Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia budowlana:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia budowlana
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy chemii ogólnej w zakresie szkoły średniej /liceum ogólnokształcącego lub technikum/

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym4
T-L-2Agresywność chemiczna wody w stosunku do betonu4
T-L-3Korozja betonu - ocena podatności betonu na korozję kwasową.4
T-L-4Ocena przydatności wody zarobowej do betonu.3
15
wykłady
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Omówienie ćwiczenia: Oznaczanie zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym.2
T-W-2Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-3Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne.2
T-W-4Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.2
T-W-5Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.2
T-W-6Podział i zastosowanie emulsji.2
T-W-7Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Omówienie ćwiczenia: Klasyfikacja agresywności wody gruntowej. Kolokwium2
T-W-8Hydratacja i hydroliza.2
T-W-9Chemia metali - procesy korozji.2
T-W-10Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. Omówienie ćwiczenia: Ocena podatności betonu na korozję kwasową.2
T-W-11Materiały wiążące.2
T-W-12Fizykochemia wody. Omówienie ćwiczenia: Ocena przydatności wody zarobowej do betonów.2
T-W-13Tworzywa sztuczne w budownictwie.2
T-W-14Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych.2
T-W-15Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Kolokwium1
T-W-16Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia sprawdzianów przed każdym z odbywających się ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-3Wykonanie sprawozdania z przebiegu ćwiczenia laboratoryjnego2
A-L-4Uczestnictwo w konsultacjach2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.18
A-W-3Udział w konsultacjach.2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/05_W02
Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania
BIE_1A_W01C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/05_U01
Student potrafi przeprowadzić następujące eksperymenty: -oznaczanie wapna czynnego w wapnie budowlanym - ocena agresywności wody - oznaczanie wody zarobowej do betonów - korozji betonu Student potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać prawidłowe wnioski
BIE_1A_U02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1
BIE_1A_B/05_U02
Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne
BIE_1A_U05, BIE_1A_U03C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-7M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_B/05_K02
Student uczestnicząc w ćwiczeniach laboratoryjnych jest gotowy dbać o swoje bezpieczeństwo jak również bezpieczeństwo zespołu
BIE_1A_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1
BIE_1A_B/05_K03
Student jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za wyniki uzyskane podczas prowadzonych doświadczeń. W przypadku pracy w zespole jest gotów podporząkować się zasadom tam panującym i być współodpowiedzialnym za realizowane cele.
BIE_1A_K03, BIE_1A_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/05_W02
Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania
2,0
3,0Uzyskanie 20 punktów z 40 możliwych z obu kolokwiów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/05_U01
Student potrafi przeprowadzić następujące eksperymenty: -oznaczanie wapna czynnego w wapnie budowlanym - ocena agresywności wody - oznaczanie wody zarobowej do betonów - korozji betonu Student potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać prawidłowe wnioski
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/05_U02
Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_B/05_K02
Student uczestnicząc w ćwiczeniach laboratoryjnych jest gotowy dbać o swoje bezpieczeństwo jak również bezpieczeństwo zespołu
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_B/05_K03
Student jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za wyniki uzyskane podczas prowadzonych doświadczeń. W przypadku pracy w zespole jest gotów podporząkować się zasadom tam panującym i być współodpowiedzialnym za realizowane cele.
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
  2. L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996
  3. G. Rosiek, D. Wala, B. Werner, Ćwiczenia z chemii dla studentów Wydziału Budowictwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003

Literatura dodatkowa

  1. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej cz1 i 2, PWN, Warszawa, 2002
  2. M. Janus, Sz. Mądraszewski, K. Zając, E. Kusiak-Nejman, A new preparation method of cement with photocatalytic activity, Materials, 13(23) 5540, 2020

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym4
T-L-2Agresywność chemiczna wody w stosunku do betonu4
T-L-3Korozja betonu - ocena podatności betonu na korozję kwasową.4
T-L-4Ocena przydatności wody zarobowej do betonu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Omówienie ćwiczenia: Oznaczanie zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym.2
T-W-2Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.2
T-W-3Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne.2
T-W-4Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.2
T-W-5Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.2
T-W-6Podział i zastosowanie emulsji.2
T-W-7Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Omówienie ćwiczenia: Klasyfikacja agresywności wody gruntowej. Kolokwium2
T-W-8Hydratacja i hydroliza.2
T-W-9Chemia metali - procesy korozji.2
T-W-10Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. Omówienie ćwiczenia: Ocena podatności betonu na korozję kwasową.2
T-W-11Materiały wiążące.2
T-W-12Fizykochemia wody. Omówienie ćwiczenia: Ocena przydatności wody zarobowej do betonów.2
T-W-13Tworzywa sztuczne w budownictwie.2
T-W-14Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych.2
T-W-15Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Kolokwium1
T-W-16Zaliczenie1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia sprawdzianów przed każdym z odbywających się ćwiczeń laboratoryjnych6
A-L-3Wykonanie sprawozdania z przebiegu ćwiczenia laboratoryjnego2
A-L-4Uczestnictwo w konsultacjach2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.18
A-W-3Udział w konsultacjach.2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/05_W02Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa i zagadnień inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-W-6Podział i zastosowanie emulsji.
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Omówienie ćwiczenia: Oznaczanie zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym.
T-W-2Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
T-W-3Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne.
T-W-4Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.
T-W-5Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.
T-W-8Hydratacja i hydroliza.
T-W-9Chemia metali - procesy korozji.
T-W-10Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. Omówienie ćwiczenia: Ocena podatności betonu na korozję kwasową.
T-W-11Materiały wiążące.
T-W-12Fizykochemia wody. Omówienie ćwiczenia: Ocena przydatności wody zarobowej do betonów.
T-W-13Tworzywa sztuczne w budownictwie.
T-W-14Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych.
T-W-7Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Omówienie ćwiczenia: Klasyfikacja agresywności wody gruntowej. Kolokwium
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uzyskanie 20 punktów z 40 możliwych z obu kolokwiów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/05_U01Student potrafi przeprowadzić następujące eksperymenty: -oznaczanie wapna czynnego w wapnie budowlanym - ocena agresywności wody - oznaczanie wody zarobowej do betonów - korozji betonu Student potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać prawidłowe wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U02Potrafi planować i organizować prace zespołowe i indywidualne oraz aktywnie w nich uczestniczyć przyjmując różne role.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-L-1Ocena zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym
T-L-2Agresywność chemiczna wody w stosunku do betonu
T-L-3Korozja betonu - ocena podatności betonu na korozję kwasową.
T-L-4Ocena przydatności wody zarobowej do betonu.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/05_U02Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
BIE_1A_U03Potrafi samodzielnie planować i realizować proces uczenia się przez cale życie, a także motywować innych do stałego samodoskonalenia.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-W-6Podział i zastosowanie emulsji.
T-W-1Wstęp. Podstawy chemii. Omówienie ćwiczenia: Oznaczanie zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym.
T-W-2Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków.
T-W-3Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne.
T-W-4Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów.
T-W-5Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej.
T-W-8Hydratacja i hydroliza.
T-W-9Chemia metali - procesy korozji.
T-W-10Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. Omówienie ćwiczenia: Ocena podatności betonu na korozję kwasową.
T-W-11Materiały wiążące.
T-W-12Fizykochemia wody. Omówienie ćwiczenia: Ocena przydatności wody zarobowej do betonów.
T-W-13Tworzywa sztuczne w budownictwie.
T-W-14Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych.
T-W-7Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Omówienie ćwiczenia: Klasyfikacja agresywności wody gruntowej. Kolokwium
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/05_K02Student uczestnicząc w ćwiczeniach laboratoryjnych jest gotowy dbać o swoje bezpieczeństwo jak również bezpieczeństwo zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K02Jest gotów do kształtowania i stosowania postaw prospołecznych oraz efektywnego komunikowania się, inicjowania działań i uczestnictwa w działalności na rzecz środowiska społecznego, a także do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-L-1Ocena zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym
T-L-2Agresywność chemiczna wody w stosunku do betonu
T-L-3Korozja betonu - ocena podatności betonu na korozję kwasową.
T-L-4Ocena przydatności wody zarobowej do betonu.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_B/05_K03Student jest gotowy do przyjęcia odpowiedzialności za wyniki uzyskane podczas prowadzonych doświadczeń. W przypadku pracy w zespole jest gotów podporząkować się zasadom tam panującym i być współodpowiedzialnym za realizowane cele.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
BIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych.
Treści programoweT-L-1Ocena zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym
T-L-2Agresywność chemiczna wody w stosunku do betonu
T-L-3Korozja betonu - ocena podatności betonu na korozję kwasową.
T-L-4Ocena przydatności wody zarobowej do betonu.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych
3,5
4,0
4,5
5,0