Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Konstrukcje drewniane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje drewniane | ||
Specjalność | Technologia i Organizacja Budownictwa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Jaworski <Rafal.Jaworski@zut.edu.pl>, Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl>, Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Budownictwa ogólnego i konstrukcji drewnianych - studia I stopnia |
W-2 | Ukończony kurs Mechaniki budowli - studia I stopnia |
W-3 | Ukończony kurs Wytrzymałości materiałów - studia I stopnia |
W-4 | Ukończony kurs Materiałów budowlanych - studia I stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność projektowania i wymiarowania inżynierskich konstrukcji drewnianych |
C-2 | Umiejętność projektowania konstrukcji zespolonych z drewna, materiałów drewnopochodnych i stali |
C-3 | Znajomość zagadnień z zakresu diagnostyki, wzmocnień i zabezpieczenia konstrukcji drewnianych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt hali drewnianej obejmujący obliczenia statyczno – wytrzymałościowe wybranych elementów konstrukcyjnych, rysunki konstrukcyjne, szczegóły połączeń, projekt wstępnego montażu. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Konstrukcje drewniane w świetle strategii zrównoważonego rozwoju. Drewno, jego zasoby, rodzaje i pozyskiwanie. Utylizacja odpadów drzewnych w budownictwie. Budowa drewna. Czynniki wpływające na właściwości mechaniczne i technologiczne drewna. Drewno budowlane. Klasyfikacja drewna, wyroby i asortymenty tarcicy. Nowe technologie w zakresie kompozytów drewnopochodnych. Polski przemysł drzewny na tle UE. | 8 |
T-W-2 | Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich; projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Projektowanie budynków halowych o konstrukcji drewnianej. Systemy konstrukcyjno-montażowe. Konstrukcje belkowe, łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Konstrukcje zespolone z drewna i materiałów drewnopochodnych i stali. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne). Przegląd współczesnych realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu - przekrycia dużych rozpiętości. | 10 |
T-W-3 | Wykonawstwo obiektów o konstrukcji drewnianej: transport, składowanie elementów i montaż prefabrykowanych konstrukcji drewnianych. Technologia wykonawstwa konstrukcji klejonych. Organizacja produkcji elementów w wyspecjalizowanych wytwórniach. | 5 |
T-W-4 | Ochrona i rewaloryzacja obiektów drewnianych. Diagnostyka obiektów o konstrukcji drewnianej; metody tradycyjne i współczesne. Korozja biologiczna. Metody impregnacji drewna. Technologie wykonywania zabezpieczeń ognioochronnych. Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce - stan techniczny i zabezpieczenia. | 5 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja projektu | 30 |
A-P-3 | Konsultacje | 4 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/07_W01 Zna zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych oraz wykonawstwa i zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej. Zna zasady projektowania inżynierskich konstrukcji drewnianych oraz ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych. | B_2A_W08, B_2A_W10, B_2A_W13, B_2A_W11 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/07_U01 Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane zgodnie z zasadami projektowania danego typu obiektów, w oparciu o normy i literaturę techniczną, dokonując wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego. | B_2A_U25, B_2A_U01, B_2A_U21 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_TOB/D/07_K01 Jest gotowy w dostatecznym stopniu do podjęcia działalności budowlanej z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju, a także do ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym. | B_2A_K06, B_2A_K04 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/07_W01 Zna zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych oraz wykonawstwa i zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej. Zna zasady projektowania inżynierskich konstrukcji drewnianych oraz ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe zasady produkcji przemysłowej tworzyw drzewnych, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji elementów klejonych oraz wykonawstwa oraz zabezpieczenia obiektów o konstrukcji drewnianej. Zna w dostatecznym stopniu zasady projektowania inżynierskich konstrukcji drewnianych oraz ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w konstrukcjach drewnianych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/07_U01 Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane zgodnie z zasadami projektowania danego typu obiektów, w oparciu o normy i literaturę techniczną, dokonując wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi projektować i wymiarować inżynierskie konstrukcje drewniane poprawnie pod względem merytorycznym, ale popełnia wyraźnie widoczne błędy, które po wskazaniu będzie w stanie poprawić Nie zawsze potrafi pozyskiwać informacje ze wszystkich dostępnych źródeł oraz dokonać ich krytycznej analizy i wyboru najlepszych metod realizacji zadania projektowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_TOB/D/07_K01 Jest gotowy w dostatecznym stopniu do podjęcia działalności budowlanej z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju, a także do ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym. | 2,0 | |
3,0 | Jest gotowy w dostatecznym stopniu do podjęcia działalności budowlanej z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju, a także do ustawicznego samodzielnego uczenia się i poszerzania wiedzy w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań materiałowo-konstrukcyjnych w budownictwie drewnianym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Galiläa, Klaus J., Budownictwo drewniane. Poradnik dla projektantów, WEKA, Warszawa, 1999
- Kotwica J., Konstrukcje drewniane w budownictwie tradycyjnym, Arkady, Warszawa, 2005
- Mielczarek Z., Budownictwo drewniane, Arkady, Warszawa, 1994
- Neuhaus H., Budownictwo drewniane, PWT, Rzeszów, 2004
- Porteous J., Kermani A., Structural Timber Design to Eurocode 5., Blackwell Publishing, London, 2013
- Rudziński L., Konstrukcje drewniane. Naprawy, wzmocnienia, przykłady obliczeń., Pol. Świętokrzyska, Kielce, 2010
- Ważny J., Karyś J. i in., Ochrona budynków przed korozją biologiczną, Arkady, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Design of Timber Structures According to EC 5, Educational Materials for Designing and Testing of Timber Structures, TEMTIS, 2008
- Kotwica E., Nożyński W., Nowak R., Konstrukcje Drewniane - Przykłady obliczeń, SPPD, Czarna Woda, 2015
- Lange M., Mielczarek Z., Investigation of Beamless Floor Elements Made from Wood and fibreboards, Reinforced with Steel Rods, International Wood Engeneering Conference, New Orleans, Luisiana, USA, 1996
- Lange M., Mielczarek Z., Naprawa i wzmacnianie elementów i konstrukcji drewnianych, Materiały Budowlane, Warszawa, 2007, 2
- Lange M., Mielczarek Z., Graf T., Conception of space structure made of sawn and round middle size timber, steel and wood-base materials, Annals of Warsaw University of Life Sciences - SGGW, Forestry and Wood Technology, Warszawa, 2008, No 64
- Markiewicz P., Projektowanie budynków halowych, Vademecum projektanta, Archi-Plus, Kraków, 2004
- Mielczarek Z., Lange M. i in., Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce: diagnostyka, wzmocnienia i zabezpieczenia, Wyd. Uczelniane PS, Szczecin, 2008
- Warunki techniczne wykonywania i odbioru robót budowlanych, Konstrukcje drewniane, ITB 403/2008, Warszawa, 2008