Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Modelowanie numeryczne konstrukcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie numeryczne konstrukcji
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,20,38zaliczenie
wykładyW2 15 0,80,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs matematyki II
W-2Zaliczony kurs teorii sprężystości i plastyczności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych konstrukcji i prowadzenia ich analizy statycznej z zastosowaniem komercyjnego oprogramowania.
C-2Zapoznanie z metodami nieliniowej analizy statycznej konstrukcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza złożonego przestrzennego układu prętowego w programie Robot10
T-L-2Analiza powłokowej konstrukcji stalowego pionowego cylindrycznego zbiornika na ciecze w programie Robot8
T-L-3Analiza powłokowej konstrukcji wielokomorowego zbiornika żelbetowego w programie Robot4
T-L-4Analiza stropu żelbetowego w programie Robot8
30
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne, zagadnienie modelowania1
T-W-2Nieliniowa analiza statyczna konstrukcji za pomocą metody elementów skończonych6
T-W-3Zaawansowane zagadnienia modelowania konstrukcji prętowych4
T-W-4Zasady definiowania modeli numerycznych konstrukcji powierzchniowych i objętościowych3
T-W-5Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje4
A-L-3Zaliczenie2
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżace utrwalanie poznanego materiału3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: oceny z poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczającego przedmiot

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/13_W01
Zna zasady tworzenia modeli konstrukcji w metoddzie elementów skończonych również w odniesieniu do złożonych przypadków.
B_2A_W04, B_2A_W06, B_2A_W09C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_KBI/D/13_W02
Zna komercyjne programy komputerowe służące do analizy złożonych układów konstrukcyjnych.
B_2A_W09C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/13_U01
Potrafi przeprowadzić analizę zlożonych konstrukcji budowlanych i inżynierskich wykorzystując odpowiednie opcje obliczeniowe oprogramowania stosownie do warunków pracy konstrukcji oraz krytycznie ocenić uzyskane wyniki i przeprowadzić ich weryfikację.
B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U09C-1, C-2T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/13_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
B_2A_K02C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/13_W01
Zna zasady tworzenia modeli konstrukcji w metoddzie elementów skończonych również w odniesieniu do złożonych przypadków.
2,0
3,0Zna zasady tworzenia modeli obliczeniowych w metodzie elementów skończonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_KBI/D/13_W02
Zna komercyjne programy komputerowe służące do analizy złożonych układów konstrukcyjnych.
2,0
3,0Zna komercyjne oprogramowanie służące do analizy statycznej konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/13_U01
Potrafi przeprowadzić analizę zlożonych konstrukcji budowlanych i inżynierskich wykorzystując odpowiednie opcje obliczeniowe oprogramowania stosownie do warunków pracy konstrukcji oraz krytycznie ocenić uzyskane wyniki i przeprowadzić ich weryfikację.
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić analizę złożonych konstrukcji za pomocą komercyjnego oprogramowania i krytycznie ocenić uzyskane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/13_K01
Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Starosolski W., Komputerowe modelowanie betonowych ustrojów inżynierskich. Wybrane zagadnienia. t. 1 i 2, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
  2. Starosolski W., Wybrane zagadnienia komputerowego modelowania konstrukcji inżynierskich, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2003, wcześniejsze wydanie pozycji 1. pod innym tytułem
  3. Rakowski G., Kacprzyk Z., Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  4. Zienkiewicz O. C., Metoda elementów skończonych, Arkady, Warszawa, 1972
  5. Cook R. D., Malkus D. S., Plesha M. E., Witt R. J., Concepts and Applications of Finite Element Analysis, Wiley, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Rusiński E., Czmochowski J., Smolnicki T., Zaawansowana metoda elementów skończonych w konstrukcjach nośnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000
  2. Silicki A., Szewczyk P., Numeryczne modelowanie przebiegu zniszczenia konstrukcji jako narzędzie wspomagające projektowanie wież stalowych, Pomiary, Automatyka, Kontrola. Vol. 56, s. 824 - 827, 2010

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza złożonego przestrzennego układu prętowego w programie Robot10
T-L-2Analiza powłokowej konstrukcji stalowego pionowego cylindrycznego zbiornika na ciecze w programie Robot8
T-L-3Analiza powłokowej konstrukcji wielokomorowego zbiornika żelbetowego w programie Robot4
T-L-4Analiza stropu żelbetowego w programie Robot8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne, zagadnienie modelowania1
T-W-2Nieliniowa analiza statyczna konstrukcji za pomocą metody elementów skończonych6
T-W-3Zaawansowane zagadnienia modelowania konstrukcji prętowych4
T-W-4Zasady definiowania modeli numerycznych konstrukcji powierzchniowych i objętościowych3
T-W-5Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje4
A-L-3Zaliczenie2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Bieżace utrwalanie poznanego materiału3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/13_W01Zna zasady tworzenia modeli konstrukcji w metoddzie elementów skończonych również w odniesieniu do złożonych przypadków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W04Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną na temat zagadnień modelowania konstrukcji i podstaw teoretycznych Metody Elementów Skończonych
B_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W09Zna i rozumie zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych konstrukcji i prowadzenia ich analizy statycznej z zastosowaniem komercyjnego oprogramowania.
C-2Zapoznanie z metodami nieliniowej analizy statycznej konstrukcji.
Treści programoweT-L-4Analiza stropu żelbetowego w programie Robot
T-L-1Analiza złożonego przestrzennego układu prętowego w programie Robot
T-L-2Analiza powłokowej konstrukcji stalowego pionowego cylindrycznego zbiornika na ciecze w programie Robot
T-L-3Analiza powłokowej konstrukcji wielokomorowego zbiornika żelbetowego w programie Robot
T-W-2Nieliniowa analiza statyczna konstrukcji za pomocą metody elementów skończonych
T-W-3Zaawansowane zagadnienia modelowania konstrukcji prętowych
T-W-4Zasady definiowania modeli numerycznych konstrukcji powierzchniowych i objętościowych
T-W-1Wiadomości wstępne, zagadnienie modelowania
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczającego przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady tworzenia modeli obliczeniowych w metodzie elementów skończonych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/13_W02Zna komercyjne programy komputerowe służące do analizy złożonych układów konstrukcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W09Zna i rozumie zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w rozwiązywaniu złożonych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych konstrukcji i prowadzenia ich analizy statycznej z zastosowaniem komercyjnego oprogramowania.
Treści programoweT-L-4Analiza stropu żelbetowego w programie Robot
T-L-1Analiza złożonego przestrzennego układu prętowego w programie Robot
T-L-2Analiza powłokowej konstrukcji stalowego pionowego cylindrycznego zbiornika na ciecze w programie Robot
T-L-3Analiza powłokowej konstrukcji wielokomorowego zbiornika żelbetowego w programie Robot
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z poszczególnych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna komercyjne oprogramowanie służące do analizy statycznej konstrukcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/13_U01Potrafi przeprowadzić analizę zlożonych konstrukcji budowlanych i inżynierskich wykorzystując odpowiednie opcje obliczeniowe oprogramowania stosownie do warunków pracy konstrukcji oraz krytycznie ocenić uzyskane wyniki i przeprowadzić ich weryfikację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki, dokonywać krytycznej analizy oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych konstrukcji i prowadzenia ich analizy statycznej z zastosowaniem komercyjnego oprogramowania.
C-2Zapoznanie z metodami nieliniowej analizy statycznej konstrukcji.
Treści programoweT-L-4Analiza stropu żelbetowego w programie Robot
T-L-1Analiza złożonego przestrzennego układu prętowego w programie Robot
T-L-2Analiza powłokowej konstrukcji stalowego pionowego cylindrycznego zbiornika na ciecze w programie Robot
T-L-3Analiza powłokowej konstrukcji wielokomorowego zbiornika żelbetowego w programie Robot
T-W-2Nieliniowa analiza statyczna konstrukcji za pomocą metody elementów skończonych
T-W-3Zaawansowane zagadnienia modelowania konstrukcji prętowych
T-W-4Zasady definiowania modeli numerycznych konstrukcji powierzchniowych i objętościowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z poszczególnych zadań laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: ocena z kolokwium zaliczającego przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi przeprowadzić analizę złożonych konstrukcji za pomocą komercyjnego oprogramowania i krytycznie ocenić uzyskane wyniki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/13_K01Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności definiowania modeli obliczeniowych konstrukcji i prowadzenia ich analizy statycznej z zastosowaniem komercyjnego oprogramowania.
Treści programoweT-L-4Analiza stropu żelbetowego w programie Robot
T-L-1Analiza złożonego przestrzennego układu prętowego w programie Robot
T-L-2Analiza powłokowej konstrukcji stalowego pionowego cylindrycznego zbiornika na ciecze w programie Robot
T-L-3Analiza powłokowej konstrukcji wielokomorowego zbiornika żelbetowego w programie Robot
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: oceny z poszczególnych zadań laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
3,5
4,0
4,5
5,0