizacji budynku niskoener¬getycznego na zmianę zapotrzebowania energii., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2013, [w:] Kierunki rozwoju budownictwa energooszczędnego i wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie Dolnego Śląska. Praca zbiorowa pod red. Bać A., Kasperski J.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenia wskaźników energetycznych wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego14
T-P-2Zaliczenie projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki certyfikacji energetycznej w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe)2
T-W-2Cele użytkowania energii w budynkach w zależności od ich przeznaczenia, pojęcia: energia użytkowa, energia końcowa, energia finalna, energia pierwotna1
T-W-3Zapotrzebowanie na energię w budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię1
T-W-4Energia użytkowa, końcowa i pierwotna w poszczególnych celach użytkowania energii w budynkach8
T-W-5Przegląd współczesnych systemów certyfikowania energetycznego budynków2
T-W-6Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Utrwalanie materiału5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/39-b_W01Student/ka zna wpływ oddziaływania środowiskowego budynku oraz charakter interakcji pomiędzy budynkiem i środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studenta/ki z przykładowymi realizacjami budynków o wysokiej charakterystyce energetycznej
C-1Zapoznanie studenta/ki z aktualnymi wymaganiami oszczędności energii w budownictwie
C-2Zapoznanie studenta/ki z systemem certyfikacji energetycznej budynków
Treści programoweT-W-3Zapotrzebowanie na energię w budynku w jego cyklu życia, kształtowanie zapotrzebowania na energię budynku, podział budynków w zależności od głównych składowych definiujących zapotrzebowanie na energię
T-W-2Cele użytkowania energii w budynkach w zależności od ich przeznaczenia, pojęcia: energia użytkowa, energia końcowa, energia finalna, energia pierwotna
T-W-1Wprowadzenie do tematyki certyfikacji energetycznej w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe)
T-W-4Energia użytkowa, końcowa i pierwotna w poszczególnych celach użytkowania energii w budynkach
T-W-5Przegląd współczesnych systemów certyfikowania energetycznego budynków
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę w zakresie wpływu budynku na środowisko oraz podstawowych wymagań i kryteriów oceny stosowanych w certyfikacji energetycznej budynków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/39-b_U01Student potrafi wyznaczyć wskaźniki eneregtyczne budynku z jedną strefą obliczeniową i monowalentnym źródłem ciepła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studenta/ki do oceny energetycznej budynków
Treści programoweT-P-2Zaliczenie projektu
T-P-1Obliczenia wskaźników energetycznych wybranego budynku mieszkalnego jednorodzinnego
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne – metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki energetycznej budynku z jedną strefą obliczeniową
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/39-b_K01Student/ka jest gotowy do oceny oddziaływania budynku, w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta/ki z systemem certyfikacji energetycznej budynków
Treści programoweT-W-6Zaliczenie wykładów
T-W-5Przegląd współczesnych systemów certyfikowania energetycznego budynków
T-W-1Wprowadzenie do tematyki certyfikacji energetycznej w budownictwie, podstawa prawna (UE, ustawodawstwo krajowe)
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny i metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka rozumie zakres oddziaływania budynku, w kontekście jego charakterystyki energetycznej, na szeroko rozumiane otoczenie, w tym społeczne i środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0