Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Metody wzmacniania podłoża gruntowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody wzmacniania podłoża gruntowego | ||
Specjalność | Budownictwo Hydrotechniczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z mechaniki gruntów I |
W-2 | Ukończony kurs z fundamentowania I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z metodami wzmacniania podłoża gruntowego |
C-2 | Umiejętność wymiarowania wybranych elementów wzmacniających podłoże |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przykłady obliczeniowe z wykorzystaniem różnych technik wzmacniania podłoża gruntowego | 15 |
T-P-2 | Wykonanie obliczeń wybranych elementów wzmacniających podłoże | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody określania parametrów geotechnicznych (badania polowe i laboratoryjne) | 2 |
T-W-2 | Wykonawstwo i odbiór robót ziemnych, nasypy i budowle na słabym podłożu | 2 |
T-W-3 | Technologie wzmacniania podłoża i zakres zastosowań | 3 |
T-W-4 | Wymiana gruntu, konsolidacja, zagęszczanie gruntu: dynamiczne, wibroflotacja i wibrowymiana, wibrozagęszczanie, mikrowybuchy | 3 |
T-W-5 | Zastosowanie geosyntetyków do wzmacniania podłoża, grunt zbrojony | 1 |
T-W-6 | Iniekcje niskociśnieniowe, jet-grouting | 1 |
T-W-7 | Zastosowanie kolumn oraz techniki gwoździowania | 1 |
T-W-8 | Wymiana elementów wzmacniających podłoże | 1 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 15 |
A-P-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału i studiowanie zalecanej literatury | 5 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 2 |
52 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Własne studia literaturowe | 8 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 7 |
A-W-5 | udział w zaliczeniu | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/15_W01 Student zna i rozumie wiedzę z zakresu stabilizacji i wzmacniania podłoża gruntowego w różnych warunkach geotechnicznych oraz zna standardy i normy techniczne | B_2A_W03, B_2A_W06, B_2A_W07, B_2A_W10, B_2A_W15 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-P-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/15_U01 Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych podłoża gruntowego oraz zwymiarować elementy wzmacniające podłoże w oparciu o pozyskane informacje z literatury lub innych źródeł | B_2A_U18, B_2A_U25, B_2A_U01, B_2A_U13, B_2A_U23, B_2A_U04, B_2A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-P-2 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_H/D/15_K01 Jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko | B_2A_K01, B_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-P-2 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/15_W01 Student zna i rozumie wiedzę z zakresu stabilizacji i wzmacniania podłoża gruntowego w różnych warunkach geotechnicznych oraz zna standardy i normy techniczne | 2,0 | |
3,0 | Ma wiedzę z zakresu stabilizacji podłoża gruntowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/15_U01 Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych podłoża gruntowego oraz zwymiarować elementy wzmacniające podłoże w oparciu o pozyskane informacje z literatury lub innych źródeł | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dokonać oceny parametrów geotechnicznych podłoża gruntowego w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_H/D/15_K01 Jest gotów do odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość ważności podejmowanych decyzji w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 2000
- Molisz R.,Baran L., Werno M., Nasypy na gruntach organicznych, WKiŁ, Warszawa, 1986
- PiSarczyk S., Geoinżynieria, metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
- Instytut Budownictwa Drogowego i Mostownictwa, Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym, WDDP IBDiM, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
- Tomasz Kozłowski, Zmiany zagęszczenia i osiadania gruntu niespoistego wywołane obciążeniem statycznym od fundamentu bezpośredniego, Inżynieria Morska i Geotechnik a, Gdańsk, 2014, 3/2014