Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Basics of Energy-saving Constructions:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Basics of Energy-saving Constructions
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 24 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
projektyP6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Knowledge of the basics of building physics
W-2Knowledge of the basics of environmental engineering
W-3Ability to read technical drawings

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1To acquaint the student with the generally understood issues of energy saving in construction
C-2To acquaint the student with the building energy standards
C-3Familiarizing the student with exemplary implementations of buildings with high energy performance, in particular buildings in the Passive House standard
C-4Preparing the student to design buildings in the Passive House standard

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Conceptual design of a single-family dwelling building in a Passive House standard14
T-P-2Completion of the project1
15
wykłady
T-W-1Introduction to the topic of energy saving in construction, legal basis (EU, national legislation) for energy saving requirements in buildings.1
T-W-2Objectives of energy use in buildings depending on their purpose, concepts: energy demands, final energy, primary energy.2
T-W-3Energy demands in a building in its life cycle, shaping the building's energy demands, division of buildings depending on the main components defining energy demands.3
T-W-4Introduction to the Passive House standard of buildings1
T-W-5The basic equation of the building's energy demands for space heating, the impact of construction, material and installation solutions and the origin of energy (non-renewable, renewable and alternative energy) on shaping energy demands, final and primary energy of the building.4
T-W-6Contemporary building energy standards. Building solutions in selected energy standards3
T-W-7Evaluation test1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Attendance in classes15
A-P-2Student's own work on a project task8
A-P-3Consultations2
25
wykłady
A-W-1Attendance in classes15
A-W-2Ongoing repetition of information from classes5
A-W-3Consultations2
A-W-4Preparation for the evaluation test3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Delivery methods – informative lecture and case study method
M-2Practical methods - project method

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Assessment of project work
S-2Ocena podsumowująca: Grade for passing the course

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/39-c_W01
The student knows the building environmental impact and the nature of the interaction between the building and the environment
B_1A_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/39-c_U01
The student is able to perform basic calculations of the building energy demands and evaluate the obtained results
B_1A_U08C-4T-P-1, T-P-2, T-W-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/39-c_K01
The student is ready to assess the impact of the building, in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones.
B_1A_K01C-1T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/39-c_W01
The student knows the building environmental impact and the nature of the interaction between the building and the environment
2,0
3,0The student has knowledge of building environmental impact and the basic requirements and assessment criteria used in the design of buildings with high energy performance.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/39-c_U01
The student is able to perform basic calculations of the building energy demands and evaluate the obtained results
2,0
3,0The student is able to solve the inverse problem of the building energy balance with one calculation zone and a monovalent heat source.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/39-c_K01
The student is ready to assess the impact of the building, in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones.
2,0
3,0The student is ready to assess building impact in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hegger M, Fuchs M, Stark T, Zeumer M, Energy Manual - Sustainable Architecture - Edition Detail, Birkhaeuser, Basel, Boston, Berlin, 2008
  2. McMullan R, Environmental Science in Building, Palgrave MacMilan, New York, 2006, Fifth Edition
  3. Guzowski M, Towards Zero Energy Architecture. New Solar Design, London, Laurence King Publishing, 2010
  4. Minguet JM (editor), Bioclimatic Architecture, Instituto Monsa de Ediciones, Barcelona, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Marchwiński J., Starzyk A., Kopylov O., Kurtz-Orecka K., Impact of Atrium Glazing with and without BIPV on Energy Performance of the Low-rise Building: A Central European Case Study., Energies, 2023, 16, DOI: 10.3390/en16124683
  2. Kurtz-Orecka K, Impact of technical systems efficiency and calculation method on evaluation of building energy performance and carbon emission, Ekonomia i Środowisko – Economics and Environment, 2018, No. 4 (67)

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Conceptual design of a single-family dwelling building in a Passive House standard14
T-P-2Completion of the project1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction to the topic of energy saving in construction, legal basis (EU, national legislation) for energy saving requirements in buildings.1
T-W-2Objectives of energy use in buildings depending on their purpose, concepts: energy demands, final energy, primary energy.2
T-W-3Energy demands in a building in its life cycle, shaping the building's energy demands, division of buildings depending on the main components defining energy demands.3
T-W-4Introduction to the Passive House standard of buildings1
T-W-5The basic equation of the building's energy demands for space heating, the impact of construction, material and installation solutions and the origin of energy (non-renewable, renewable and alternative energy) on shaping energy demands, final and primary energy of the building.4
T-W-6Contemporary building energy standards. Building solutions in selected energy standards3
T-W-7Evaluation test1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Attendance in classes15
A-P-2Student's own work on a project task8
A-P-3Consultations2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance in classes15
A-W-2Ongoing repetition of information from classes5
A-W-3Consultations2
A-W-4Preparation for the evaluation test3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/39-c_W01The student knows the building environmental impact and the nature of the interaction between the building and the environment
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-1To acquaint the student with the generally understood issues of energy saving in construction
C-2To acquaint the student with the building energy standards
C-3Familiarizing the student with exemplary implementations of buildings with high energy performance, in particular buildings in the Passive House standard
C-4Preparing the student to design buildings in the Passive House standard
Treści programoweT-W-1Introduction to the topic of energy saving in construction, legal basis (EU, national legislation) for energy saving requirements in buildings.
T-W-2Objectives of energy use in buildings depending on their purpose, concepts: energy demands, final energy, primary energy.
T-W-3Energy demands in a building in its life cycle, shaping the building's energy demands, division of buildings depending on the main components defining energy demands.
T-W-4Introduction to the Passive House standard of buildings
T-W-5The basic equation of the building's energy demands for space heating, the impact of construction, material and installation solutions and the origin of energy (non-renewable, renewable and alternative energy) on shaping energy demands, final and primary energy of the building.
T-W-6Contemporary building energy standards. Building solutions in selected energy standards
Metody nauczaniaM-1Delivery methods – informative lecture and case study method
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Grade for passing the course
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has knowledge of building environmental impact and the basic requirements and assessment criteria used in the design of buildings with high energy performance.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/39-c_U01The student is able to perform basic calculations of the building energy demands and evaluate the obtained results
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-4Preparing the student to design buildings in the Passive House standard
Treści programoweT-P-1Conceptual design of a single-family dwelling building in a Passive House standard
T-P-2Completion of the project
T-W-4Introduction to the Passive House standard of buildings
Metody nauczaniaM-2Practical methods - project method
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Assessment of project work
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is able to solve the inverse problem of the building energy balance with one calculation zone and a monovalent heat source.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/39-c_K01The student is ready to assess the impact of the building, in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1To acquaint the student with the generally understood issues of energy saving in construction
Treści programoweT-W-3Energy demands in a building in its life cycle, shaping the building's energy demands, division of buildings depending on the main components defining energy demands.
T-W-6Contemporary building energy standards. Building solutions in selected energy standards
T-W-7Evaluation test
Metody nauczaniaM-1Delivery methods – informative lecture and case study method
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Grade for passing the course
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is ready to assess building impact in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones.
3,5
4,0
4,5
5,0