Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Numerical Techniques:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Numerical Techniques | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Completed mathematics course. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Demonstrate the use of available engineering and office software to present and analyze research results. |
C-2 | Evaluate in terms of reliability and usefulness of information presented on the Internet. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Testing digital competence in the ability to use supporting computing programs (spreadsheet, available ON-Line applications). Introduction to UCI ZUT online services. Management and configuration of the ZUT student account. | 2 |
T-L-2 | Spreadsheet - hosen topics depending on the results of competency tests. Types of addresses, data, formatting of data, graphs of functions. | 2 |
T-L-3 | Linear regression -development of measurement results. Derivation of formulas. Spreadsheet - linear regression - available, built-in functions. Graphs of functions and results. | 2 |
T-L-4 | An independent task to test the acquired skills. | 2 |
T-L-5 | Nonlinear regression - spreadsheet - use of built-in spreadsheet functions. Checking calculations in Desmos - graphing calculator. | 2 |
T-L-6 | Solving nonlinear equations and system of nonlinear equations. The method of tangents, secants and bysections. Spreadsheet - Solver package. | 2 |
T-L-7 | Solving systems of linear equations. Operations on matrices in a spreadsheet. | 2 |
T-L-8 | Spreadsheet - summary (independent task). | 2 |
T-L-9 | Introduction to the working environment of the available programs for engineering calculations. Declaring variables, range variables, matrices, graphing functions, symbolic calculations | 2 |
T-L-10 | Declaring functions, Solving equations and systems of equations using built-in modules. | 2 |
T-L-11 | Approximation to polynomials, linear regression, nonlinear regression. | 2 |
T-L-12 | Solving nonlinear equations using bysection, tangent, secant methods. Introducing the concept of recursion. Use of programming tools. | 2 |
T-L-13 | Solve nonlinear equations and systems of nonlinear equations using built-in functions. | 2 |
T-L-14 | Numerical integration: the method of trapezoids and parabolas. Symbolic calculations in Prime | 2 |
T-L-15 | Higher grade credit assignment. An individual assignment that is a compilation from all the numerical methods presented and computational tools shown. Correction assignment for those who did not turn in all papers during the semester or had absences. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Class participation | 30 |
A-L-2 | Solving assigned problems independently | 10 |
A-L-3 | Develop their own sample problems, in which knowledge of the presented numerical methods and skills in the use of the selected calculation program are required. | 8 |
A-L-4 | Consultation | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Computer-based laboratory exercises. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Credit obtained on the basis of correctly completed and turned in assignments from each class. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Solving an independent problem task for a higher grade. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/01-a_W01 Has knowledge of computational mathematics. The student is able to develop analytically basic computational problems, such as solving nonlinear equationi, solving systems of linear equations, statistically develop laboratory results. | B_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-12, T-L-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/01-a_U01 Has the ability to: - mathematical and statistical elaboration of measurement results. - operation of computer programs in terms of spreadsheets and mathematical programs. - searching and processing data posted on computer networks-Internet. | B_1A_U05, B_1A_U06 | — | — | C-1 | T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-13 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/01-a_K01 Identifies the need for self-education and improvement of skills. | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/01-a_W01 Has knowledge of computational mathematics. The student is able to develop analytically basic computational problems, such as solving nonlinear equationi, solving systems of linear equations, statistically develop laboratory results. | 2,0 | |
3,0 | The student has minimal mastery of knowledge. He distinguishes the concept of function. Knows how to define a function and draw a graph. He is able to correctly reproduce all topics discussed in the lecture. Knows Prime's built-in functions for calculating nonlinear equations, definite integrals, system of n-linear equations. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/01-a_U01 Has the ability to: - mathematical and statistical elaboration of measurement results. - operation of computer programs in terms of spreadsheets and mathematical programs. - searching and processing data posted on computer networks-Internet. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to apply numerical methods, using available computational software. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/01-a_K01 Identifies the need for self-education and improvement of skills. | 2,0 | |
3,0 | The student is able to search for the necessary information. He is open to cooperation. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fortuna Zenon, Macukow Bohdan, Wąsowski Janusz, Metody numeryczne wydanie siódme, WNT, 2006, 83-204-3075-5
- Robert Gajewski Marcin Jaczewski, PTC MathCAD Prime 3.0 Obliczenia i programowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, ISBN: 9788301180317
- Elżbieta Freidenberg, Metody obliczeniowe w arkuszach kalkulacyjnych, materiały własne, 2019, materiały interaktywne udostępniane podczas zajęć
- Elżbieta Freidenberg, PTC MathCad Prime - obliczenia z wykorzystaniem w zastosowaniach inżynierskich, Szczecin, 2019, 5, Materiały wlasne - udostępniane podczas zajęć.
- John Walkenbach, Excel 2019. Biblia, Helion, 2019, 978-83-283-5578-1