Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika teoretyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika teoretyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej
W-2Znajomość zagadnień mechaniki z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z pojęciami, założeniami i prawami mechaniki
C-2Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i założeniami statyki układów prętowych
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w prostych układach prętowych
C-4Wykształcenie umiejętności rozwiązywania prostych kratownic

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach8
T-A-2Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach4
T-A-3Kolokwia3
15
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne1
T-W-2Rachunek wektorowy2
T-W-3Podstawowe pojęcia, założenia i prawa statyki6
T-W-4Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach8
T-W-5Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach6
T-W-6Zagadnienie tarcia2
T-W-7Podstawy kinematyki i dynamiki2
T-W-8Podstawy wyznaczania sił wewnętrznych w belkach i ramach3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/03_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia, założenia i prawa mechaniki
BIE_1A_W02C-1T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1S-1
BIE_1A_BIE/B/03_W02
Zna i rozumie podstawy teoretyczne prowadzenia analizy statycznej układów prętowych
BIE_1A_W02C-2T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/03_U01
Umie wyznaczać reakcje w statycznie wyznaczalnych układach prętowych
BIE_1A_U04C-3T-A-1, T-W-4M-1, M-2S-2
BIE_1A_BIE/B/03_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic statycznie wyznaczalnych
BIE_1A_U04C-4T-A-2, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/02_K01
Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
BIE_1A_K01C-3, C-4T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/03_W01
Zna i rozumie podstawowe pojęcia, założenia i prawa mechaniki
2,0
3,0Zna elementarne pojęcia, założenia i prawa mechaniki w podstawowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_BIE/B/03_W02
Zna i rozumie podstawy teoretyczne prowadzenia analizy statycznej układów prętowych
2,0
3,0Zna podstawy teoretyczne analizy statycznej układów prętowych w elementarnym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/03_U01
Umie wyznaczać reakcje w statycznie wyznaczalnych układach prętowych
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w prostych układach prętowych popełniając niekiedy mało istotne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_BIE/B/03_U02
Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic statycznie wyznaczalnych
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w prętach prostych kratownic popełniając niekiedy mało istotne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/02_K01
Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
2,0
3,0Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1973
  2. Dębiński J., Grzymisławska J., Podstawy mechaniki płaskich układów prętowych cz. I i II, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
  3. Janik G., Statyka budowli, WSiP, Warszawa, 2004
  4. Lewiński J. i in., Podstawy mechaniki. Statyka i wytrzymałość materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
  5. Leyko J., Mechanika ogólna, PWN, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Pyrak S., Szulborski K., Mechanika konstrukcji. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 2001
  2. Kolendowicz T., Mechanika budowli dla architektów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocłwaskiej, Wrocław, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach8
T-A-2Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach4
T-A-3Kolokwia3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne1
T-W-2Rachunek wektorowy2
T-W-3Podstawowe pojęcia, założenia i prawa statyki6
T-W-4Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach8
T-W-5Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach6
T-W-6Zagadnienie tarcia2
T-W-7Podstawy kinematyki i dynamiki2
T-W-8Podstawy wyznaczania sił wewnętrznych w belkach i ramach3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/03_W01Zna i rozumie podstawowe pojęcia, założenia i prawa mechaniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z pojęciami, założeniami i prawami mechaniki
Treści programoweT-W-3Podstawowe pojęcia, założenia i prawa statyki
T-W-6Zagadnienie tarcia
T-W-7Podstawy kinematyki i dynamiki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna elementarne pojęcia, założenia i prawa mechaniki w podstawowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/B/03_W02Zna i rozumie podstawy teoretyczne prowadzenia analizy statycznej układów prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i założeniami statyki układów prętowych
Treści programoweT-W-5Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach
T-W-8Podstawy wyznaczania sił wewnętrznych w belkach i ramach
T-W-1Wiadomości wstępne
T-W-4Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach
T-W-2Rachunek wektorowy
T-W-3Podstawowe pojęcia, założenia i prawa statyki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy teoretyczne analizy statycznej układów prętowych w elementarnym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/03_U01Umie wyznaczać reakcje w statycznie wyznaczalnych układach prętowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w prostych układach prętowych
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach
T-W-4Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w prostych układach prętowych popełniając niekiedy mało istotne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_BIE/B/03_U02Umie wyznaczać siły wewnętrzne w prętach kratownic statycznie wyznaczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie umiejętności rozwiązywania prostych kratownic
Treści programoweT-A-2Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach
T-W-5Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w prętach prostych kratownic popełniając niekiedy mało istotne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/02_K01Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w prostych układach prętowych
C-4Wykształcenie umiejętności rozwiązywania prostych kratownic
Treści programoweT-A-1Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach
T-A-2Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach
T-W-1Wiadomości wstępne
T-W-4Wyznaczanie reakcji w belkach i ramach
T-W-5Wyznaczanie reakcji i sił wewnętrznych w kratownicach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kolokwiów w trakcie semestru
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
3,5
4,0
4,5
5,0