Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Strength of Materials:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Strength of Materials
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,20zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 45 3,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Accopmilished Mathematics course
W-2Accopmilished Physics course
W-3Accopmilished Theoretical Mechanics course

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Master of the knowledge of mathematical description of the stress state in bar structures
C-2Master of the theory of beam decfection lines Opanowanie teorii wyznaczania linii ugięcia belek prostych
C-3Master of the theory of compressed bars stability
C-4Master of the popular hypotesis of material effort
C-5Master of the plane state of stress theory
C-6Abillity of the identification of particular stress distributions
C-7Abillity of the analysis of particular stress distributions
C-8Abillity of the analysis of beam deflection line
C-9Abillity of the stalbility analysis of compressed bars
C-10Abillity of the stress analysis in complex cases with the use of the material effort hypotesis
C-11Awareness of the necessity of the systematic work and responsiibility for achived results
C-12Abillity of conducting of experimental tests concerning mechanical proprerties of engineering materials

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Introduction; revision of the former subjects - internal forces and moments of inertia analysis3
T-A-2Axial stress in statically determine and indeterminate bars3
T-A-3Simple bending3
T-A-4Bending and shearing3
T-A-5Two-dimensional bending3
T-A-6Bending with axial force3
T-A-7Compresion with eccentricity3
T-A-8Torsion3
T-A-9Equation of beams deflection line6
T-A-10Stability of simple bars3
T-A-11Hypothesis of material effort measure3
T-A-12Tests 3x2 h.9
45
laboratoria
T-L-1Experimental test cocnerning the most interesting material features: - tensile strength - bending - torsion - hardness - impact resistance14
T-L-2Final test1
15
wykłady
T-W-1General rules: stress, strain, Hooke's law2
T-W-2Axial stress in statically determine and indeterminate bars2
T-W-3Pure and simple bending2
T-W-4Shearing2
T-W-5Two-dimensional bending2
T-W-6Bending with axial force2
T-W-7Compresion with eccentricity4
T-W-8Torsion3
T-W-9Equation of beams deflection line4
T-W-10Stability of simple bars2
T-W-11Hypothesis of material effort measure2
T-W-12Plane state of stress2
T-W-13Selected elements of thin-wall sections theory1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Attendance to the classes45
A-A-2Self-study of the material and examples19
A-A-3Consultations2
A-A-4Preparation to the tests9
75
laboratoria
A-L-1Attendace to the classes15
A-L-2Self-study of the material7
A-L-3Preparation to the test3
25
wykłady
A-W-1Attendance ito the lectures30
A-W-2Ongoing repetition and self-study12
A-W-3Exam repetition6
A-W-4Exam2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture
M-2Classes
M-3Laboratory classes

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Evaluation of the tests
S-2Ocena podsumowująca: Evaluation of the final test
S-3Ocena podsumowująca: Evaluation of the exam

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/09-a_W01
Student knows the theory of bar structure analysis with different stress distribution
B_1A_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/09-a_U01
Student is able to analyse bar structures with different stress distribution.
B_1A_U04C-6, C-7, C-8, C-9, C-10T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12M-2S-1
B_1A_S1/C/09-a_U02
Student is able to conduct simple experimental test of the engeening materials, analyse results and formulate conclusions.
B_1A_U05C-12T-L-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/09-a_K01
Student is able to solve problems in systematic and responsible way.
B_1A_K01C-11T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/09-a_W01
Student knows the theory of bar structure analysis with different stress distribution
2,0
3,0Student knows the theoretical foundations of bar structure analysis with different stress distribution
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/09-a_U01
Student is able to analyse bar structures with different stress distribution.
2,0
3,0Student is able to analyse simple bar structures with different stress distribution
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_S1/C/09-a_U02
Student is able to conduct simple experimental test of the engeening materials, analyse results and formulate conclusions.
2,0
3,0Student is able to conduct simple experimental test of the engeening materials, analyse results and formulate conclusions with some help of the tutor.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/09-a_K01
Student is able to solve problems in systematic and responsible way.
2,0
3,0Student is able to solve simple problems in systematic and responsible way.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ambrose James, Simplified Mechanics and Strength of Materials, John Wiley & Sons, New York, 2002
  2. Bansal R.K., Strength of Materials, Laxmi Publications LTD, Boston, 2009
  3. Timoshenko S., Strength of Materials, D. VAN NOSTRAND COMPANY Inc., New York
  4. Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 2012, III
  5. Bąk R., Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2014
  6. Dębiński J., Grzymisławska J., Wytrzymałość materiałów cz. 2, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
  7. Dębiński J., Grzymisławska J., Wytrzymałość materiałów cz. 3, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
  8. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  9. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  10. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
  11. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  12. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2009
  13. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Brzoska Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1972
  2. Misiak J., Mechanika techniczna. tom I, Statyka i wytrzymałość, WNT, Warszawa, 2014
  3. Nowacki W., Mechanika budowli, PWN, Warszawa, 1976
  4. Przewłocki J., Górski J., Podstawy mechaniki budowli, Arkady, Warszawa, 2012
  5. Zielnica J., Wytrzymałość materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002, II
  6. Szewczyk P., Wzmacnianie pod obciążeniem stalowo-betonowych belek zespolonych w analizie numerycznej i badaniach doświadczalnych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019, 1, ISBN: 978-83-7663-300-8
  7. Wierzbicki K., Szewczyk P., Wróblewski T., Paczkowski W., Skibicki S., Torsional Stability Assessment of Columns Using Photometry and FEM, Buildings, MDPI, 2020, volume: 10, issue: 9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Introduction; revision of the former subjects - internal forces and moments of inertia analysis3
T-A-2Axial stress in statically determine and indeterminate bars3
T-A-3Simple bending3
T-A-4Bending and shearing3
T-A-5Two-dimensional bending3
T-A-6Bending with axial force3
T-A-7Compresion with eccentricity3
T-A-8Torsion3
T-A-9Equation of beams deflection line6
T-A-10Stability of simple bars3
T-A-11Hypothesis of material effort measure3
T-A-12Tests 3x2 h.9
45

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Experimental test cocnerning the most interesting material features: - tensile strength - bending - torsion - hardness - impact resistance14
T-L-2Final test1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1General rules: stress, strain, Hooke's law2
T-W-2Axial stress in statically determine and indeterminate bars2
T-W-3Pure and simple bending2
T-W-4Shearing2
T-W-5Two-dimensional bending2
T-W-6Bending with axial force2
T-W-7Compresion with eccentricity4
T-W-8Torsion3
T-W-9Equation of beams deflection line4
T-W-10Stability of simple bars2
T-W-11Hypothesis of material effort measure2
T-W-12Plane state of stress2
T-W-13Selected elements of thin-wall sections theory1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Attendance to the classes45
A-A-2Self-study of the material and examples19
A-A-3Consultations2
A-A-4Preparation to the tests9
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Attendace to the classes15
A-L-2Self-study of the material7
A-L-3Preparation to the test3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance ito the lectures30
A-W-2Ongoing repetition and self-study12
A-W-3Exam repetition6
A-W-4Exam2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/09-a_W01Student knows the theory of bar structure analysis with different stress distribution
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1Master of the knowledge of mathematical description of the stress state in bar structures
C-2Master of the theory of beam decfection lines Opanowanie teorii wyznaczania linii ugięcia belek prostych
C-3Master of the theory of compressed bars stability
C-4Master of the popular hypotesis of material effort
C-5Master of the plane state of stress theory
Treści programoweT-W-1General rules: stress, strain, Hooke's law
T-W-2Axial stress in statically determine and indeterminate bars
T-W-3Pure and simple bending
T-W-4Shearing
T-W-5Two-dimensional bending
T-W-6Bending with axial force
T-W-7Compresion with eccentricity
T-W-8Torsion
T-W-9Equation of beams deflection line
T-W-10Stability of simple bars
T-W-11Hypothesis of material effort measure
T-W-12Plane state of stress
T-W-13Selected elements of thin-wall sections theory
Metody nauczaniaM-1Lecture
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Evaluation of the exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student knows the theoretical foundations of bar structure analysis with different stress distribution
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/09-a_U01Student is able to analyse bar structures with different stress distribution.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-6Abillity of the identification of particular stress distributions
C-7Abillity of the analysis of particular stress distributions
C-8Abillity of the analysis of beam deflection line
C-9Abillity of the stalbility analysis of compressed bars
C-10Abillity of the stress analysis in complex cases with the use of the material effort hypotesis
Treści programoweT-A-1Introduction; revision of the former subjects - internal forces and moments of inertia analysis
T-A-2Axial stress in statically determine and indeterminate bars
T-A-3Simple bending
T-A-4Bending and shearing
T-A-5Two-dimensional bending
T-A-6Bending with axial force
T-A-7Compresion with eccentricity
T-A-8Torsion
T-A-9Equation of beams deflection line
T-A-10Stability of simple bars
T-A-11Hypothesis of material effort measure
T-A-12Tests 3x2 h.
Metody nauczaniaM-2Classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of the tests
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to analyse simple bar structures with different stress distribution
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/09-a_U02Student is able to conduct simple experimental test of the engeening materials, analyse results and formulate conclusions.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
Cel przedmiotuC-12Abillity of conducting of experimental tests concerning mechanical proprerties of engineering materials
Treści programoweT-L-1Experimental test cocnerning the most interesting material features: - tensile strength - bending - torsion - hardness - impact resistance
Metody nauczaniaM-3Laboratory classes
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Evaluation of the final test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to conduct simple experimental test of the engeening materials, analyse results and formulate conclusions with some help of the tutor.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/09-a_K01Student is able to solve problems in systematic and responsible way.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-11Awareness of the necessity of the systematic work and responsiibility for achived results
Treści programoweT-A-1Introduction; revision of the former subjects - internal forces and moments of inertia analysis
T-A-2Axial stress in statically determine and indeterminate bars
T-A-3Simple bending
T-A-5Two-dimensional bending
T-A-7Compresion with eccentricity
T-A-8Torsion
T-A-9Equation of beams deflection line
T-A-10Stability of simple bars
T-A-11Hypothesis of material effort measure
T-A-12Tests 3x2 h.
T-L-2Final test
T-W-1General rules: stress, strain, Hooke's law
T-W-2Axial stress in statically determine and indeterminate bars
T-W-3Pure and simple bending
T-W-5Two-dimensional bending
T-W-6Bending with axial force
T-W-7Compresion with eccentricity
T-W-8Torsion
T-W-9Equation of beams deflection line
T-W-10Stability of simple bars
T-W-11Hypothesis of material effort measure
T-W-12Plane state of stress
T-W-13Selected elements of thin-wall sections theory
Metody nauczaniaM-2Classes
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Evaluation of the tests
S-3Ocena podsumowująca: Evaluation of the exam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student is able to solve simple problems in systematic and responsible way.
3,5
4,0
4,5
5,0