Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Budowa dróg:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowa dróg | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Budownictwo komunikacyjne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu przygotowania podłoża pod nawierzchnie drogowe. |
C-2 | Umiejętność wykonania badań gruntów i wykonanie projektu stabilizacji gruntu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie 2 gruntów (spoistego i niespoistego) pod kątem przydatności do stabilizacji. Wykonanie stabilizacji gruntów (stabilizacja cementem i wapnem) oraz przeprowadzenie badań określających parametry ulepszonego gruntu. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe, rodzaje konstrukcji nawierzchni, warstwy konstrukcyjne. Czynniki degradujące konstrukcje nawierzchni drogowych | 2 |
T-W-2 | Podłoże drogowe, klasyfikacja gruntów do celów drogowych, przydatność gruntów jako podłoża konstrukcji nawierzchni. Wpływ zawilgocenia na nośność gruntów | 1 |
T-W-3 | Wpływ mrozu na grunty, kryteria wysadzinowości, przeciwdziałanie wysadzinom | 2 |
T-W-4 | Zagęszczalność gruntów, metody określania i kontroli zagęszczenia | 1 |
T-W-5 | Wzmacnianie podłoża gruntowego. Stabilizacja gruntów. | 2 |
T-W-6 | Rodzaje podbudów. Technologia wykonywania podbudów | 3 |
T-W-7 | Metody kontroli jakości wykonanych podbudów. Metody oceny nośności podbudów drogowych | 1 |
T-W-8 | Zastosowanie geosyntetyków w konstrukcjach nawierzchni drogowych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdania | 1 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów | 1 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
A-L-5 | Zaliczenie | 2 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Analiza literatury w zakresie przedmiotu | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia egzaminu | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Egzamin | 3 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie egzaminu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/02_W01 Ma wiedzę na temat wymagań jakim powinno odpowiadać podłoże gruntowe pod nawierzchnie drogowe | B_2A_W06, B_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/02_U01 Potrafi na podstawie badań wstępnych sporządzić projekt ulepszenia gruntu | B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U05 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/02_K01 Student jest przygotowany do pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za zespół. Jest przygotowany do zaplanowania i zorganizowania działań w celu rozwiązania problemu. | B_2A_K02, B_2A_K05 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/02_W01 Ma wiedzę na temat wymagań jakim powinno odpowiadać podłoże gruntowe pod nawierzchnie drogowe | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat wymagań dla podłoża gruntowego pod konstrukcje nawierzchni |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat wymagań dla podłoża pod nawierzchnie drogowe | |
3,5 | SStudent ma minimalną wiedzę na temat wpływu podłoża na nawierzchnie drogowe, wie jakie wymagania powinno spełniać podłoże pod nawierzchnie drogowe | |
4,0 | Student rozumie wpływ podłoża na nawierzchnie drogowe i wie jakie wymagania powinno one spełniać | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat wpływu podłoża na nawierzchnie drogowe i wie jakie wymagania powinno ono spełniać | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą wiedzę na temat wpływu podłoża na nawierzchnie drogowe i wie jakie wymagania powinno ono spełniać |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/02_U01 Potrafi na podstawie badań wstępnych sporządzić projekt ulepszenia gruntu | 2,0 | Student nie potrafi wykonać badań wstępnych i sporządzić projekt ulepszenia gruntu |
3,0 | Student w stopniu minimalnym opanował wykonywanie badań wstępnych i z problemami sporządza projekt ulepszenia gruntu | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym opanował badania wstępne i bez większych problemów umie sporządzić projekt ulepszenia gruntu | |
4,0 | Student wykonuje badania wstępne i sporządza projekt ulepszenia gruntu | |
4,5 | Student dobrze wykonuje badania wstępne i sporządza projekt ulepszenia gruntu | |
5,0 | Student bardzo dobrze wykonuje badania wstępne i sporządza projekt ulepszenia gruntu |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/02_K01 Student jest przygotowany do pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za zespół. Jest przygotowany do zaplanowania i zorganizowania działań w celu rozwiązania problemu. | 2,0 | Student nie potrafi zaplanować i opracować plan działań tak aby rozwiązać problem |
3,0 | Student jest minimalnie przygotowany do sporządzenia planu działań, ma problemy z przewidzeniem problemów, które mogą wystąpić w trakcie realizacji zadania/projektu | |
3,5 | Student bez większych problemów potrafi zaplanować plan działań, również bez większych problemów potrafi przewidzieć trudności jakie mogą wystąpić w trakcie realizacji zadania/projektu | |
4,0 | Student potrafi zaplanować plan działań, potrafi bez większych problemów podjąć adekwatne środki tak, aby osiągnąć cel | |
4,5 | Student dobrze potrafi zaplanować plan działań, potrafi przewidzieć problemy i dobrać odpowiedni plan działań tak aby je wyeliminować | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi zaplanować plan działań, potrafi przewidzieć problemy i dobrać odpowiedni plan działań tak aby je wyeliminować |
Literatura podstawowa
- -, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 1999, Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430, dostępny na stronie dziennikustaw.gov.pl
- Stefańczyk B., Zieliński Z., Technologia i organizacja wykonania jezdni drogowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993, 1, dostępne egzemplarze dla studentów w Katedrze
- -, Wytyczne wzmacniana podłoża gruntowego w budownictwie drogowym, IBDiM, Warszawa, 2002, 1
- -, Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, IBDiM, Warszawa, 2001, 1
- Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKŁ, Warszawa, 2010, 2
Literatura dodatkowa
- Maślanka k., Pielichowski J., Geosyntetyki w inżynierii i ochronie środowiska, Teza, Kraków, 2006, 1
- -, WT-4 2010, WT-5 2010, GDDKiA, Warszawa, 2010, -
- -, PN-S-02205:1998: Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania, Wydawnictwa Normalizacyjne ALFA-WERO Sp. z o.o., Warszawa, 1998
- Majer S., Naprawa nawierzchni drogowych, Elamed Sp. zo.o., Magazyn Autostrady, 2015, 10, s. 62-67
- Jurczak R., Majer S., Budziński B., Projektowanie i ocena dolnych warstw konstrukcji i ulepszonego podłoża, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Drogownictwo, 2018, 10, s.311-315