Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Fundamentals of Concrete Structures:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamentals of Concrete Structures
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Brzozowski <Piotr.Brzozowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
projektyP4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Completed Mathematics course
W-2Completed Physics course
W-3Completed course in Strength of Materials
W-4Completed Building Mechanics course
W-5Completed General Construction course

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Understand the nature of reinforced concrete structures and their non-linear characteristics.
C-2Ability to design simple, typical concrete components and structures.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ribbed slab floor design. Static calculation and dimensioning of the floor elements: single-way multi-span slab, and floor beam elements. Checking of the cracking and deflection of the floor elements. Structural drawings of the designed floor elements.30
30
wykłady
T-W-1Structural concepts - concrete, reinforced concrete, prestressed, composite structures, concrete with rigid reinforcement, mesh concrete2
T-W-2Technology systems - monolithic, prefabricated and prestressed structures2
T-W-3Mechanical and rheological properties of concrete and reinforcing steel. Interaction of reinforcement with concrete.3
T-W-4Durability of reinforced concrete structures - influence of structure exposure, reinforcement cover and concrete class.2
T-W-5Stress phases of a reinforced concrete section and methods of dimensioning of concrete structures.2
T-W-6Design assumptions for ultimate and serviceability limit states.2
T-W-7Bending: general equilibrium equations of forces at the ultimate limit state.2
T-W-8Dimensioning of single and doubly-reinforced rectangular sections.3
T-W-9Cases of symmetric and minimum reinforcement, ultimate load capacity and dimensioning of T-sections.2
T-W-10Deflection limit state, crack resistance and maximum crack width limit state.3
T-W-11Principles of flexural reinforcement of slabs and beams.2
T-W-12Shear: Shear theory in reinforced concrete beams, shear zones and ultimate limit states, dimensioning.2
T-W-13Principles of beam reinforcement in the shear zone, limit state of diagonal crack opening width.2
T-W-14Final test of the lectures.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Participation in classes30
A-P-2Carrying out project calculations and drawings18
A-P-3Participation in consultations2
50
wykłady
A-W-1Participation in classes30
A-W-2Desk study at home16
A-W-3Preparations for the test4
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Informative lecture.
M-2Completion of an individual project task.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Passing the lecture series
S-2Ocena podsumowująca: Passing the individual project assignment

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/19-a_W01
Student knows and understands: theoretical assumptions of reinforced concrete structures, assumptions of ultimate and serviceability limit states, principles of construction of basic elements of building structures.
B_1A_W02, B_1A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/19-a_U01
Designs simple elements of building structures and produces construction drawings.
B_1A_U04, B_1A_U06C-2T-P-1, T-W-8, T-W-11, T-W-13M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/19-a_K01
Understands the need to learn independently.
B_1A_K01C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/19-a_W01
Student knows and understands: theoretical assumptions of reinforced concrete structures, assumptions of ultimate and serviceability limit states, principles of construction of basic elements of building structures.
2,0
3,0Solutions maintaining the basic requirements of substantive and formal correctness (completeness, legibility, order, aesthetics) with clearly visible errors, after pointing out the errors, student will be able to correct them without any problem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/19-a_U01
Designs simple elements of building structures and produces construction drawings.
2,0
3,0Solutions maintaining the basic requirements of substantive and formal correctness (completeness, legibility, order, aesthetics) with clearly visible errors, after pointing out the errors, student will be able to correct them without any problem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/19-a_K01
Understands the need to learn independently.
2,0
3,0Solutions maintaining the basic requirements of substantive and formal correctness (completeness, legibility, order, aesthetics) with clearly visible errors, after pointing out the errors, student will be able to correct them without any problem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe wedłud EC2 i norm związanych, t. I-VI, PWN, Warszawa, 2020
  2. Kanuff M., Obliczanie konstrukcji żelbetowych według EC2, PWN, Warszawa, 2018
  3. Janusz Pędziwiatr, Krótkie wykłady z konstrukcji żelbetowych t. I-II, DWE, Wrocław, 2021
  4. Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
  5. Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2004
  6. Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
  2. Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
  3. Pędziwiatr J., Wstęp do projrktowania Kkonstrukcji żelbetowych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2010
  4. Praca zbiorowa, Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych według Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ribbed slab floor design. Static calculation and dimensioning of the floor elements: single-way multi-span slab, and floor beam elements. Checking of the cracking and deflection of the floor elements. Structural drawings of the designed floor elements.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Structural concepts - concrete, reinforced concrete, prestressed, composite structures, concrete with rigid reinforcement, mesh concrete2
T-W-2Technology systems - monolithic, prefabricated and prestressed structures2
T-W-3Mechanical and rheological properties of concrete and reinforcing steel. Interaction of reinforcement with concrete.3
T-W-4Durability of reinforced concrete structures - influence of structure exposure, reinforcement cover and concrete class.2
T-W-5Stress phases of a reinforced concrete section and methods of dimensioning of concrete structures.2
T-W-6Design assumptions for ultimate and serviceability limit states.2
T-W-7Bending: general equilibrium equations of forces at the ultimate limit state.2
T-W-8Dimensioning of single and doubly-reinforced rectangular sections.3
T-W-9Cases of symmetric and minimum reinforcement, ultimate load capacity and dimensioning of T-sections.2
T-W-10Deflection limit state, crack resistance and maximum crack width limit state.3
T-W-11Principles of flexural reinforcement of slabs and beams.2
T-W-12Shear: Shear theory in reinforced concrete beams, shear zones and ultimate limit states, dimensioning.2
T-W-13Principles of beam reinforcement in the shear zone, limit state of diagonal crack opening width.2
T-W-14Final test of the lectures.1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Participation in classes30
A-P-2Carrying out project calculations and drawings18
A-P-3Participation in consultations2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in classes30
A-W-2Desk study at home16
A-W-3Preparations for the test4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/19-a_W01Student knows and understands: theoretical assumptions of reinforced concrete structures, assumptions of ultimate and serviceability limit states, principles of construction of basic elements of building structures.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
B_1A_W03Ma wiedzę w zakresie stosowanych współcześnie materiałów i wyrobów budowlanych oraz metod ich projektowania i technologii wytwarzania.
Cel przedmiotuC-1Understand the nature of reinforced concrete structures and their non-linear characteristics.
Treści programoweT-W-1Structural concepts - concrete, reinforced concrete, prestressed, composite structures, concrete with rigid reinforcement, mesh concrete
T-W-2Technology systems - monolithic, prefabricated and prestressed structures
T-W-3Mechanical and rheological properties of concrete and reinforcing steel. Interaction of reinforcement with concrete.
T-W-4Durability of reinforced concrete structures - influence of structure exposure, reinforcement cover and concrete class.
T-W-5Stress phases of a reinforced concrete section and methods of dimensioning of concrete structures.
T-W-6Design assumptions for ultimate and serviceability limit states.
T-W-7Bending: general equilibrium equations of forces at the ultimate limit state.
T-W-8Dimensioning of single and doubly-reinforced rectangular sections.
T-W-9Cases of symmetric and minimum reinforcement, ultimate load capacity and dimensioning of T-sections.
T-W-10Deflection limit state, crack resistance and maximum crack width limit state.
T-W-11Principles of flexural reinforcement of slabs and beams.
T-W-12Shear: Shear theory in reinforced concrete beams, shear zones and ultimate limit states, dimensioning.
T-W-13Principles of beam reinforcement in the shear zone, limit state of diagonal crack opening width.
T-W-14Final test of the lectures.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Passing the lecture series
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Solutions maintaining the basic requirements of substantive and formal correctness (completeness, legibility, order, aesthetics) with clearly visible errors, after pointing out the errors, student will be able to correct them without any problem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/19-a_U01Designs simple elements of building structures and produces construction drawings.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
B_1A_U06Potrafi czytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
Cel przedmiotuC-2Ability to design simple, typical concrete components and structures.
Treści programoweT-P-1Ribbed slab floor design. Static calculation and dimensioning of the floor elements: single-way multi-span slab, and floor beam elements. Checking of the cracking and deflection of the floor elements. Structural drawings of the designed floor elements.
T-W-8Dimensioning of single and doubly-reinforced rectangular sections.
T-W-11Principles of flexural reinforcement of slabs and beams.
T-W-13Principles of beam reinforcement in the shear zone, limit state of diagonal crack opening width.
Metody nauczaniaM-2Completion of an individual project task.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Passing the individual project assignment
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Solutions maintaining the basic requirements of substantive and formal correctness (completeness, legibility, order, aesthetics) with clearly visible errors, after pointing out the errors, student will be able to correct them without any problem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/19-a_K01Understands the need to learn independently.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Understand the nature of reinforced concrete structures and their non-linear characteristics.
C-2Ability to design simple, typical concrete components and structures.
Treści programoweT-P-1Ribbed slab floor design. Static calculation and dimensioning of the floor elements: single-way multi-span slab, and floor beam elements. Checking of the cracking and deflection of the floor elements. Structural drawings of the designed floor elements.
T-W-1Structural concepts - concrete, reinforced concrete, prestressed, composite structures, concrete with rigid reinforcement, mesh concrete
T-W-2Technology systems - monolithic, prefabricated and prestressed structures
T-W-3Mechanical and rheological properties of concrete and reinforcing steel. Interaction of reinforcement with concrete.
T-W-4Durability of reinforced concrete structures - influence of structure exposure, reinforcement cover and concrete class.
T-W-5Stress phases of a reinforced concrete section and methods of dimensioning of concrete structures.
T-W-6Design assumptions for ultimate and serviceability limit states.
T-W-7Bending: general equilibrium equations of forces at the ultimate limit state.
T-W-8Dimensioning of single and doubly-reinforced rectangular sections.
T-W-9Cases of symmetric and minimum reinforcement, ultimate load capacity and dimensioning of T-sections.
T-W-10Deflection limit state, crack resistance and maximum crack width limit state.
T-W-11Principles of flexural reinforcement of slabs and beams.
T-W-12Shear: Shear theory in reinforced concrete beams, shear zones and ultimate limit states, dimensioning.
T-W-13Principles of beam reinforcement in the shear zone, limit state of diagonal crack opening width.
T-W-14Final test of the lectures.
Metody nauczaniaM-1Informative lecture.
M-2Completion of an individual project task.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Passing the individual project assignment
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Solutions maintaining the basic requirements of substantive and formal correctness (completeness, legibility, order, aesthetics) with clearly visible errors, after pointing out the errors, student will be able to correct them without any problem.
3,5
4,0
4,5
5,0