Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Basics of Precast Concrete Structures:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Basics of Precast Concrete Structures | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Brzozowski <Piotr.Brzozowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | A basic course in concrete structures covering the design of elements under bending, compression and shear. |
W-2 | Completed Technology of Concrete course |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ability to design simple, typical precast concrete elements and structures subjected to bending moment, longitudinal force, shear force and forces at joints between precast elements. |
C-2 | Ability to rationally design prefabricated elements taking into account means of transport, technological and operational considerations |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Design of a small building made of prefabricated reinforced concrete elements. Precast external walls, internal walls, stairs, ceiling. General assessment of the feasibility of prefabrication in a given building. Summary of loads acting on the structure. Subdivision of the building into prefabricated elements. Calculation of elements in the demoulding, transport, assembly and service phase. Selection of means of transport. Determination of tolerances and connections between elements. Identification of particularly stressed zones and their reinforcement. Verification of the protection of the structure against the occurrence of progressive collapse of the building. Drawing up an assembly schedule and establishing rules for the assembly of components. Production of execution drawings for the project. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | General information on prefabricated construction with particular emphasis on concrete structures. Determinants of the use of precast concrete structures. | 2 |
T-W-2 | Overview of the most popular prefabrication systems used in Poland | 2 |
T-W-3 | Prefabricated floors. Types, forming and calculation principles | 2 |
T-W-4 | Prefabricated bar-type elements - beams and columns. Principles of forming and calculation | 2 |
T-W-5 | Prefabricated walls. Design and calculation rules | 2 |
T-W-6 | Staticspatial rigidity of prefabricated structures and protection against progressive collapse of precast buildings. | 2 |
T-W-7 | Connections of prefabricated elements. Joints of lineral and plate elements. | 1 |
T-W-8 | Transport of prefabricated elements. Verification of load-bearing capacity during demoulding, transport and assembly phases. Consideration of dynamic influences in the design of transport of prefabricated elements. | 1 |
T-W-9 | Final test of the lectures | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Participation in classes | 30 |
A-P-2 | Student work at home in preparing calculations and drawings for the project | 18 |
A-P-3 | Participation in consultations | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in classes | 15 |
A-W-2 | Student work at home | 8 |
A-W-3 | Preparations for the test | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Informative lecture |
M-2 | Completion of an individual project task |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Passing the lecture series |
S-2 | Ocena podsumowująca: Passing the individual project assignment |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/21-a_W01 The student is able to design the subdivision of a building into prefabricated elements and to develop the design of a prefabricated element as a separate one and as the one cooperating with others | B_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/21-a_U01 Ability to analyse a building in terms of its prefabricated solutions. Ability to calculate the profitability and rationality of using prefabricated elements. Ability to design prefabricated elements as separate and mutually cooperating elements. | B_1A_U04, B_1A_U09 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/21-a_K01 Student has theoretical knowledge and is able to apply it in practice. Has the ability to work in a team, to share knowledge. Takes decisions independently. | B_1A_K01 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/21-a_W01 The student is able to design the subdivision of a building into prefabricated elements and to develop the design of a prefabricated element as a separate one and as the one cooperating with others | 2,0 | |
3,0 | Knows the principles of separation of prefabricated elements. Knows the basic prefabrication systems. Knows connection and transport solutions for precast elements. He knows the basic standards for concrete structures and precast elements, uses auxiliary materials, but finds his way around them with difficulty. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/21-a_U01 Ability to analyse a building in terms of its prefabricated solutions. Ability to calculate the profitability and rationality of using prefabricated elements. Ability to design prefabricated elements as separate and mutually cooperating elements. | 2,0 | |
3,0 | Independently carries out the division, selection of solutions, and design of prefabricated elements. Does not always follow the basic standards for support and connection of elements; makes significant errors in his drawings, which he is able to correct. Uses auxiliary materials, but has difficulty in understanding them. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/21-a_K01 Student has theoretical knowledge and is able to apply it in practice. Has the ability to work in a team, to share knowledge. Takes decisions independently. | 2,0 | |
3,0 | Student doing work independently, not cooperating with others. Not presenting the results of their work on an ongoing basis. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I, II, PWN, Warszawa, 2011
- Knauff M., Obliczenie konstrukcji żelbetowych według Eurokodu 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
- Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T, Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
- Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
- Praca zbiorowa, Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i sprężonych według Eurokodu 2, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2006
- Urban T. Habiera E., Przyklady obliczeń elementów zginanych zbrojonych jednokierunkowo., Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2011