Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Skrzyżowania drogowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Skrzyżowania drogowe
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,70,35zaliczenie
projektyP1 30 1,30,65zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw projektowania dróg, ulic i skrzyżowań.
W-2Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych.
C-2Umiejętność wykonania projektu budowlanego skrzyżowania drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Plan zagospodarowania terenu. Plan sytuacyjno skrzyżowania. Usprawnienia dla niepełnosprawnych. Profil podłużny. Przekroje normalne i szczegóły konstrukcyjne. Projekt konstrukcji nawierzchni drogowej.30
30
wykłady
T-W-1Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań drogowych. Zasady projektowania skrzyżowań.5
T-W-2Zasady projektowania udogodnień dla osób niepełnosprawnych w ruchu drogowym.1
T-W-3Zasady uspokajania ruchu. Stefy wjazdowe do wsi. Strefy 30 km/h na przedmieściach miast i w centrum miasta. Strefy zamieszkania na przedmieściach w dzielnicach willowych. Strefy zamieszkania w centrum miasta.8
T-W-4Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.30
A-P-2samodzielne wykonanie projektu3
A-P-3konsulatacje4
A-P-4zaliczenie2
39
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Udział w zaliczeniu1
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
M-4Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/06_W01
Zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych.
B_2A_W09, B_2A_W10C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-P-1M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/06_U01
Potrafi sklasyfikować skrzyżowania drogowe oraz wykonać jego projekt budowlany wraz z dokumentacją rysunkową w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
B_2A_U18, B_2A_U08, B_2A_U21, B_2A_U22, B_2A_U14, B_2A_U07C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-P-1M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/06_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko.
B_2A_K03C-2, C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-P-1M-1, M-4, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/06_W01
Zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych.
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/06_U01
Potrafi sklasyfikować skrzyżowania drogowe oraz wykonać jego projekt budowlany wraz z dokumentacją rysunkową w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/06_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko.
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. 1999 nr 43 poz. 430 z późń. zm.
  2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2003, Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, 2004, Dz. U. 2004 nr 202 poz. 2072
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, 2004, Dz. U. 2004 nr 130 poz. 1389
  5. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
  6. Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
  7. Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
  8. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. cz. II, GDDKiA, Warszawa, 2002
  2. Majer S., Analiza zdarzeń drogowych na wybranych rondach w Gorzowie Wielkopolskim, Wydawnictwo PiT, Kraków, Zeszyty naukowo-techniczne SITKRP Oddział w Krakowie, 2010, 92, s.161-173
  3. Sołowczuk A., Gardas P., Effect of the Parking Lane Configuration on Vehicle Speeds in Home Zones in Poland, Sustainability, 2020, 12(2), 588, https://doi.org/10.3390/su12020588

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Plan zagospodarowania terenu. Plan sytuacyjno skrzyżowania. Usprawnienia dla niepełnosprawnych. Profil podłużny. Przekroje normalne i szczegóły konstrukcyjne. Projekt konstrukcji nawierzchni drogowej.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań drogowych. Zasady projektowania skrzyżowań.5
T-W-2Zasady projektowania udogodnień dla osób niepełnosprawnych w ruchu drogowym.1
T-W-3Zasady uspokajania ruchu. Stefy wjazdowe do wsi. Strefy 30 km/h na przedmieściach miast i w centrum miasta. Strefy zamieszkania na przedmieściach w dzielnicach willowych. Strefy zamieszkania w centrum miasta.8
T-W-4Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.30
A-P-2samodzielne wykonanie projektu3
A-P-3konsulatacje4
A-P-4zaliczenie2
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych15
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Udział w zaliczeniu1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/06_W01Zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna i rozumie zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykonania projektu budowlanego skrzyżowania drogowego.
C-1Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych.
Treści programoweT-W-1Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań drogowych. Zasady projektowania skrzyżowań.
T-W-3Zasady uspokajania ruchu. Stefy wjazdowe do wsi. Strefy 30 km/h na przedmieściach miast i w centrum miasta. Strefy zamieszkania na przedmieściach w dzielnicach willowych. Strefy zamieszkania w centrum miasta.
T-W-4Zaliczenie wykładów.
T-W-2Zasady projektowania udogodnień dla osób niepełnosprawnych w ruchu drogowym.
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Plan zagospodarowania terenu. Plan sytuacyjno skrzyżowania. Usprawnienia dla niepełnosprawnych. Profil podłużny. Przekroje normalne i szczegóły konstrukcyjne. Projekt konstrukcji nawierzchni drogowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/06_U01Potrafi sklasyfikować skrzyżowania drogowe oraz wykonać jego projekt budowlany wraz z dokumentacją rysunkową w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych typowych dla działalności zawodowej związanej ze studiowanym kierunkiem budownictwo
B_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi stosowanych w budownictwie
B_2A_U14Potrafi dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U07Potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykonania projektu budowlanego skrzyżowania drogowego.
C-1Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych.
Treści programoweT-W-1Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań drogowych. Zasady projektowania skrzyżowań.
T-W-3Zasady uspokajania ruchu. Stefy wjazdowe do wsi. Strefy 30 km/h na przedmieściach miast i w centrum miasta. Strefy zamieszkania na przedmieściach w dzielnicach willowych. Strefy zamieszkania w centrum miasta.
T-W-4Zaliczenie wykładów.
T-W-2Zasady projektowania udogodnień dla osób niepełnosprawnych w ruchu drogowym.
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Plan zagospodarowania terenu. Plan sytuacyjno skrzyżowania. Usprawnienia dla niepełnosprawnych. Profil podłużny. Przekroje normalne i szczegóły konstrukcyjne. Projekt konstrukcji nawierzchni drogowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/06_K01Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Umiejętność wykonania projektu budowlanego skrzyżowania drogowego.
C-1Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych.
Treści programoweT-W-1Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań drogowych. Zasady projektowania skrzyżowań.
T-W-3Zasady uspokajania ruchu. Stefy wjazdowe do wsi. Strefy 30 km/h na przedmieściach miast i w centrum miasta. Strefy zamieszkania na przedmieściach w dzielnicach willowych. Strefy zamieszkania w centrum miasta.
T-W-4Zaliczenie wykładów.
T-W-2Zasady projektowania udogodnień dla osób niepełnosprawnych w ruchu drogowym.
T-P-1Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Plan zagospodarowania terenu. Plan sytuacyjno skrzyżowania. Usprawnienia dla niepełnosprawnych. Profil podłużny. Przekroje normalne i szczegóły konstrukcyjne. Projekt konstrukcji nawierzchni drogowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia projektowe
M-2Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0