Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Odnawialne i alternatywne źródła energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odnawialne i alternatywne źródła energii | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Figiel <Ewa.Figiel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiedza z zakresu matematyki i fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rodzajami OŹE i alternatywnych źródeł energii oraz z obszarami ich zastosowań |
C-2 | Przygotowanie prezentacji/portfolio dotyczących zagadnień OŹE i alternatywnych źródeł energii i jej publiczne przedstawienie |
C-3 | Ukształtowanie umiejętnośći z zakresu projektowania i inwentaryzacji instalacji grzewczych wykorzystujących OŹE |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu zbierania danych i ich analizy pod kątem zasadności/opacalności stosowania OŹE |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu doboru alternatywnych i odnawialnych żródeł energii |
C-6 | Zapoznanie studentów z aspektami środowiskowymi i ekonomicznymi wykorzystania systemów OŹE i alternatywnych źródeł energii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Inwentaryzacja instalacji ze źródłem odnawialnym/alternatywnym i propozycje usprawnień | 5 |
T-L-2 | Analiza zebranych danych dot. zużycia energii, w tym energii odnawialnej/ alternatywnej w wybranym obiekcie pod kątem efektywności energetycznej, emisji gazów cieplarnianych i możliwości zwiększenia udziału OŹE | 10 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt instalacji grzewczej z zastosowaniem OŹE dla wybranego obiektu zatwierdzonego przez prowadzącego | 13 |
T-P-2 | Analiza i studium wykonalności oraz opłacalności inwestycji dotyczącej rozwiązania projektowego. Analiza ekologiczna | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polityka energetyczna Unii Europejskiej i Polski dotycząca wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Udział OZE w pokryciu zapotrzebowania na energię w Polsce na tle innych krajów UE | 2 |
T-W-2 | Pojęcie mocy, energii, sprawności i ich jednostki | 1 |
T-W-3 | Rodzaje odnawialnych zasobów i źródeł energii. Zasoby energii kopalnej i odnawialnej w Polsce, UE i na świecie. Główne obszary zastosowań OŹE i alternatywnych źródeł energii | 1 |
T-W-4 | Energetyka wiatrowa | 1 |
T-W-5 | Energia słoneczna. Kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne. Możliwości wykorzystania w warunkach krajowych. | 4 |
T-W-6 | Energia geotermalna. Obszary wykorzystania energii geotermalnej. Zasoby energii geotermalnej w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-7 | Pompy ciepła | 2 |
T-W-8 | Rodzaje biopaliw. Krajowe uwarunkowania wykorzystania roślin energetycznych. Żródła ciepła wykorzystujące biopaliwa do zaopatrzenia w energię budynków | 4 |
T-W-9 | Kogeneracja CHP | 2 |
T-W-10 | Energia wód | 2 |
T-W-11 | Wzorcowe przykłady wykorzystania OŹE w budownictwie jednorodzinnym i wielorodzinnym | 2 |
T-W-12 | Ogniwa paliwowe | 1 |
T-W-13 | Oddziaływanie systemów energetyki alternatywnej na środowisko – aspekt architektoniczny , ekologiczny, społeczny. Ekonomiczne aspekty energetyki alternatywnej. | 2 |
T-W-14 | Prezentacje studentów | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | udział w konsultacjach | 8 |
A-L-3 | samodzielne przygotowanie sprawozdań | 12 |
A-L-4 | przygotowanie się do zaliczeń ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-5 | zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
45 | ||
projekty | ||
A-P-1 | udział w zajęciach | 15 |
A-P-2 | udział w konsulatacjach | 8 |
A-P-3 | samodzielna realizacja zadania projektowego | 17 |
A-P-4 | przygotowanie do zaliczenia projektu | 3 |
A-P-5 | zaliczenie projektu | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | uczestnictwo w wycieczkach technicznych/ targach instalacyjnych/ szkoleniach | 10 |
A-W-4 | przygotowanie prezentacji multimedialnej/ portfolio | 8 |
A-W-5 | przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-6 | udział w egzaminie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda przypadków |
M-4 | dyskusja dydaktyczna |
M-5 | film |
M-6 | z użyciem komputera |
M-7 | metoda projektów |
M-8 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-9 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-10 | ekspozycja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena formująca |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/08_W01 Student zna i rozumie wiedzę z zakresu klasyfikacji, budowy i zasad działania źródeł energii odnawialnej i alternatywnych. Student zna możliwości i obszary zastosowania maszyn i urządzeń energetyki odnawialnej i alternatywnej | B_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-8, T-W-12, T-W-9, T-W-4, T-W-14, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-4, M-5 | S-2 |
B_2A_E/D/08_W02 Student zna i rozumie wiedzę w zakresie wpływu stosowanych technologii OŹE na środowisko naturalne i spełnienia perspektywicznych celów UE w zakresie dekarbonizacji sektora budownictwa | B_2A_W14 | — | — | C-6 | T-W-1, T-W-13 | M-1, M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/08_U01 Student potrafi zidentyfikować źródła energii odnawialnych i alternatywnej; obiektywnie odnieść się do możliwości wykorzystania i potencjału zasobów energii odnawialnej/ alternatywnej w obiekcie budowlanym oraz w Polsce i na świecie. | B_2A_U13 | — | — | C-1, C-4, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-7, M-8 | S-1, S-2 |
B_2A_E/D/08_U02 Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu OŹE | B_2A_U04 | — | — | C-2 | T-W-14 | M-2, M-4, M-6 | S-2 |
B_2A_E/D/08_U03 Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność stosowania OŹE i alternatywnego źródła energii | B_2A_U01 | — | — | C-4 | T-P-2, T-L-2 | M-8 | S-1 |
B_2A_E/D/08_U04 Student potrafi dobrać elementy systemu z odnawialnym/alternatywnym źródłem energii do zadanych parametrów, tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym | B_2A_U10, B_2A_U08 | — | — | C-5 | T-P-1, T-P-2 | M-7 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/08_K01 Jest gotów do inicjowania działań, w tym do przekazywania zdobytej wiedzy, w celu szerszego wykorzystania energii odnawialnej i alternatywnych źródeł energii, oszczędności kopalnych surowców energetycznych i ochrony środowiska naturalnego oraz do ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie | B_2A_K08, B_2A_K04 | — | — | C-1, C-6 | T-W-1, T-W-3 | M-4 | S-1 |
B_2A_E/D/08_K02 Student jest gotów do pogłębionej refleksji w zakresie globalnych uwarunkowań energetycznych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej i alternatywnej | B_2A_K03 | — | — | C-6 | T-W-1 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/08_W01 Student zna i rozumie wiedzę z zakresu klasyfikacji, budowy i zasad działania źródeł energii odnawialnej i alternatywnych. Student zna możliwości i obszary zastosowania maszyn i urządzeń energetyki odnawialnej i alternatywnej | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić najważniejsze rodzaje odnawialnych i alternatywnych zasobów i źródeł energii i ma podstawową, lecz słabo ugruntowaną wiedzę z zakresu możliwości technicznych ich funkcjonowania i wykorzystania do celów energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/08_W02 Student zna i rozumie wiedzę w zakresie wpływu stosowanych technologii OŹE na środowisko naturalne i spełnienia perspektywicznych celów UE w zakresie dekarbonizacji sektora budownictwa | 2,0 | |
3,0 | Student ma ogólne rozeznanie lecz słabo ugruntowaną wiedzę szczegółową z zakresu wpływu poszczególnych OŹE i alternatywnych źródeł energii na środowisko naturalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/08_U01 Student potrafi zidentyfikować źródła energii odnawialnych i alternatywnej; obiektywnie odnieść się do możliwości wykorzystania i potencjału zasobów energii odnawialnej/ alternatywnej w obiekcie budowlanym oraz w Polsce i na świecie. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zdolność identyfikacji większości źródeł energii odnawialnej i alternatywnej i potrafi ogólnie uzasadnić możliwości techniczne ich wykorzystania w budownictwie i w ujęciu globalnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/08_U02 Student potrafi przygotować prezentację/ portfolio na wybrany temat z zakresu OŹE | 2,0 | |
3,0 | Student przygotował prezentację na zadany temat, lecz sposób prezentacji i znajomość prezentowanych treści wykazują braki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/08_U03 Student potrafi zebrać i przeanalizować odpowiednie dane i na ich podstawie określić zasadność stosowania OŹE i alternatywnego źródła energii | 2,0 | |
3,0 | Student samodzielnie zebrał dane i je przeanalizował lecz popełnił pewne błędy w zakresie ich oceny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/08_U04 Student potrafi dobrać elementy systemu z odnawialnym/alternatywnym źródłem energii do zadanych parametrów, tak aby system w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko i potrafi ocenić to rozwiązanie techniczne pod względem ekonomicznym | 2,0 | |
3,0 | Student przedstawił poprawną koncepcję projektową, poprawnie dobrał źródło ciepła i ocenił aspekt ekonomiczny oraz środowiskowy rozwiązania lecz zaprezentowane rozwiązanie nie jest optymalne i pozbawione niedociągnięć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/08_K01 Jest gotów do inicjowania działań, w tym do przekazywania zdobytej wiedzy, w celu szerszego wykorzystania energii odnawialnej i alternatywnych źródeł energii, oszczędności kopalnych surowców energetycznych i ochrony środowiska naturalnego oraz do ciągłej aktualizacji wiedzy w tym zakresie | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotów do inicjowania działań na rzecz szerszego wykorzystania energii odnawialnej i ciągłej i wykazuje dostateczne zainteresowanie pogłębieniem oraz aktualizacją swojej wiedzy w tym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/08_K02 Student jest gotów do pogłębionej refleksji w zakresie globalnych uwarunkowań energetycznych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej i alternatywnej | 2,0 | |
3,0 | Student jet gotów do słabo pogłębionej refleksji na temat uwarunkowań globalnych i rosnącego znaczenia energetyki odnawialnej i alternatywnej oraz do dzielenia się swoją wiedzą iprzemyśleniami ze społeczeństwem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Witold M. Lewandowski., Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006, lub wydanie nowsze
- Ryszard Tytko, Odnawialne źródła energii: wybrane zagadnienia, Wydawnictwo OWG, Warszawa, 2010, lub wydanie nowsze
- Figiel E., Leciej- Pirczewska D., Nowoczesne instalacje w obiekcie o niskim zużyciu energii. Przykład największego w Polsce budynku w standardzie NZEB, Instal, Warszawa, 2019, 11, artykuł w czasopiśmie Instal DOI 10.36119/15.2019.11.2
Literatura dodatkowa
- www.cire.pl www.seo.pl www.biomasa.org, Materiały informacyjne i naukowe zamieszczane na stronach internetowych
- Rubik M., Pompy ciepła. Poradnik, Technika Instalacyjna w Budownictwie, Warszawa, 2006, lub wydanie nowsze