Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Basics of Energy-saving Constructions:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Basics of Energy-saving Constructions | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 24 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of the basics of building physics |
W-2 | Knowledge of the basics of environmental engineering |
W-3 | Ability to read technical drawings |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | To acquaint the student with the generally understood issues of energy saving in construction |
C-2 | To acquaint the student with the building energy standards |
C-3 | Familiarizing the student with exemplary implementations of buildings with high energy performance, in particular buildings in the Passive House standard |
C-4 | Preparing the student to design buildings in the Passive House standard |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Conceptual design of a single-family dwelling building in a Passive House standard | 14 |
T-P-2 | Completion of the project | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Introduction to the topic of energy saving in construction, legal basis (EU, national legislation) for energy saving requirements in buildings. | 1 |
T-W-2 | Objectives of energy use in buildings depending on their purpose, concepts: energy demands, final energy, primary energy. | 2 |
T-W-3 | Energy demands in a building in its life cycle, shaping the building's energy demands, division of buildings depending on the main components defining energy demands. | 3 |
T-W-4 | Introduction to the Passive House standard of buildings | 1 |
T-W-5 | The basic equation of the building's energy demands for space heating, the impact of construction, material and installation solutions and the origin of energy (non-renewable, renewable and alternative energy) on shaping energy demands, final and primary energy of the building. | 4 |
T-W-6 | Contemporary building energy standards. Building solutions in selected energy standards | 3 |
T-W-7 | Evaluation test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Attendance in classes | 15 |
A-P-2 | Student's own work on a project task | 8 |
A-P-3 | Consultations | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance in classes | 15 |
A-W-2 | Ongoing repetition of information from classes | 5 |
A-W-3 | Consultations | 2 |
A-W-4 | Preparation for the evaluation test | 3 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Delivery methods – informative lecture and case study method |
M-2 | Practical methods - project method |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Assessment of project work |
S-2 | Ocena podsumowująca: Grade for passing the course |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/39-c_W01 The student knows the building environmental impact and the nature of the interaction between the building and the environment | B_1A_W05 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/39-c_U01 The student is able to perform basic calculations of the building energy demands and evaluate the obtained results | B_1A_U08 | — | — | C-4 | T-P-1, T-P-2, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/39-c_K01 The student is ready to assess the impact of the building, in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones. | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/39-c_W01 The student knows the building environmental impact and the nature of the interaction between the building and the environment | 2,0 | |
3,0 | The student has knowledge of building environmental impact and the basic requirements and assessment criteria used in the design of buildings with high energy performance. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/39-c_U01 The student is able to perform basic calculations of the building energy demands and evaluate the obtained results | 2,0 | |
3,0 | The student is able to solve the inverse problem of the building energy balance with one calculation zone and a monovalent heat source. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/39-c_K01 The student is ready to assess the impact of the building, in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones. | 2,0 | |
3,0 | The student is ready to assess building impact in the context of its energy standard, on the broadly understood surroundings, including social and environmental ones. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hegger M, Fuchs M, Stark T, Zeumer M, Energy Manual - Sustainable Architecture - Edition Detail, Birkhaeuser, Basel, Boston, Berlin, 2008
- McMullan R, Environmental Science in Building, Palgrave MacMilan, New York, 2006, Fifth Edition
- Guzowski M, Towards Zero Energy Architecture. New Solar Design, London, Laurence King Publishing, 2010
- Minguet JM (editor), Bioclimatic Architecture, Instituto Monsa de Ediciones, Barcelona, 2009
Literatura dodatkowa
- Marchwiński J., Starzyk A., Kopylov O., Kurtz-Orecka K., Impact of Atrium Glazing with and without BIPV on Energy Performance of the Low-rise Building: A Central European Case Study., Energies, 2023, 16, DOI: 10.3390/en16124683
- Kurtz-Orecka K, Impact of technical systems efficiency and calculation method on evaluation of building energy performance and carbon emission, Ekonomia i Środowisko – Economics and Environment, 2018, No. 4 (67)