Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Etyka w biznesie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyka w biznesie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 26 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza filozoficzna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu. |
C-2 | Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą. |
C-3 | Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy. | 4 |
T-W-2 | Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych. | 4 |
T-W-3 | Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny. | 6 |
T-W-4 | Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa. | 4 |
T-W-5 | Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska. | 6 |
T-W-6 | Sytuacje konfliktowe w biznesie i w wybranych zawodach. Sytuacje szczególnie trudne z punktu widzenia etycznego. | 4 |
T-W-7 | Narzędzia podnoszenia poziomu etycznego w biznesie - analiza konkretnych przykładów. | 5 |
T-W-8 | Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm. | 6 |
T-W-9 | Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych. | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie i napisanie eseju | 28 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-4 | Metoda przypadków |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/11-b_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | B_1A_W06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/11-b_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | B_1A_U02, B_1A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/11-b_K01 Posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej. | B_1A_K03 | — | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-6 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/11-b_W01 Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu. | 2,0 | nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu. |
3,0 | posiada wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu. | |
3,5 | wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości. | |
4,0 | wiedza pozwala studentowi na znajdowanie i umieszczanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu. | |
4,5 | student posiada znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie. | |
5,0 | potrafi samodzielnie i krytycznie operować wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/11-b_U01 Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej. | 2,0 | brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych. |
3,0 | student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych. | |
3,5 | student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych oraz interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych. | |
4,0 | student posiada umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu. | |
4,5 | student posiada umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz dokonuje interpretacji konfliktu w oparciu o znane teorie. | |
5,0 | student posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania konfliktu w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/11-b_K01 Posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej. | 2,0 | nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje. |
3,0 | indywidualnie standardy etyczne mają znaczenie w relacjach interpersonalnych. | |
3,5 | gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne. | |
4,0 | znajduje zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej. | |
4,5 | rozpoznaje dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną. | |
5,0 | jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu. |
Literatura podstawowa
- Blanchard K., Peale N.V., Etyka biznesu, Wydawnictwo Studio EMKA, Warszawa, 2014
- Gasparski W., Biznes, etyka odpowiedzialność, PWN, Warszawa, 2012
- Wolak-Tuzimek A., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a konkurencyjność przedsiębiorstw, Wydawnictwo CeDeWu Sp.z o.o., 2023
Literatura dodatkowa
- Porter M. E., Prahalad C. K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007
- Klimek J., Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, 2013