Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Diagnostyka i miernictwo wbudowanych instalacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka i miernictwo wbudowanych instalacji
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Fizyka i fizyka budowli
W-3Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów
W-4Podstawowe wiadomości dotyczące działania i eksploatacji instalacji wodociągowych, kanalizacyjnych, ogrzewczych i wentylacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie ogólnej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-2Zdobycie umiejętności wykonywania pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji
C-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-4Ukształtowanie umiejętności oceny funkcjonowania instalacji sanitarnych w budynku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w zakresie instalacji budowlanych10
T-L-2Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji10
T-L-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów5
T-L-4Zdobycie umiejętności oceny poprawności funkcjonowania instalacji budowlanych5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda problemowa / wykład konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące / Film i pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Obserwacja i korekty przy wykonywaniu ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/15_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania instalacji budowlanych i ich eksploatacji
B_2A_W12C-3, C-1, C-4T-L-3, T-L-2, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/15_U01
Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką instalacji wbudowanych
B_2A_U25C-3, C-4T-L-3, T-L-2M-1, M-2, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/15_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego w zakresie diagnostyki instalacji wbudowanych
B_2A_K01C-4T-L-3, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/15_W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania instalacji budowlanych i ich eksploatacji
2,0
3,0Zna zasady funkcjonowania instalacji wbudowanych i umie ocenić prawidłowość ich pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/15_U01
Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką instalacji wbudowanych
2,0
3,0Umie rozwiązać podstawowe problemy związane z eksploatacja i diagnostyką wbudowanych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/15_K01
Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego w zakresie diagnostyki instalacji wbudowanych
2,0
3,0Umie określić priorytety przy realizacji zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kołodziejczyk L., Mańkowski S., Rubik M, Pomiary w inżynierii sanitarnej, Arkady, Warszawa
  2. Kuratow T., Pomiary przepływów cieczy, par i gazów, Wydawnictwo Górniczo- Hutnicze, Katowice
  3. PKN, PN-EN 14134:2008 Wentylacja budynków -- Badania właściwości i kontrola wykonania instalacji wentylacji mieszkań, PKN, Warszawa, 2008, wersja polska
  4. PKN, Instalacje ogrzewcze w budynkach -- Instrukcje eksploatacji, konserwacji i obsługi -- PN-EN 12171:2003 Instalacje ogrzewcze, które nie wymagają wykwalifikowanego personelu obsługi, PKN, 2003, wersja polska

Literatura dodatkowa

  1. Koczyk H., i inni, Ogrzewnictwo praktyczne, Systherm, Poznań, 2011
  2. Gassner A., Instalacje sanitarne, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
  3. Praca zbiorowa, Technologia instalacji wodociągowych i gazowych. cz.1, REA, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w zakresie instalacji budowlanych10
T-L-2Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji10
T-L-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów5
T-L-4Zdobycie umiejętności oceny poprawności funkcjonowania instalacji budowlanych5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/15_W01Ma podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania instalacji budowlanych i ich eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W12Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-1Zdobycie ogólnej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w inżynierii środowiska
C-4Ukształtowanie umiejętności oceny funkcjonowania instalacji sanitarnych w budynku
Treści programoweT-L-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
T-L-2Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji
T-L-1Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu urzadzeń pomiarowych i techniki typowych pomiarów w zakresie instalacji budowlanych
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa / wykład konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące / Film i pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Obserwacja i korekty przy wykonywaniu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady funkcjonowania instalacji wbudowanych i umie ocenić prawidłowość ich pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/15_U01Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką instalacji wbudowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
C-4Ukształtowanie umiejętności oceny funkcjonowania instalacji sanitarnych w budynku
Treści programoweT-L-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
T-L-2Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa / wykład konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące / Film i pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Obserwacja i korekty przy wykonywaniu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie rozwiązać podstawowe problemy związane z eksploatacja i diagnostyką wbudowanych instalacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/15_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego w zakresie diagnostyki instalacji wbudowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności oceny funkcjonowania instalacji sanitarnych w budynku
Treści programoweT-L-3Zdobycie umiejętności krytycznej analizy wyników pomiarów
T-L-2Zdobycie umiejętności wykonywania podstawowych pomiarów w zakresie wodociągów, ogrzewnictwa i wentylacji
Metody nauczaniaM-1Metoda problemowa / wykład konwersatoryjny
M-2Metody eksponujące / Film i pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Obserwacja i korekty przy wykonywaniu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie określić priorytety przy realizacji zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0