Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Aspekty społeczne w kształtowaniu przestrzeni publicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aspekty społeczne w kształtowaniu przestrzeni publicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 26 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym oraz dostępności i projektowania uniwersalnego. Zrozumienie korzyści społecznych wynikających z niwelowania barier. |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni poprzez doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do zajęć i omówienie zakresu zadania końcowego. | 1 |
T-A-2 | Symulacja barier wynikających z ograniczeń narządu ruchu, narządów zmysłu słuchu i wzroku. | 4 |
T-A-3 | Zajęcia terenowe - audyt w przestrzeni otwartej i/lub zamkniętej. Wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających, uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu, inwentaryzacja fotograficzna. | 4 |
T-A-4 | Praca nad prezentacją (raportem dostępności) w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych oraz z przeprowadzonej wizji lokalnej, z wyszczególnieniem zaobserwowanych dobrych i złych rozwiązań. | 3 |
T-A-5 | Przedstawienie prezentacji na forum grupy, dyskusja. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zajęć: ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki. | 1 |
T-W-2 | Wprowadzenie do tematyki dostępności. Podstawowe pojęcia (dostępność, bariery, inkluzywność, osoby z niepełnosprawnościami, osoby ze szczególnymi potrzebami). Idea, geneza i zasady projektowania uniwersalnego. Korzyści społeczne związane z wdrażaniem i stosowaniem zasad projektowania uniwersalnego w życiu codziennym. Wpływ różnorodności społeczeństwa jako wartość dodana dla dziedzictwa kulturowego społeczeństwa i cywilizacji ludzkiej. | 3 |
T-W-3 | Rodzaje niepełnosprawności ruchowych, zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. | 2 |
T-W-4 | Rodzaje niepełnosprawności narządów zmysłu (słuchu i wzroku), zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi. | 4 |
T-W-5 | Bariery w życiu codziennym, które mogą być związane z niepełnosprawnością intelektualną, spektrum autyzmu, zaburzeniami neurologicznymi, ADHD. Zasady savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi i różnymi zaburzeniami. | 2 |
T-W-6 | Bariery w życiu codziennym, które mogą być związane z kryzysem zdrowia psychicznego i wypaleniem zawodowym. | 2 |
T-W-7 | Obowiązujące przepisy i dobre praktyki dotyczące zapewniania dostępności architektonicznej. Odpowiedzialność społeczna projektanta. | 9 |
T-W-8 | Zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej. Dostępna informacja graficzna, dotykowa i dźwiękowa. Standardy dostępności, systemy informacji wizualnej. Dostępny komunikat, zasady prostej polszczyzny. | 3 |
T-W-9 | Problem wykluczenia cyfrowego. Podstawowe zasady zapewniania dostępności cyfrowej. Dokument dostępny cyfrowo. | 3 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Zaznajomienie się z literaturą | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Symulacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczenia wykładu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/11-a_W01 Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. | B_1A_W06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/11-a_U01 Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. | B_1A_U10, B_1A_U02 | — | — | C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/11-a_K01 Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym. | B_1A_K03 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/11-a_W01 Student zna bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w podstawowym stopniu bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej, zna wymagania prawa w zakresie dostępności i zasady projektowania uniwersalnego zapewniające włączanie a nie wykluczanie osób z różnymi potrzebami do życia społecznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/11-a_U01 Student potrafi identyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i potrafi zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w podstawowym stopniu zidentyfikować bariery w przestrzeni fizycznej i cyfrowej mogące utrudniać funkcjonowanie osób o różnych potrzebach i zaproponować rozwiązania zwiększające dostępność analizowanych przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb tych osób oraz wymagań prawa, w tym zasad projektowania uniwersalnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/11-a_K01 Student jest gotów do przyjmowania świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania i do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy i gotowy do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania oraz jest w dostatecznym stopniu gotowy do promowania idei inkluzywności w życiu społecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Błaszak, M., Przybylski, Ł., Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
- Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015
- Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (Convention on the Rights of Persons with Disabilities – Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006)
- Uchwała Sejmu RP z dnia 1 sierpnia 1997 r. – Karta Praw Osób Niepełnosprawnych (M.P. z 1997 Nr 50, poz. 475)
- Ustawa z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 poz. 1062 z późn. zm.)
- Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, 2019, Dz. U. z 2019 poz.848
- Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, Fundacja Integracja, Warszawa, 2016
- Projektowanie i adaptacja przestrzeni publicznej do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących –zalecenia i przepisy, Polski Związek Niewidomych, Warszawa, 2016
- Nowak, M., Komunikowanie się osób niesłyszących, Pedagogika Specjalna, 2020, 3 czerwca
- Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Warszawa 2017, Warszawa, 2017
- Kowalski, K., Włącznik - projektowanie bez barier, Fundacja Integracja, Warszawa, 2018
- Kowalski, K., Projektowanie bez barier - wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2016
Literatura dodatkowa
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2019 poz. 1065 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. 2022 poz. 1518 z późn. zm.)
- Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych - raport końcowy, PFRON, 2017
- Jasiak, A., Swereda, D., Ergonomia osób niepełnosprawnych, Wyd. PP, Poznań, 2009