Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie procesem inwestycyjnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie procesem inwestycyjnym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Bochenek <Magdalena.Bochenek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 15 1,00,50zaliczenie
projektyP8 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z Organizacji i kierowania budową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych w programie MS Project.
C-2Umiejętność oszacowania wartości inwestycji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Sporządzenie projektu inwestycyjnego, w zakres którego wchodzą: harmonogram sieciowy ze ścieżką krytyczną; harmonogram finasowania inwestycji ; obliczenie procentowego zaawansowania robót; oszacowanie wartości robót; analiza i ocena ryzyka.14
T-P-2Zaliczenie projektu.1
15
wykłady
T-W-1Definicje, normy i standardy dotyczące zarządzania procesem inwestycyjnym1
T-W-2Cykl życia projektu dla inwestycji budowlanych1
T-W-3Zakres obowiązków i kompetencji zespołu Project Managera - szkolenia, uprawnienia i podnoszenie kwalifikacji1
T-W-4Zasady budowy zespołu projektowego. Komunikacja w zespole1
T-W-5Zasady opracowania harmonogramów sieciowych1
T-W-6Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym1
T-W-7Metoda ścieżki krytycznej1
T-W-8Optymalizacja harmonogramu sieciowego i ścieżki krytycznej1
T-W-9Korzyści wprowadzania systemu planowania i kontroli przedsięwzięcia1
T-W-10Rodzaje ryzyk występujących przy realizacji projektu inwestycyjnego1
T-W-11Metody identyfikacji ryzyka1
T-W-12Zarządzanie ryzykiem w procesie inwestycyjnym1
T-W-13Kontrola i aktualizacja czasu realizacji inwestycji z wykorzystaniem oprogramowania1
T-W-14Kontrola i aktualizacja kosztów inwestycji z wykorzystaniem oprogramowania1
T-W-15Pisemne zaliczenie wykładu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Udział w konsultacjach2
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Utrwalenie wiadomości w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.8
A-W-3Udział w konsultacjach2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/42_W01
student zna zasady szacowania wartości kosztorysowej inwestycji na podstwie programu funkcjonalno-użytkoweg; zna zasady obliczania planowanego kosztu robót budowlanych i prac projektowych. rozumie zasady planowania czasu inwestycji - opracowuje harmonogram czasu trwania projektownego przedsięwzięcia uwzględniając problem zużycia środków produkcyji w czasie realizacji planowanych robót budowlanych.
B_1A_W06C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/42_U01
student potrafi opracowac projekt realizacji robót budowlanych z zastosowaniem zasad bezpieczeństwa. Potrafi zarządzać czasem projektu, potrafi sporządzić homogram rzeczowo- finansowy inwestycji oraz harmonogram sieciowy
B_1A_U02, B_1A_U09C-1, C-2T-P-1M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/42_K01
student jest gotowy do postępowania w sposób odpowiedzialny i etyczny za wspólnie realizowane zadania oraz wykazuje się kreatywnością i komunikatywnością w rozwiązywaniu problemów inżynierskich
B_1A_K02C-2T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/42_W01
student zna zasady szacowania wartości kosztorysowej inwestycji na podstwie programu funkcjonalno-użytkoweg; zna zasady obliczania planowanego kosztu robót budowlanych i prac projektowych. rozumie zasady planowania czasu inwestycji - opracowuje harmonogram czasu trwania projektownego przedsięwzięcia uwzględniając problem zużycia środków produkcyji w czasie realizacji planowanych robót budowlanych.
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w przedmiotowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/42_U01
student potrafi opracowac projekt realizacji robót budowlanych z zastosowaniem zasad bezpieczeństwa. Potrafi zarządzać czasem projektu, potrafi sporządzić homogram rzeczowo- finansowy inwestycji oraz harmonogram sieciowy
2,0
3,0Student potrafi opracowac prawidłowo projekt w 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/42_K01
student jest gotowy do postępowania w sposób odpowiedzialny i etyczny za wspólnie realizowane zadania oraz wykazuje się kreatywnością i komunikatywnością w rozwiązywaniu problemów inżynierskich
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za powierzone obowiązki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Janusz Traczyk, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 1 - Szacowanie wartości inwestycji i robót budowlanych, Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", Warszawa, 2011
  2. Andrzej Minasowicz, Efektywność i zarzadzanie finasami w budownictwie, Poltext, 2009
  3. W. Ketliński, J. Janowska, C. Woźniak, Proces inwestycyjny w budownictwie, Politechnika Warszawska, 2007
  4. Agnieszka Siewiera, Certyfikacja wielokryterialna jako narzędzie realizacji koncepcji CSV na przykładzie budowlanych projektów inwestycyjnych, WuG, Gdańsk, 2020

Literatura dodatkowa

  1. Prace naukowe Instytutu Budownictwa Politechniki Wrocławskiej, Technologia i zarządzanie w budownictwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2006
  2. Sarah Peace, Partnerstwo w budownictwie, Poltext, 2010
  3. Sebastian Wilczewski, MS Project 2010 i MS Project Server 2010, HELION, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sporządzenie projektu inwestycyjnego, w zakres którego wchodzą: harmonogram sieciowy ze ścieżką krytyczną; harmonogram finasowania inwestycji ; obliczenie procentowego zaawansowania robót; oszacowanie wartości robót; analiza i ocena ryzyka.14
T-P-2Zaliczenie projektu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje, normy i standardy dotyczące zarządzania procesem inwestycyjnym1
T-W-2Cykl życia projektu dla inwestycji budowlanych1
T-W-3Zakres obowiązków i kompetencji zespołu Project Managera - szkolenia, uprawnienia i podnoszenie kwalifikacji1
T-W-4Zasady budowy zespołu projektowego. Komunikacja w zespole1
T-W-5Zasady opracowania harmonogramów sieciowych1
T-W-6Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym1
T-W-7Metoda ścieżki krytycznej1
T-W-8Optymalizacja harmonogramu sieciowego i ścieżki krytycznej1
T-W-9Korzyści wprowadzania systemu planowania i kontroli przedsięwzięcia1
T-W-10Rodzaje ryzyk występujących przy realizacji projektu inwestycyjnego1
T-W-11Metody identyfikacji ryzyka1
T-W-12Zarządzanie ryzykiem w procesie inwestycyjnym1
T-W-13Kontrola i aktualizacja czasu realizacji inwestycji z wykorzystaniem oprogramowania1
T-W-14Kontrola i aktualizacja kosztów inwestycji z wykorzystaniem oprogramowania1
T-W-15Pisemne zaliczenie wykładu1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego8
A-P-3Udział w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Utrwalenie wiadomości w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.8
A-W-3Udział w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/42_W01student zna zasady szacowania wartości kosztorysowej inwestycji na podstwie programu funkcjonalno-użytkoweg; zna zasady obliczania planowanego kosztu robót budowlanych i prac projektowych. rozumie zasady planowania czasu inwestycji - opracowuje harmonogram czasu trwania projektownego przedsięwzięcia uwzględniając problem zużycia środków produkcyji w czasie realizacji planowanych robót budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W06Zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji, ma wiedzę z zakresu ekonomii, zarządzania i prawa, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej i praw autorskich. Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych w programie MS Project.
Treści programoweT-W-3Zakres obowiązków i kompetencji zespołu Project Managera - szkolenia, uprawnienia i podnoszenie kwalifikacji
T-W-4Zasady budowy zespołu projektowego. Komunikacja w zespole
T-W-5Zasady opracowania harmonogramów sieciowych
T-W-6Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym
T-W-7Metoda ścieżki krytycznej
T-W-8Optymalizacja harmonogramu sieciowego i ścieżki krytycznej
T-W-9Korzyści wprowadzania systemu planowania i kontroli przedsięwzięcia
T-W-10Rodzaje ryzyk występujących przy realizacji projektu inwestycyjnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczną wiedzę w przedmiotowym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/42_U01student potrafi opracowac projekt realizacji robót budowlanych z zastosowaniem zasad bezpieczeństwa. Potrafi zarządzać czasem projektu, potrafi sporządzić homogram rzeczowo- finansowy inwestycji oraz harmonogram sieciowy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
B_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich w zakresie kształtowania i technologii wznoszenia obiektów budowlanych i inżynieryjnych w warunkach typowych oraz nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-1Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych w programie MS Project.
C-2Umiejętność oszacowania wartości inwestycji.
Treści programoweT-P-1Sporządzenie projektu inwestycyjnego, w zakres którego wchodzą: harmonogram sieciowy ze ścieżką krytyczną; harmonogram finasowania inwestycji ; obliczenie procentowego zaawansowania robót; oszacowanie wartości robót; analiza i ocena ryzyka.
Metody nauczaniaM-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opracowac prawidłowo projekt w 60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/42_K01student jest gotowy do postępowania w sposób odpowiedzialny i etyczny za wspólnie realizowane zadania oraz wykazuje się kreatywnością i komunikatywnością w rozwiązywaniu problemów inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność oszacowania wartości inwestycji.
Treści programoweT-P-1Sporządzenie projektu inwestycyjnego, w zakres którego wchodzą: harmonogram sieciowy ze ścieżką krytyczną; harmonogram finasowania inwestycji ; obliczenie procentowego zaawansowania robót; oszacowanie wartości robót; analiza i ocena ryzyka.
T-W-3Zakres obowiązków i kompetencji zespołu Project Managera - szkolenia, uprawnienia i podnoszenie kwalifikacji
T-W-4Zasady budowy zespołu projektowego. Komunikacja w zespole
T-W-5Zasady opracowania harmonogramów sieciowych
T-W-6Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym
T-W-7Metoda ścieżki krytycznej
T-W-8Optymalizacja harmonogramu sieciowego i ścieżki krytycznej
T-W-9Korzyści wprowadzania systemu planowania i kontroli przedsięwzięcia
T-W-10Rodzaje ryzyk występujących przy realizacji projektu inwestycyjnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za powierzone obowiązki.
3,5
4,0
4,5
5,0