Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowych | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z przedmiotu "Nawierzchnie" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość rozwiązań w zakresie układów konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz ich charakteru pracy. |
C-2 | Znajomość metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych i sztywnych z uwzględnieniem aspektów środowiskowych. |
C-3 | Umiejętność klasyfikacji oddziaływań zewnętrznych od ruchu pojazdów oraz warunków klimatyczno-pogodowych. |
C-4 | Umiejętność pracy w zespole, odpowiedzialność za rzetelność uzyskanych wyników własnych i zespołu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie programu zajęć, zakresu projektów oraz sposobu zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-P-2 | Zestawiania obciążeń od pojazdów na nawierzchnie (osie obliczeniowe, zestawienia sumaryczne). Wpływ temperatury na właściwości warstw nawierzchni oraz inicjowane naprężenia w warstwie. | 1 |
T-P-3 | Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych metodami mechanistycznymi w oparciu o ich trwałość zmęczeniową warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża gruntowego i spękań warstw związanych spoiwami hydraulicznymi. | 5 |
T-P-4 | Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o KTKNPiP. | 1 |
T-P-5 | Zadania z wymiarowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych w oparciu o wielkości ugięć sprężystych metodą belki Benkelmana i pomierzonych ugięciomierzem dynamicznym FWD (KWiRNPiP). | 3 |
T-P-6 | Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych (metoda OSŻD, francuska, brytyjska, PCA). | 3 |
T-P-7 | Zadania z wymiarowania konstrukcji nawierzchni betonowych w oparciu o KTKNS. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki pracy nawierzchni podatnych i półsztywnych. Oddziaływania zewnętrzne od ruchu pojazdów samochodowych i czynników klimatyczno-pogodowych na właściwości materiałów zastosowanych w konstrukcji. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża. | 2 |
T-W-2 | Zestawienie obciążeń od pojazdów samochodowych, wpływ ponadnormatywnego obciążenia osi na trwałość nawierzchni. Wpływ aspektów środowiskowych na rodzaj konstrukcji i jej trwałość. | 2 |
T-W-3 | Metody mechanistyczne w projektowaniu warstw konstrukcyjnych Kryteria zmęczeniowe warstw asfaltowych, deformacji strukturalnych podłoża i spękań zmęczeniowych podbudów związanych spoiwami hydraulicznymi. | 4 |
T-W-4 | Procedura postępowania przy projektowaniu nawierzchni metodą mechanistyczną. | 1 |
T-W-5 | Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KTKNPiP) – procedura wymiarowania konstrukcji. | 2 |
T-W-6 | Wzmocnienia nawierzchni podatnych i półsztywnych. Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (KWiRNPiP) – wprowadzenie do metody. | 2 |
T-W-7 | Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą ugięć sprężystych – metoda Belki Benkelmana. | 2 |
T-W-8 | Projektowania wzmocnień nawierzchni asfaltowych metodą mechanistyczną w oparciu o badania ugięciomierzem dynamicznym FWD i właściwości materiałów warstw nawierzchni. | 2 |
T-W-9 | Rodzaje konstrukcji nawierzchni sztywnych, warunki pracy. Oddziaływania zewnętrzne – zestawienie obciążeń. Wymagania w stosunku do warstw podbudowy i podłoża. | 2 |
T-W-10 | Modele nawierzchni betonowych w projektowaniu konstrukcji. | 4 |
T-W-11 | Wybrane metody wymiarowania nawierzchni betonowych. | 5 |
T-W-12 | Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych (KTKNS) – procedura wymiarowania konstrukcji. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć projektowych. | 15 |
A-P-3 | Grupowe opracowanie sprawozdań z wymiarowania konstrukcji. | 20 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu. | 10 |
A-P-5 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-P-6 | Zaliczenie projektu | 2 |
66 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 2 |
A-W-3 | Ugruntowanie wiedzy z zakresu projektowania konstrukcji drogowych. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu. | 2 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Zajęcia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena za sprawozdanie z projektów z wymiarowania konstrukcji. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń projektowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/10_W01 Ma wiedzę na temat metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. | B_2A_W05, B_2A_W06, B_2A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/10_U01 Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zwymiarować nową konstrukcję, zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni oraz zna wymagania stawiane poszczególnym warstwom konstrukcji. | B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U15, B_2A_U20, B_2A_U21 | — | — | C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/10_K01 Jest gotów do udoskonalania warsztatu zawodowego własnego i innych osób, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko z uwzględnieniem odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jest przygotowany do łączenia nabytej wiedzy, podejmowania działań w sposób kompleksowy, służący realizacji postawionych zadań, również w warunkach ograniczonego dostępu do niezbędnych informacji. | B_2A_K02, B_2A_K01, B_2A_K03 | — | — | C-1, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/10_W01 Ma wiedzę na temat metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. | 2,0 | Student nie zna podstawowych metod projektowania konstrukcji nawierzchni podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień istniejących konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. |
3,0 | Student zna metody projektowania konstrukcji podatnych, półsztywnych i sztywnych oraz projektowania wzmocnień konstrukcji podatnych i półsztywnych wyłącznie w oparciu o katalogi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/10_U01 Potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnie, zwymiarować nową konstrukcję, zaprojektować wzmocnienie istniejącej nawierzchni oraz zna wymagania stawiane poszczególnym warstwom konstrukcji. | 2,0 | Student nie potrafi dokonać zestawienia obciążeń oddziaływujących na konstrukcję oraz zwymiarować nowej konstrukcji podatnej i sztywnej żadną z omówionych metod. |
3,0 | Student potrafi zestawić obciążenia oddziaływujące na nawierzchnię, zwymiarować konstrukcję podatną, półsztywną i sztywną wyłącznie w oparciu katalogi, ma trudności w zaprojektowaniu wzmocnienia nawierzchni w oparciu o katalog oraz określeniu wymagań dla poszczególnych warstw konstrukcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/10_K01 Jest gotów do udoskonalania warsztatu zawodowego własnego i innych osób, rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko z uwzględnieniem odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jest przygotowany do łączenia nabytej wiedzy, podejmowania działań w sposób kompleksowy, służący realizacji postawionych zadań, również w warunkach ograniczonego dostępu do niezbędnych informacji. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu na środowisko stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, nie potrafi pracować w zespole oraz brak mu odpowiedzialności i rzetelności za wyniki własne i zespołu. |
3,0 | Student ma świadomość wpływu na środowisko kilku wybranych rozwiązań konstrukcyjnych, rozumie potrzebę pracy w zespole, jednak wymaga częstego nadzoru ze względu na rzetelność uzyskiwanych wyników. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe., WKiŁ, Warszawa, 2004
- Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego., Polski Cement, Kraków, 2004
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2003, 6
- Sybliski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa, 1997
- Sybliski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa, 2001
- Sybliski D. - przewodniczący Grupy Roboczej, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych, IBDiM, Warszawa, 2001
- Mieczkowski P., Majer S., Budziński B., Potrzeba adaptacji kryterium francuskiego do projektowania nawierzchni podatnych i półsztywnych w Polsce, Magazyn Autostrady, Warszawa, 2017, 11-12