Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Teoria niezawodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria niezawodności
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Iwankiewicz <riwankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Silicka <Ewa.Silicka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 0,80,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka, fizyka, mechanika budowli, metody numeryczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami algebry zdarzeń i rachunku prawdopodobieństwa
C-2Zapoznanie z podstawowymi rozkładami prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych
C-3Zapoznanie z metodami szacowania poziomu niezawodności obiektów budowlanych
C-4Umiejętność posługiwania się rozkładami prawdopodobieńswa oraz ich parametrami
C-5Umiejętność wyznaczania wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Podstawy teorii niezawodności2
T-P-2Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych3
T-P-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych ciągłych3
T-P-4Wyznaczanie wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych3
T-P-5Kolokwia zaliczające4
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne. Pojęcie niezawodności oraz prawdopodobieństwa awarii.1
T-W-2Podstawy algebry zdarzeń oraz rachunku prawdopodobieństwa.3
T-W-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych.4
T-W-4Łączne rozkłady prawdopodobieństwa.2
T-W-5Metody szacowania poziomu niezawodności elementów konstrukcyjnych - wskaźniki niezawodności.4
T-W-6Metody szacowania poziomu niezawodności systemów konstrukcyjnych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Realizacja zadań projektowych5
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Zaliczenie2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe8
A-W-3Utrwalanie bieżącego materiału8
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie1
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowo rozwiązywanymi zadaniami
M-2Cwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kolokwiów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/15_W01
Posiada podstawowe wiadomości z zakresu niezawodności konstrukcji inżynierskich, rozumie pojęcia niezawodności i prawdopodobieństwa awarii
B_2A_W01C-2, C-1, C-3T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/15_U01
Potrafi formułować i rozwiązywać proste problemy z zakresu teorii niezawodności konstrukcji inżynierskich
B_2A_U10C-4, C-5T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/15_K01
Jest gotowy do ponoszenia świadomej odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
B_2A_K01C-2, C-1, C-4, C-3, C-5T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-P-5, T-P-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/15_W01
Posiada podstawowe wiadomości z zakresu niezawodności konstrukcji inżynierskich, rozumie pojęcia niezawodności i prawdopodobieństwa awarii
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę związaną z niezawodnością obiektów konstrukcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/15_U01
Potrafi formułować i rozwiązywać proste problemy z zakresu teorii niezawodności konstrukcji inżynierskich
2,0
3,0Potrafi formułować i rozwiązywać podstawowe problemy niezawodnościowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/15_K01
Jest gotowy do ponoszenia świadomej odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
2,0
3,0Jest gotowy do formułowania i rozwiązywania podstawowych problemów niezawodnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Murzewski J., Niezawodność konstrukcji inżynierskich, Arkady, Warszawa, 1989
  2. Timoshenko S., Goodier J. N., Teoria sprężystości, Arkady, Warszawa, 1962
  3. Sołowjew A.D., Analityczne metody w teorii niezawodności, WNT, Warszawa, 1983
  4. Biegus Antoni, Probabilistyczna analiza konstrukcji stalowych, PWN, Warszawa - Wrocław, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Melchers R.E., Structural Reliability Analysis and Prediction, Ellis Horwood, New York, 2010
  2. R. Iwankiewicz, R. Rackwitz, Non-stationary and stationary coincidence probabilities for intermittent pulse load processes, Probabilistic Enginering Mechanics, Vol. 15, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Podstawy teorii niezawodności2
T-P-2Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych3
T-P-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych ciągłych3
T-P-4Wyznaczanie wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych3
T-P-5Kolokwia zaliczające4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne. Pojęcie niezawodności oraz prawdopodobieństwa awarii.1
T-W-2Podstawy algebry zdarzeń oraz rachunku prawdopodobieństwa.3
T-W-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych.4
T-W-4Łączne rozkłady prawdopodobieństwa.2
T-W-5Metody szacowania poziomu niezawodności elementów konstrukcyjnych - wskaźniki niezawodności.4
T-W-6Metody szacowania poziomu niezawodności systemów konstrukcyjnych1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Realizacja zadań projektowych5
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Zaliczenie2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studia literaturowe8
A-W-3Utrwalanie bieżącego materiału8
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/15_W01Posiada podstawowe wiadomości z zakresu niezawodności konstrukcji inżynierskich, rozumie pojęcia niezawodności i prawdopodobieństwa awarii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi rozkładami prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami algebry zdarzeń i rachunku prawdopodobieństwa
C-3Zapoznanie z metodami szacowania poziomu niezawodności obiektów budowlanych
Treści programoweT-W-5Metody szacowania poziomu niezawodności elementów konstrukcyjnych - wskaźniki niezawodności.
T-W-2Podstawy algebry zdarzeń oraz rachunku prawdopodobieństwa.
T-W-1Wiadomości wstępne. Pojęcie niezawodności oraz prawdopodobieństwa awarii.
T-W-4Łączne rozkłady prawdopodobieństwa.
T-W-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych.
T-W-6Metody szacowania poziomu niezawodności systemów konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowo rozwiązywanymi zadaniami
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę związaną z niezawodnością obiektów konstrukcyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/15_U01Potrafi formułować i rozwiązywać proste problemy z zakresu teorii niezawodności konstrukcji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
Cel przedmiotuC-4Umiejętność posługiwania się rozkładami prawdopodobieńswa oraz ich parametrami
C-5Umiejętność wyznaczania wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych
Treści programoweT-P-2Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych
T-P-1Podstawy teorii niezawodności
T-P-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych ciągłych
T-P-5Kolokwia zaliczające
T-P-4Wyznaczanie wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi formułować i rozwiązywać podstawowe problemy niezawodnościowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/15_K01Jest gotowy do ponoszenia świadomej odpowiedzialności za poprawność prowadzonych obliczeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi rozkładami prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami algebry zdarzeń i rachunku prawdopodobieństwa
C-4Umiejętność posługiwania się rozkładami prawdopodobieńswa oraz ich parametrami
C-3Zapoznanie z metodami szacowania poziomu niezawodności obiektów budowlanych
C-5Umiejętność wyznaczania wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych
Treści programoweT-P-2Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych
T-P-1Podstawy teorii niezawodności
T-P-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych ciągłych
T-P-5Kolokwia zaliczające
T-P-4Wyznaczanie wskaźników niezawodności elementów konstrukcyjnych
T-W-5Metody szacowania poziomu niezawodności elementów konstrukcyjnych - wskaźniki niezawodności.
T-W-2Podstawy algebry zdarzeń oraz rachunku prawdopodobieństwa.
T-W-1Wiadomości wstępne. Pojęcie niezawodności oraz prawdopodobieństwa awarii.
T-W-4Łączne rozkłady prawdopodobieństwa.
T-W-3Rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych dyskretnych i ciągłych.
T-W-6Metody szacowania poziomu niezawodności systemów konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połaczony z przykładowo rozwiązywanymi zadaniami
M-2Cwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kolokwiów
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotowy do formułowania i rozwiązywania podstawowych problemów niezawodnościowych.
3,5
4,0
4,5
5,0