Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Budowle ziemne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budowle ziemne | ||
Specjalność | Technologia i Organizacja Budownictwa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z geologii inżynierskiej |
W-2 | Ukończony kurs z mechaniki gruntów I |
W-3 | Ukończony kurs z fundamentowania I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy w zakresie projektowania i wykonywania skarp, ich wzmocnienia oraz analizy stateczności budowli ziemnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt posadowienia podstawy nasypu na palach fundamntowych lub kolumnach. Konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy z gruntu zbrojonego. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i podział budowli ziemnych. Kryteria lokalizacji | 2 |
T-W-2 | Kryteria geotechniczne (kategorie techniczne) | 2 |
T-W-3 | Kryteria oceny bezpieczeństwa budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych | 2 |
T-W-4 | Wymagania ogólne jakie powinny być spełnione przy wykonywaniu i odborze robót ziemnych oraz prac przygotowawczych | 2 |
T-W-5 | Stateczność nasypów na słabym podłożu | 4 |
T-W-6 | Ulepszanie słabego podłoża i nasypów geotekstyliami | 3 |
T-W-7 | Grunt zbrojony, obliczanie stateczności nasypów na podłożu zbrojonym | 4 |
T-W-8 | Zbrojenie prętowe (gwoździe, kotwy, mikropale) | 2 |
T-W-9 | Ścianki szczelne | 3 |
T-W-10 | Wymiana gruntów | 2 |
T-W-11 | Zagęszczanie gruntów | 2 |
T-W-12 | Zapory ziemne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 5 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 13 |
A-P-4 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 6 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
A-P-6 | konsultacje | 4 |
44 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-3 | Samodzielne analizowanie treści wykładów | 4 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
A-W-5 | konsultacje | 4 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemy z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/02_W01 Ma gruntowną wiedzę w zakresie projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych z uwzględnieniem standardów i norm technicznych w tym zakresie | B_2A_W07, B_2A_W02, B_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/02_U01 Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | B_2A_U11, B_2A_U01, B_2A_U16 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/02_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie. | B_2A_K03, B_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/02_W01 Ma gruntowną wiedzę w zakresie projektowania i wykonawstwa robót ziemnych w złożonych warunkach geotechnicznych z uwzględnieniem standardów i norm technicznych w tym zakresie | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę w zakresie projektowania budowli ziemnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/02_U01 Potrafi rozwiązywać problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych w trudnych warunkach geotechnicznych, integrując wiedzę z zakresu różnych dziedzin nauki powiązanych z budownictwem, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązywać w stopniu dostatecznym problemy związane z wykonywaniem robót ziemnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/02_K01 Ma świadomość ważności i odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko. Ma świadomość konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie. | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
- Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
- Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1993
- Grodkowski K., Żuromski S., Budowle i roboty ziemne, Warszawa, 1977
- Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
- Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamnetowania, OWPW, Warszawa, 1998
- Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
- Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, OWPW, Warszawa, 2004
- PKN, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, 2011
- Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, GDDP, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
- Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 6/2016