Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Charakterystyka i audyt efektywności energetycznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Charakterystyka i audyt efektywności energetycznej | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność tworzenia bilansów eneregtycznych budynków |
W-2 | Umiejętność oceny w zakresie cieplno-wilgotnościowym detali budowalnyach z zastosowaniem narzędzi numerycznych |
W-3 | Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotu Fizyka budowli |
W-4 | Znajomość podstaw prawnych w BE |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie wiedzy na temat kształtowania projektowej charakterystyki eneregtycznej budynków i umiejętności sporządzania projektowej charakterystyki eneregtycznej budynków. |
C-2 | Uzyskanie wiedzy i umiejętności na temat audytów efektywności eneregtycznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenie projektowe - projektowa charakterystyka eneregtyczna budynku o zmiennej funkcji użytkowej oraz zróżnicowanych rozwiązaniach konstrukcyjno-materiałowych i instalacyjnych. | 18 |
T-P-2 | Kolokwium sprawdzające nabyte umiejętności | 2 |
T-P-3 | Ćwiczenie projektowe - audyt efektywności eneregtycznej budynku | 8 |
T-P-4 | Kolokwium sprawdzające nabyte umiejętności | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ocena zapotrzebowania na energię w budynku jako składowa procesu projektowego. Projektowanie zintegrowane | 2 |
T-W-2 | Projektowa charakterystyka eneregtyczna - składowe oceny w odniesieniu do budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych | 2 |
T-W-3 | Zapotrzebowanie na energię do celów chłodzenia - metoda bilansów miesięcznych | 2 |
T-W-4 | Wpływ przegród szklanych na projektową charakterystykę eneregtyczną | 4 |
T-W-5 | Analiza możliwości zastosowanie OZE jako składowa projektowania budynku | 2 |
T-W-6 | Wpływ zaostrzanych wymogów prawnych na możliwość osiągnięcia projektowej charakterystyki energetycznej w budynkach nowoprojektowanych | 2 |
T-W-7 | Projektowa charakterystyke eneregtyczna budynków nowoprojektowanych, przebudowywanych i rozbudowywanych - studia przypadków | 4 |
T-W-8 | Audyt efektywności eneregtycznej budynków | 2 |
T-W-9 | Usprawnienia sprzyjające poprawie efektywności eneregtycznej | 2 |
T-W-10 | Metody obliczania oszczędności energii przedsięwzięć służących poprawie efektywności eneregtycznej | 6 |
T-W-11 | Racjonalne użytkowanie energii w budynkach | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja ćwiczeń projektowych | 47 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-P-4 | Konsultacje | 8 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-3 | Utrwalanie materiału | 18 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykład informacyjny |
M-2 | Metody aktywizujące - metoda przypadków |
M-3 | Metody praktyczne - metoda projektów |
M-4 | Metody programowe - z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca osiągnięte efekty na podstawie oceny z kolokwiów i wykonanych ćwiczeń projektowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowyjąca - egzamin |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/07_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu sporządzania projektowej charakterystyki energetycznej i audytów efektywności energetycznej | B_2A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/07_U01 Student potrafi zaimplementować nowe rozwiązania w budownictwie w celu prawidłowego kształtowania zapotrzebowania na energię w budynku na etapie projektowym | B_2A_U13 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1, T-W-7, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-4 | S-2 |
B_2A_E/D/07_U02 Student potrafi samodzielnie formułować zadania projektowania charakterystyki energetycznej budynku oraz oceny efektywności eneregtycznej | B_2A_U16 | — | — | C-2 | T-P-4, T-P-3, T-W-9, T-W-2, T-W-10 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/07_K01 Student jest gotowy do analizy ważności i skutków decyzji podejmowanych na etapie projektowym oraz ich długofalowego oddziaływania na użytkownika i środowisko naturalne | B_2A_K03 | — | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-11 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/07_W01 Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu sporządzania projektowej charakterystyki energetycznej i audytów efektywności energetycznej | 2,0 | Student nie nabył podstawowej wiedzy z zakresu sporządzania projektowej charakterystyki eneregtycznej i audytu efektywności energetycznej. |
3,0 | Student nabył podstawową wiedzę z zakresu sporządzania projektowej charakterystyki eneregtycznej i audytu efektywności energetycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/07_U01 Student potrafi zaimplementować nowe rozwiązania w budownictwie w celu prawidłowego kształtowania zapotrzebowania na energię w budynku na etapie projektowym | 2,0 | Student nie potrafi w podstawowym zakresie ocenić przydatności zastosowania nowych osiągnięć w budownictwie w celu ograniczenia zużycia energii i jej racjonalnego wykorzystania. |
3,0 | Student w podstawowym zakresie potrafi ocenić przydatność zastosowania nowych osiągnięć w budownictwie w celu ograniczenia zużycia energii i jej racjonalnego wykorzystania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/D/07_U02 Student potrafi samodzielnie formułować zadania projektowania charakterystyki energetycznej budynku oraz oceny efektywności eneregtycznej | 2,0 | Student nie potrafi na poziomie podstawowym sformułować zadania ograniczenia zużycia energii na etapie projektowym oraz poprawy efektywności energetycznej. |
3,0 | Student na poziomie podstawowym potrafi sformułować zadanie ograniczenia zużycia energii na etapie projektowym oraz poprawy efektywności energetycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/07_K01 Student jest gotowy do analizy ważności i skutków decyzji podejmowanych na etapie projektowym oraz ich długofalowego oddziaływania na użytkownika i środowisko naturalne | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym zakresie rozumie ważność decyzji podejmowanych na etapie projektowym oraz ich dugofalowe oddziaływanie na środowisko naturalne. Rozumie w podstawowym zakresie konieczność racjonalnego gospodarowania energią. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- praca zbiorowa, Energooszczędny sprzęt i urządzenia w domu, w biurze, w firmie. Jak wybrać, kupić i eksploatować, Fundacja na Rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, Katowice, 2008
- Gawin D., Grzywacz M., Jerominko T., Kurtz-Orecka K., Pabjańczyk W., Sobiniak H., ArCADiasoft Chudzik sp.j., Podstawy teoretyczne i praktyka - wykonywanie świadectw charakterystyki energetycznej, ArCADiasoft Chudzik sp. j., Łódź, 2015
- Thumann A., Younger W.J., Handbook of Energy Audits, The Fairmont Press, Inc., Taylor and Francis Ltd., Lilburn, 2008, 7
- (red.) Bać A., Kasperski J., Kierunki rozwoju budownictwa energooszczędnego i wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie dolnego Śląska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wroclawskiej, Wroclaw, 2013
Literatura dodatkowa
- Aktualne akty prawne odnoszące się do tresci przedmiotu