Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Skrzyżowania drogowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Skrzyżowania drogowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw projektowania dróg, ulic i skrzyżowań. |
W-2 | Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych. |
C-2 | Umiejętność wykonania projektu budowlanego skrzyżowania drogowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Plan zagospodarowania terenu. Plan sytuacyjno skrzyżowania. Usprawnienia dla niepełnosprawnych. Profil podłużny. Przekroje normalne i szczegóły konstrukcyjne. Projekt konstrukcji nawierzchni drogowej. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział i charakterystyka skrzyżowań drogowych. Zasady projektowania skrzyżowań. | 5 |
T-W-2 | Zasady projektowania udogodnień dla osób niepełnosprawnych w ruchu drogowym. | 1 |
T-W-3 | Zasady uspokajania ruchu. Stefy wjazdowe do wsi. Strefy 30 km/h na przedmieściach miast i w centrum miasta. Strefy zamieszkania na przedmieściach w dzielnicach willowych. Strefy zamieszkania w centrum miasta. | 8 |
T-W-4 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 30 |
A-P-2 | samodzielne wykonanie projektu | 3 |
A-P-3 | konsulatacje | 4 |
A-P-4 | zaliczenie | 2 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 15 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 1 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący |
M-3 | Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/06_W01 Zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | B_2A_W09, B_2A_W10 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-P-1 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/06_U01 Potrafi sklasyfikować skrzyżowania drogowe oraz wykonać jego projekt budowlany wraz z dokumentacją rysunkową w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją. | B_2A_U18, B_2A_U08, B_2A_U21, B_2A_U22, B_2A_U14, B_2A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-P-1 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/06_K01 Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko. | B_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-P-1 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/06_W01 Zna wytyczne techniczne i programy komputerowe stosowane przy projektowaniu skrzyżowań drogowych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/06_U01 Potrafi sklasyfikować skrzyżowania drogowe oraz wykonać jego projekt budowlany wraz z dokumentacją rysunkową w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją. | 2,0 | |
3,0 | Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/06_K01 Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. 1999 nr 43 poz. 430 z późń. zm.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2003, Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, 2004, Dz. U. 2004 nr 202 poz. 2072
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, 2004, Dz. U. 2004 nr 130 poz. 1389
- Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
- Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
- Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. cz. II, GDDKiA, Warszawa, 2002
- Majer S., Analiza zdarzeń drogowych na wybranych rondach w Gorzowie Wielkopolskim, Wydawnictwo PiT, Kraków, Zeszyty naukowo-techniczne SITKRP Oddział w Krakowie, 2010, 92, s.161-173
- Sołowczuk A., Gardas P., Effect of the Parking Lane Configuration on Vehicle Speeds in Home Zones in Poland, Sustainability, 2020, 12(2), 588, https://doi.org/10.3390/su12020588