Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie zarządzania | ||
Specjalność | Technologia i Organizacja Budownictwa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość obsługi komputera. |
W-2 | Podstawowa znajomość filozofii pracy w arkuszu kalkulacyjnym. |
W-3 | Znajomość zagadnień związanych z technologią robót budowlanych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych. |
C-2 | Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych |
C-3 | Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do symulacji, analizy i zarządzania zestawieniami ekonomicznymi i inżynierskimi. | 4 |
T-L-2 | MathCad - Prime środowisko wspomagające programowanie matematyczne. | 4 |
T-L-3 | Excel - funkcje wyszukujące, tekstowe, warunkowe i czasu | 4 |
T-L-4 | Ocena inwestycji (NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (IRR) | 2 |
T-L-5 | Osobiste decyzje finansowe | 2 |
T-L-6 | Zagadnienia z programowania liniowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego i MathCada. | 6 |
T-L-7 | Ustalenie optymalnego asortymentu produkcji | 2 |
T-L-8 | Rozwiązywanie problemów transportu i dystrybucji | 2 |
T-L-9 | Lokalizacja magzynów za pomocą metody Multistar GRG i metody ewolucyjnej dodatku Solver | 2 |
T-L-10 | Kary i metoda ewolucyjna | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstep do wybranych metod programowania matematycznego. Wprowadzenie do środowiska MathCad i wprowadzenie zaawansowanych, wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego. | 2 |
T-W-2 | Metody wspomagające podejmowanie optymalnych decyzji: programowanie liniowe, całkowitoliczbowe i zero - jedynkowe. | 2 |
T-W-3 | Programowanie liniowe: ustalenie optymalnego asortymentu produkcji, planowanie zatrudnienia, rozwiązywanie problemów transportu i dystrybucji. | 4 |
T-W-4 | Zarządzanie projektem. Problem decyzyjny. | 2 |
T-W-5 | Planowanie finansowe. | 2 |
T-W-6 | Ocena inwestycji za pomocą kryteriów zdyskontownaej wartości netto. | 2 |
T-W-7 | Analiza wrażliwości za pomocą tabel dwóch zmiennych | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym. | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych. | 2 |
A-L-4 | Wykonanie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2. | 4 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Opracowanie przydzielonych zadań | 4 |
A-W-3 | Zebranie literatury i opracowanie bibliografii do jednego z wybranych zagadnień omawianych na wykładach. | 2 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/16_W01 Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny. | B_2A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/16_U01 Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów. | B_2A_U23, B_2A_U07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-6, T-L-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/16_K01 Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się. | B_2A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/16_W01 Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/16_U01 Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi. Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów. | 2,0 | |
3,0 | Student posługuje się matematycznymi programi obliczeniowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/16_K01 Identyfikuje konieczność ustawicznego dokształcania się. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje aktywność podczas zajęć, jest otwarty na współpracę w grupie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wayne L.Winston, Microsoft Excel 2016 Analiza i modelowanie danych biznesowych, Promise, 2017, ISBN 978-83-7541-350-2
- Elżbieta Freidenberg, Algebra liniowa i Programowanie liniowe w PTC MathCAD Prime, opracowanie własne, 2019
- Elżbieta Freidenberg, Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w zarządzaniu, opracowanie własne, 2019