Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Złożone konstrukcje betonowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Złożone konstrukcje betonowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Freidenberg <Piotr.Freidenberg@zut.edu.pl>, Leszek Stachecki <Leszek.Stachecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie studiów inżynierskich na dowolnej specjalności na kierunku budownictwo w trybie studiów stacjonarnych lub zaocznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania złożonych konstrukcji inżynierskich w zakresie konstrukcji sprężonych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt dżwigara strunobetonowego lub kablobetonowego: dobór przekroju, cięgien i siły sprężającej. Sprawdzenie stanu granicznego nośności i rysoodporności. Rysunek wykonawczy dźwigara.15
15
wykłady
T-W-1Idea sprężania konstrukcji i systemy technologiczne: kablobeton, strunobeton.2
T-W-2Materiały stosowane na konstrukcje sprężone: beton, stal sprężająca, cięgna, urządzenia naciągowo-kotwiące.3
T-W-3Sytuacje obliczeniowe, ograniczenie naprężeń, straty siły sprężającej, stany graniczne nośności, rysoodporność i ugięcia.5
T-W-4Dżwigary kablobetonowe i strunobetonowe, zasady kształtowania, trasowanie cięgien, przyklady.3
T-W-5Zbiorniki cylindryczne sprężone obwodowo.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach2
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Oprocowywanie materiału wykładów - studia literaturowe13
A-W-3Udział w zaliczeniu wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie działu domowego z wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/01_W01
Rozumienie istoty i celu zastosowania aktywnego zbrojenia w betonowych konstrukcjach sprężonych.
B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W08, B_2A_W10C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/01_U01
Umiejętność projektowania betonowych konstrukcji sprężonych.
B_2A_U10, B_2A_U08, B_2A_U15, B_2A_U21, B_2A_U22C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_C/01_K01
Ma świadomość i posiada niezbędne umiejetności do samodzielnego poszerzanie zdobytej wiedzy i kontynuowania samoksztalcenia.
B_2A_K06, B_2A_K01C-1T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_C/01_W01
Rozumienie istoty i celu zastosowania aktywnego zbrojenia w betonowych konstrukcjach sprężonych.
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_C/01_U01
Umiejętność projektowania betonowych konstrukcji sprężonych.
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_C/01_K01
Ma świadomość i posiada niezbędne umiejetności do samodzielnego poszerzanie zdobytej wiedzy i kontynuowania samoksztalcenia.
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ajdukiewicz A., Mames J., Betonowe konstrukcje sprężone. Obliczenia i projektowanie., Polski Cement, Kraków, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych., SPC, Kraków, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt dżwigara strunobetonowego lub kablobetonowego: dobór przekroju, cięgien i siły sprężającej. Sprawdzenie stanu granicznego nośności i rysoodporności. Rysunek wykonawczy dźwigara.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Idea sprężania konstrukcji i systemy technologiczne: kablobeton, strunobeton.2
T-W-2Materiały stosowane na konstrukcje sprężone: beton, stal sprężająca, cięgna, urządzenia naciągowo-kotwiące.3
T-W-3Sytuacje obliczeniowe, ograniczenie naprężeń, straty siły sprężającej, stany graniczne nośności, rysoodporność i ugięcia.5
T-W-4Dżwigary kablobetonowe i strunobetonowe, zasady kształtowania, trasowanie cięgien, przyklady.3
T-W-5Zbiorniki cylindryczne sprężone obwodowo.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Udział w konsultacjach2
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Oprocowywanie materiału wykładów - studia literaturowe13
A-W-3Udział w zaliczeniu wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_C/01_W01Rozumienie istoty i celu zastosowania aktywnego zbrojenia w betonowych konstrukcjach sprężonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień związanych z budownictwem
B_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W08Zna i rozumie zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania złożonych konstrukcji inżynierskich w zakresie konstrukcji sprężonych.
Treści programoweT-P-1Projekt dżwigara strunobetonowego lub kablobetonowego: dobór przekroju, cięgien i siły sprężającej. Sprawdzenie stanu granicznego nośności i rysoodporności. Rysunek wykonawczy dźwigara.
T-W-1Idea sprężania konstrukcji i systemy technologiczne: kablobeton, strunobeton.
T-W-3Sytuacje obliczeniowe, ograniczenie naprężeń, straty siły sprężającej, stany graniczne nośności, rysoodporność i ugięcia.
T-W-4Dżwigary kablobetonowe i strunobetonowe, zasady kształtowania, trasowanie cięgien, przyklady.
T-W-2Materiały stosowane na konstrukcje sprężone: beton, stal sprężająca, cięgna, urządzenia naciągowo-kotwiące.
T-W-5Zbiorniki cylindryczne sprężone obwodowo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie działu domowego z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_C/01_U01Umiejętność projektowania betonowych konstrukcji sprężonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych typowych dla działalności zawodowej związanej ze studiowanym kierunkiem budownictwo
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi stosowanych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania złożonych konstrukcji inżynierskich w zakresie konstrukcji sprężonych.
Treści programoweT-P-1Projekt dżwigara strunobetonowego lub kablobetonowego: dobór przekroju, cięgien i siły sprężającej. Sprawdzenie stanu granicznego nośności i rysoodporności. Rysunek wykonawczy dźwigara.
T-W-1Idea sprężania konstrukcji i systemy technologiczne: kablobeton, strunobeton.
T-W-3Sytuacje obliczeniowe, ograniczenie naprężeń, straty siły sprężającej, stany graniczne nośności, rysoodporność i ugięcia.
T-W-4Dżwigary kablobetonowe i strunobetonowe, zasady kształtowania, trasowanie cięgien, przyklady.
T-W-2Materiały stosowane na konstrukcje sprężone: beton, stal sprężająca, cięgna, urządzenia naciągowo-kotwiące.
T-W-5Zbiorniki cylindryczne sprężone obwodowo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_C/01_K01Ma świadomość i posiada niezbędne umiejetności do samodzielnego poszerzanie zdobytej wiedzy i kontynuowania samoksztalcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Jest gotów do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
B_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania złożonych konstrukcji inżynierskich w zakresie konstrukcji sprężonych.
Treści programoweT-P-1Projekt dżwigara strunobetonowego lub kablobetonowego: dobór przekroju, cięgien i siły sprężającej. Sprawdzenie stanu granicznego nośności i rysoodporności. Rysunek wykonawczy dźwigara.
T-W-1Idea sprężania konstrukcji i systemy technologiczne: kablobeton, strunobeton.
T-W-3Sytuacje obliczeniowe, ograniczenie naprężeń, straty siły sprężającej, stany graniczne nośności, rysoodporność i ugięcia.
T-W-4Dżwigary kablobetonowe i strunobetonowe, zasady kształtowania, trasowanie cięgien, przyklady.
T-W-2Materiały stosowane na konstrukcje sprężone: beton, stal sprężająca, cięgna, urządzenia naciągowo-kotwiące.
T-W-5Zbiorniki cylindryczne sprężone obwodowo.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie działu domowego z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Kompetencje społeczne nie podlegają ocenie bezpośredniej.
3,5
4,0
4,5
5,0