Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Hydraulic and Hydrology:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydraulic and Hydrology | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Required knowledge in mathematics |
W-2 | Required knowledge in physics |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Understands the principles of fluid rest and motion. |
C-2 | Can solve problems related to the statics and dynamics of fluids in pressurized conduits, open channels, and groundwater. |
C-3 | Understands basic hydrological concepts. |
C-4 | Can utilize sources of hydrological information. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Introduction to audited exercises | 1 |
T-A-2 | Problem-solving in the field of physical properties of liquids | 1 |
T-A-3 | Problem-solving in the field of hydrostatics: connected vessel systems | 1 |
T-A-4 | Problem-solving in the field of hydrostatics: pressure on flat surfaces | 2 |
T-A-5 | Problem-solving in the field of hydrostatics: pressure on arbitrary surfaces | 1 |
T-A-6 | Problem-solving in the field of steady flow under pressure: continuity of motion and introduction to energy losses | 1 |
T-A-7 | Problem-solving in the field of steady flow under pressure: Ancona chart | 2 |
T-A-8 | Problem-solving in the field of steady flow in open channels | 2 |
T-A-9 | Problem-solving in the field of steady flow of groundwater | 1 |
T-A-10 | Problem-solving in the field of water flow through openings and weirs | 1 |
T-A-11 | Introduction to the execution of a hydrological survey: Determination of states and flows characteristic for a selected gauge station | 1 |
T-A-12 | Midterm exam | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Introduction to the laboratory | 2 |
T-L-2 | Determination of the critical Reynolds number | 2 |
T-L-3 | Determination of energy and pressure losses in pressurized circular conduits | 2 |
T-L-4 | Determination of the filtration coefficient | 2 |
T-L-5 | Determination of the discharge coefficient for sharp-crested weirs | 2 |
T-L-6 | Determination of water level in the equalization chamber | 1 |
T-L-7 | Exam | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizational lecture | 1 |
T-W-2 | Physical properties of liquids | 3 |
T-W-3 | Hydrostatics | 2 |
T-W-4 | Basics of fluid flow kinematics | 1 |
T-W-5 | Basic equations of hydrodynamics | 2 |
T-W-6 | Bernoulli's equation and its application | 2 |
T-W-7 | Hydraulic radius | 1 |
T-W-8 | Laminar and turbulent flow | 1 |
T-W-9 | Resistance of flow | 1 |
T-W-10 | Steady flow of fluids under pressure, Ancona chart | 2 |
T-W-11 | Unsteady flow of fluids under pressure | 1 |
T-W-12 | Critical flow | 2 |
T-W-13 | Steady flow of water in open channels | 2 |
T-W-14 | Unsteady flow of water in open channels | 1 |
T-W-15 | Flow through openings | 1 |
T-W-16 | Flow through weirs | 2 |
T-W-17 | Groundwater flow | 2 |
T-W-18 | Introduction to hydrology; Atmospheric precipitation | 1 |
T-W-19 | Hydrometric measurements | 1 |
T-W-20 | States and flows; Hydrograph curves | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Attendance in classes | 15 |
A-A-2 | Preparation for the exam | 16 |
A-A-3 | Execution of a hydrological report | 5 |
A-A-4 | Consultation | 2 |
38 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Attendance in classes | 15 |
A-L-2 | Report preparation | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance in classes | 30 |
A-W-2 | Independent preparation of additional exam questions | 19 |
A-W-3 | Exam preparation | 12 |
A-W-4 | Exam | 2 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informational lecture |
M-2 | Problem-solving from the entire scope of hydraulic lectures |
M-3 | Introduction, assistance, and clarification of current issues arising during laboratory exercises |
M-4 | Demonstration of meteorological and hydrological information sources with explanations of content |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Knowledge testing |
S-2 | Ocena formująca: Passing two tests on auditory classes |
S-3 | Ocena formująca: Checking knowledge related to completed exercises |
S-4 | Ocena formująca: Checking knowledge related to the execution of a hydrological survey |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/05a_W01 Has basic knowledge in the field of hydraulics and hydrology | B_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17, T-W-18 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/05a_U01 Can solve basic problems in the field of hydrotechnics. | B_1A_U10 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/05a_K01 Is ready to subordinate work in a team and is responsible for the assigned task. | B_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-A-7, T-W-15, T-W-16, T-W-19 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/05a_W01 Has basic knowledge in the field of hydraulics and hydrology | 2,0 | |
3,0 | The statement indicates that the individual solves 60% of a test and completes half of the tasks on an exam. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/05a_U01 Can solve basic problems in the field of hydrotechnics. | 2,0 | |
3,0 | Has basic skills in applying knowledge to perform assigned tasks. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/05a_K01 Is ready to subordinate work in a team and is responsible for the assigned task. | 2,0 | |
3,0 | The person is aware of possessing knowledge but does not apply oneself to learning. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
- Michael Belevich, Classical Fluid Mechanics, Bentham Science Publishers, 2017
- Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
- Eric Lauga, Fluid Mechanics: A Very Short Introduction, Tantor Audio, 2022, Audiobook
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
- Robert A. Granger, Fluid Mechanics, Dover Publications, 1995
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
- Mańko Robert, Wira Jerzy, Analiza zasięgu krzywej spiętrzenia w ujściowym odcinku Odry, ZESZYTY NAUKOWE INŻYNIERIA LĄDOWA I WODNA W KSZTAŁTOWANIU ŚRODWISKA, 2016, ISSN: 2082-6702
- Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, 2016, ISSN: 2082-6702
Literatura dodatkowa
- Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
- Frank White, Fluid Mechanics, McGraw Hill, 2015, 8
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971