Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Posadowienie budowli morskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Posadowienie budowli morskich | ||
Specjalność | Budownictwo Hydrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z mechaniki gruntów I |
W-2 | Ukończony kurs z fundamentowania I |
W-3 | Ukończony kurs z mechaniki ogólnej |
W-4 | Ukończony kurs z wytrzymałości materiałów |
W-5 | Ukończony kurs z mechaniki budowli |
W-6 | Ukończony kurs z geologii inżynierskiej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność rozwiązywania trudnych przypadków posadowienia budowli morskich w niesprzyjających warunkach gruntowych i środowiskowych |
C-2 | Znajomość sposobów wykonywania obliczeń w zakresie trudnych warunków geotechnicznych |
C-3 | Umiejętność uwzględniania zmienności obciążenia budowli w zależności od specyficznych oddziaływań środowiska morskiego |
C-4 | Zaznajomienie z typami fundamentów budowli morskich i ich wykonawstwem |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do projektu- projekt posadowienia budowli umacniającej brzeg morski | 2 |
T-P-2 | Warunki geotechniczne- rozpoznanie podłoża | 2 |
T-P-3 | Omówienie specyfiki budowli ochronnych i sposobów ich posadowienia | 2 |
T-P-4 | Obliczenie posadowienia budowli ochronnej- posadowienie bezpośrednie | 10 |
T-P-5 | Obliczenia posadowienia budowli ochronnej-posadowienie pośrednie | 10 |
T-P-6 | Obliczenia stateczności ogólnej metodą szwedzką | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do fundamentowania budowli morskich | 2 |
T-W-2 | Ogólne wiadomości o obiektach morskich wymagających specjalnego fundamentowania | 2 |
T-W-3 | Warunki posadowienia obiektów w środowisku morskim | 2 |
T-W-4 | Techniki badań dna morskiego | 2 |
T-W-5 | Posadowienie obiektów ochrony brzegu morskiego | 4 |
T-W-6 | Omówienie sposobów fundamentowania wież wiatrowych | 4 |
T-W-7 | Omówienie sposóbów posadowienia platform wiertniczych | 4 |
T-W-8 | Posadowienie rurociągów podmorskich | 4 |
T-W-9 | Wykonawstwo robót fundamentowych w środowisku wodnym | 4 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielne studia literaturowe | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 5 |
A-P-4 | Konsultacje dotyczące projektu | 5 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Własne studia literaturowe | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie dyskusji |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/14_W01 Student zna i rozumie temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu oraz rozkładu naprężeń w podłożu gruntowym, w tym zagadnień związanych z posadowieniem budowli morskich | B_2A_W10, B_2A_W13, B_2A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-7 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/14_U01 Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń i odkształceń podłoża gruntowego w złożonych warunkach geotechnicznych | B_2A_U05, B_2A_U09, B_2A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-P-6, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-5, T-P-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/14_K01 Student jest gotów do rzetelnego przedstawiania swoich prac i postępowania zgodnie z zasadami etyki | B_2A_K02, B_2A_K07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-P-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/14_W01 Student zna i rozumie temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu oraz rozkładu naprężeń w podłożu gruntowym, w tym zagadnień związanych z posadowieniem budowli morskich | 2,0 | |
3,0 | Ma słabą wiedzę na temat podstaw teoretycznych z mechaniki gruntu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/14_U01 Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń i odkształceń podłoża gruntowego w złożonych warunkach geotechnicznych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/14_K01 Student jest gotów do rzetelnego przedstawiania swoich prac i postępowania zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość rzetelnego przedstawienia swoich prac w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mazurkiewicz Bolesław K. i inni, Morskie Budowle Hydrotechniczne- Zalecenia do projektowania i wykonywania Z1-Z45, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego, Gdańsk, 2006, IV
- Mazurkiewicz Bolesław K., Encyklopedia Inżynierii Morskiej, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego, Gdańsk, 2009
- Pisarczyk S., Fundamentowanie dla inżynierów budownictwa wodnego, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2012, 1
- Lambe W., Whitman R.U., Mechanika gruntu t.I i II, Arkady, Warszawa, 1977
- Dembicki E., Stany graniczne gruntów. Teoria i zastosowania, GTN, Gdańsk, 1970
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Cernica J.N., Geotechnical Engineering Soil Mechanics, J.Wiley and Sons, 1995
- S. Huckel, Budowle Morskie, Wydawnictwa Komunikacyjne, Gdańsk, 1974
- Meyer Z., Obliczenia inżynierskie osiadania fundamentów, ZAPOL, Szczecin, 2012