Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Computer-aided Design of Hydraulic Engineering Structures:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Computer-aided Design of Hydraulic Engineering Structures
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 22 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
projektyP6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of mathematics
W-2Computer skills

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Mastery of skills in using software for flow modeling

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1River channel project using basic calculation software5
T-P-2Execution of a selected hydrotechnical project using ready-made simulation software10
15
wykłady
T-W-1Introduction1
T-W-2Constitutive equations of state and motion of water: continuity equation, dynamic equations2
T-W-3Flow of water in porous media. Boussinesq's equation2
T-W-4Fundamentals of hydrological modeling2
T-W-5One-dimensional steady flow in open channels2
T-W-6One-dimensional unsteady flow in open channels1
T-W-7Two-dimensional unsteady flow in open channels2
T-W-8Three-dimensional flow of water in open channels and pressurized systems2
T-W-9Test1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Participation in classes for Part 1 of the project5
A-P-2Participation in classes for Part 2 of the project10
A-P-3Execution of the project8
A-P-4Consultations2
25
wykłady
A-W-1Participation in classes15
A-W-2Preparation for test8
A-W-3Consultations2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informational lecture
M-2Problem-solving lecture
M-3Didactic discussion
M-4Computer-based method
M-5Project-based method

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Passing based on a test from lectures
S-2Ocena podsumowująca: Passing based on completed projects

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/37-c_W01
Has basic knowledge in the area of mathematical modeling of flows
B_1A_W01, B_1A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/37-c_U01
Can define boundary conditions for hydraulic models. Can correctly define a research polygon.
B_1A_U01, B_1A_U05, B_1A_U09C-1T-P-1, T-P-2, T-W-9M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/37-c_K01
Understands the need for lifelong self-education. Can inspire others
B_1A_K01C-1T-P-1, T-P-2, T-W-1, T-W-9M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/37-c_W01
Has basic knowledge in the area of mathematical modeling of flows
2,0
3,0Developed material to a basic extent. Has basic knowledge of flow modeling in rivers and open channels.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/37-c_U01
Can define boundary conditions for hydraulic models. Can correctly define a research polygon.
2,0
3,0With a little help, can define simple research polygons in flow modeling software.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/37-c_K01
Understands the need for lifelong self-education. Can inspire others
2,0
3,0Works independently, without a willingness to collaborate.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michael Belevich, Classical Fluid Mechanics, Bentham Science Publishers, 2017
  2. Szymkiewicz Romuald, Modelowanie matematyczne przepływów w rzekach i kanałach, PWN, Warszawa, 2000
  3. Eric Lauga, Fluid Mechanics: A Very Short Introduction, Tantor Audio, 2022, Audiobook
  4. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  5. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  6. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  7. Robert A. Granger, Fluid Mechanics, Dover Publications, 1995
  8. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  9. Mańko Robert, Wira Jerzy, Analiza zasięgu krzywej spiętrzenia w ujściowym odcinku Odry, ZESZYTY NAUKOWE INŻYNIERIA LĄDOWA I WODNA W KSZTAŁTOWANIU ŚRODWISKA, 2016, ISSN: 2082-6702
  10. Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, 2016, ISSN: 2082-6702

Literatura dodatkowa

  1. Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  2. Witryny i kanały internetowe
  3. Frank White, Fluid Mechanics, McGraw Hill, 2015, 8
  4. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1River channel project using basic calculation software5
T-P-2Execution of a selected hydrotechnical project using ready-made simulation software10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction1
T-W-2Constitutive equations of state and motion of water: continuity equation, dynamic equations2
T-W-3Flow of water in porous media. Boussinesq's equation2
T-W-4Fundamentals of hydrological modeling2
T-W-5One-dimensional steady flow in open channels2
T-W-6One-dimensional unsteady flow in open channels1
T-W-7Two-dimensional unsteady flow in open channels2
T-W-8Three-dimensional flow of water in open channels and pressurized systems2
T-W-9Test1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Participation in classes for Part 1 of the project5
A-P-2Participation in classes for Part 2 of the project10
A-P-3Execution of the project8
A-P-4Consultations2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in classes15
A-W-2Preparation for test8
A-W-3Consultations2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/37-c_W01Has basic knowledge in the area of mathematical modeling of flows
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa i zagadnień inżynieryjnych.
B_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-1Mastery of skills in using software for flow modeling
Treści programoweT-W-2Constitutive equations of state and motion of water: continuity equation, dynamic equations
T-W-3Flow of water in porous media. Boussinesq's equation
T-W-4Fundamentals of hydrological modeling
T-W-5One-dimensional steady flow in open channels
T-W-6One-dimensional unsteady flow in open channels
T-W-7Two-dimensional unsteady flow in open channels
T-W-8Three-dimensional flow of water in open channels and pressurized systems
Metody nauczaniaM-1Informational lecture
M-2Problem-solving lecture
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Passing based on a test from lectures
S-2Ocena podsumowująca: Passing based on completed projects
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Developed material to a basic extent. Has basic knowledge of flow modeling in rivers and open channels.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/37-c_U01Can define boundary conditions for hydraulic models. Can correctly define a research polygon.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz specjalistyczną terminologią w środowisku branżowym i poza nim, w szczególności wykorzystując nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne. Potrafi w dyskusji wymieniać poglądy, skutecznie przekonywać do własnych pomysłów oraz uwzględniać sugestie współpracowników, również w języku obcym.
B_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
B_1A_U09Potrafi dobrać właściwe metody i narzędzia do rozwiązywania różnych zadań inżynierskich w zakresie kształtowania i technologii wznoszenia obiektów budowlanych i inżynieryjnych w warunkach typowych oraz nie w pełni przewidywalnych.
Cel przedmiotuC-1Mastery of skills in using software for flow modeling
Treści programoweT-P-1River channel project using basic calculation software
T-P-2Execution of a selected hydrotechnical project using ready-made simulation software
T-W-9Test
Metody nauczaniaM-4Computer-based method
M-5Project-based method
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Passing based on a test from lectures
S-2Ocena podsumowująca: Passing based on completed projects
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0With a little help, can define simple research polygons in flow modeling software.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/37-c_K01Understands the need for lifelong self-education. Can inspire others
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Mastery of skills in using software for flow modeling
Treści programoweT-P-1River channel project using basic calculation software
T-P-2Execution of a selected hydrotechnical project using ready-made simulation software
T-W-1Introduction
T-W-9Test
Metody nauczaniaM-3Didactic discussion
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Passing based on a test from lectures
S-2Ocena podsumowująca: Passing based on completed projects
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Works independently, without a willingness to collaborate.
3,5
4,0
4,5
5,0