Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Bilans cieplny i termomodernizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bilans cieplny i termomodernizacja | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność czytania rysunków technicznych |
W-2 | Podstawowa wiedza o materiałach i wyrobach budowlanych |
W-3 | Podstawy z zakresu fizyki budowli |
W-4 | Znajomość podstaw instalacji budowlanych |
W-5 | Podstawy budownictwa ogólnego |
W-6 | Podstawy kosztorysowania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy na temat metodyki bilansowanie potrzeb cieplnych budynków nowych i istniejących oraz możliwości ograniczenia zapotrzebowania na ciepło poprzez realizację usprawnień termomodernizacyjnych w obrębie budynków istniejąch. |
C-2 | Nabycie wiedzy wpływu rozwiązań termomodernizacyjnych na środowisko naturalne. |
C-3 | Nabycie umiejętności bilansowania energetycznego budynków nowych i istniejących. |
C-4 | Nabycie umiejętności doboru optymalnych rozwiązań termomodernizacyjnych oraz oceny wpływu tych rozwiązań na ograniczenie zużycia energii w budynkach, zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych oraz oddziaływanie na środowisko naturalne. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt - obliczenia zapotrzebowania na energie budynku o zróżnicowanej funkcji i rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych | 18 |
T-P-2 | Sprawdzenie nabytych umiejętności - klauzura projektowa | 3 |
T-P-3 | Projekt termomodernizacji budynku | 21 |
T-P-4 | Sprawdzenie nabytych umiejętności - klauzura projektowa | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Składowe zapotrzebowania na energię w budynku, możliwości kształtowania potrzeb energetycznych w budynkach nowych | 6 |
T-W-2 | Metodyka obliczeń zapotrzebowania na energię w budynkach | 9 |
T-W-3 | Wpływ zastosowanych rozwiązań na potrzeby cieplne budynku | 3 |
T-W-4 | Znaczenie termomodernizacji w redukcji obicążenia środowiska naturalnego wywołanego przez człowieka | 3 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów w zakresie metodyki bilansowania zapotrzeboania na energię w budynkach oraz rozwiązań konstrukcyjno-materialowych wpływających na to zapotrzebowanie | 3 |
T-W-6 | Termomodernizacja w cyklu życia budynku. Audyt termomodernizacyjny. Audyt jako etap prac projektowych. Zasady optymalizacji rozwiązań termomodernizacyjnych. Znaczenie zasady 'primum non nocere' w termomodernizacji. Zachowanie kompatybilności proponowanych rozwiązań termomodernizacyjnych z istniejącą strukturą budynku. Zagadnienia ocgrony srodowiska w planowaniu prac termomodernizacyjnych. | 6 |
T-W-7 | Termomodernizacja budynków mieszklanych wielorodzinnych i indywidualnych. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej. | 6 |
T-W-8 | Podstawy termomodernizacji źródła ciepła i sieci | 3 |
T-W-9 | Termomodernizacja budynków historycznych i zabytkowych. Studia przypadków. | 3 |
T-W-10 | Zaliczenie wykladów w zakresie rowiażań termomodernizacyjnych wpływających na redukcję zużycia energii w budynkach istniejących | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 43 |
A-P-2 | Indywidualna realizacja projektów | 30 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-P-4 | Konsultacje | 10 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 43 |
A-W-2 | Utrwalanie materiału | 9 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda aktywizująca - metoda przypadków |
M-3 | Metoda praktyczna - metoda projektów |
M-4 | Metoda programowa - z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena, w formie zapowiedzianych kolokwiów, wiedzy zdobytej na wykaldach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie treści wykładów |
S-3 | Ocena formująca: Ocena na podstawie wyników zapowiedzianych projektowych ćwiczeń klauzurowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie oceny z ćwiczeń klauzurowych i wyników uzyskanych z realizowanych ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/05_W01 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką ich bilansowania w odniesieniu do obiektów nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej. | B_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_E/D/05_W02 Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wpływu rozwiązań termomodernizacyjnych na ograniczenie zużycia energii w budynkach, obniżenie kosztów eksploatacyjnych oraz oddziaływania usprawnień termomodernizacyjnych na środowisko naturalne. | B_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/05_U01 Studen potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadanie bilansu potrzeb cieplnych budynku. | B_2A_U16 | — | — | C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-4 | S-4, S-3 |
B_2A_E/D/05_U02 Student potrafi dobrać rozwiązania termomodernizacyjne oceniając ich przydatność i możliwość wykorzystania. | B_2A_U13 | — | — | C-4 | T-P-3, T-P-4, T-W-6, T-W-7 | M-3, M-4 | S-4, S-3 |
B_2A_E/D/05_U03 Studen potrafi wybrać metody i narzędzia do rozwiązania zadania inżynierskiego, potrafi stworzyć proste narzędzia obliczeniowe. | B_2A_U19 | — | — | C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-W-2 | M-3, M-4 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/05_K01 Student rozumie znaczenie oddziaływania zużycia energii w budownictwie na środowisko naturalne. Ma świadomość długofalowego oddziaływania na użytkownika budynku i środowisko naturalne decyzji podejmowanych w procesie projektowym. | B_2A_K03 | — | — | C-2 | T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/05_W01 Ma poszerzoną wiedzę związaną z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką ich bilansowania w odniesieniu do obiektów nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy związanej z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką bilansowania zapotrzebowania na energię w przypadku budynków nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę związaną z kształtowaniem potrzeb cieplnych budynków oraz metodyką bilansowania zapotrzebowania na energię w przypadku budynków nowych i istniejących o różnej funkcji użytkowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/05_W02 Ma poszerzoną wiedzę w zakresie wpływu rozwiązań termomodernizacyjnych na ograniczenie zużycia energii w budynkach, obniżenie kosztów eksploatacyjnych oraz oddziaływania usprawnień termomodernizacyjnych na środowisko naturalne. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wpływu rozwiazań termomodernizacyjnych na ograniczeniu zużycia energii w budynkach. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie wpływu rozwiazań termomodernizacyjnych na ograniczeniu zużycia energii w budynkach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/05_U01 Studen potrafi dokonać identyfikacji i sformułować zadanie bilansu potrzeb cieplnych budynku. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył podstawowe umiejętności w zakresie formułowania zadania bilansu potrzeb cieplnych budynku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/05_U02 Student potrafi dobrać rozwiązania termomodernizacyjne oceniając ich przydatność i możliwość wykorzystania. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył podstawowe umiejętności w zakresie doboru i oceny rozwiązań termomodernizacyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/05_U03 Studen potrafi wybrać metody i narzędzia do rozwiązania zadania inżynierskiego, potrafi stworzyć proste narzędzia obliczeniowe. | 2,0 | |
3,0 | Student nabył podstawowe umijętności w zakresie doboru metod i narzędzi do rozwiązywania zadania bilansowania potrzeb cieplnych budynku. W zakresie podstawowym umie tworzyć nowe, proste narzędzia obliczeniowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/05_K01 Student rozumie znaczenie oddziaływania zużycia energii w budownictwie na środowisko naturalne. Ma świadomość długofalowego oddziaływania na użytkownika budynku i środowisko naturalne decyzji podejmowanych w procesie projektowym. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową świadomość wpływu potrzeb cieplnych budynku na środowisko naturalne i długofalowego oddziaływania na środowisko naturalne podejmowanych decyzji projektowych w zakresie termomodernizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gawin D., Grzywacz M., Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sobiniak H., ArCADiasoft Chudzik sp.j., Podstawy teoretyczne i praktyka - wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej, ArCADiasoft Chudzik sp. j., Łódź, 2015
- Polskie Normy, w zakresie tresci przedmiotu
- Thumann A., Younger W.J., Handbook of Energy Audits, The Fairmont Press, INC., CRC Press Taylor and Francis Group, Lilburn, 2007, 7
- Turner W.C., Doty S., Energy Management Handbook, The Fairmont Press, Inc, CRC Press Taylor and Francis, Lilburn, 2006, 6
Literatura dodatkowa
- Aktualne akty prawne w zakresie tematyki przedmiotu