Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Geometria wykreślna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geometria wykreślna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Olga Kopczyńska <okopczynska.zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,56egzamin
projektyP1 15 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana jest wiedza na temat podstawowych pojęć geometrycznych - podstawy geometrii euklidesowej z zakresu szkoły średniej. Umiejętność szkicowania odręcznego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z teorią i metodą rzutów prostokątnych jako podstawowym sposobem odwzorawania przestrzeni w technice.
C-2Umiejętność rozwiązania zagadnień inżynierskich związanych z kształtem konstrukcji i ustrojów budowlanych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Podstawowe elementy geometryczne; przynależność elementów w położeniach dowolnych i szczególnych.1
T-P-2Równoległość w rzutach; prawdziwa długość odcinka metodą obrotu, kładu trapezowego i transformacji.1
T-P-3Punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn rzutujących i dowolnych.1
T-P-4Prostopadłość elementów; znajdowanie odległości.1
T-P-5Kład płaszczyzny; prawdziwe wielkości i odległości metodą kładu.1
T-P-6Transformacja jednokrotna, odległości, wielkości kątów.1
T-P-7Prostopadłość prostych, płaszczyzn, prostej i płaszczyzny.Transformacja dwukrotna, prawdziwe wielkości wielokątów i kątów.1
T-P-8Kolokwium nr 1.1
T-P-9Przekroje wielościanów.1
T-P-10Konstruowanie wielościanów foremnych metodą transformacji.1
T-P-11Dachy budynków, ich przekroje i wielkość połaci.1
T-P-12Dachy budynków przylegających do innych budynków.1
T-P-13Kolokwium nr 2.1
T-P-14Aksonometria.1
T-P-15Uzupełnianie zaległości i zaliczanie.1
15
wykłady
T-W-1Punkty i proste w rzutach, szczególne położenia prostych; płaszczyzny w rzutach; przynależność elementów.1
T-W-2Szczególne położenia płaszczyzn; równoległość w rzutach; prawdziwa długość odcinka metodą obrotu i kładu trapezowego.1
T-W-3Punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn rzutujących; punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn dowolnych.1
T-W-4Prostopadłość elementów; wyjaśnienie pojęcia odległości.1
T-W-5Kład płaszczyzny; prawdziwe wielkości i odległości metodą kładu.1
T-W-6Transformacja jednokrotna, odległości metodą transformacji jednokrotnej; przekroje graniasto- i ostrosłupów metodą jednokrotnej transformacji.1
T-W-7Transformacja dwukrotna jako metoda znajdowania prawdziwych wielkości kątów i wielokątów.1
T-W-8Wielościany (sześcian i ostrosłup prawidłowy prosty) w ustawieniu dowolnym metodą dwukrotnej transformacji.1
T-W-9Pojęcie nachylenia w budownictwie; rozwiązywanie kształtu dachów wysokich; przekroje i prawdziwe wielkości połaci dachowych.1
T-W-10Rozwiązywanie dachów budynków z dziedzińcem i przylegających do innych budynków, itd.1
T-W-11Aksonometrie ukośnokątne („perspektywy” wojskowa i kawalerska); aksonometrie prostokątne (izometria i dimetria).1
T-W-12Kreślenie elipsy; elipsa jako obraz okręgu w rzutach; rzuty powierzchni obrotowych; stożek w rzutach w położeniu dowolnym.1
T-W-13Stożek i walec w aksonometrii.1
T-W-14Projektowanie robót ziemnych.1
T-W-15Interesujące zastosowania geometrii w budownictwie.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Ćwiczenia projektowe polegają na : analizie problemów zawartych w zadanich i rozwiązywaniu zadań na tablicy oraz indywidualnie w zeszytach.15
A-P-2Kosultacje.2
A-P-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału.8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału.8
A-W-3Egzamin.2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady prowadzone sa metodą informacyjno-problemową. Wykład ma charakter informacyjny podający reguły i metody teoretyczne, następnie- podający przykłady zastosowania opisanych metod w praktycznym rozwiązywaniu problemów geometrycznych. Środkiem jest rozwiązywanie zadań z geometrii wykreślnej metodą tradycyjna,jako rysunek na tablicy, któremu towarzyszy szczegółowy opis słowny wykładowcy.Ćwiczenia projektowe są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego ćwiczenia prowadzący przygotowuje odpowiednio dobrany do tematyki zestaw zadań do rozwiązania na zajęciach i w domu. Studenci podczas ćwiczeń projektowych samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania na tablicy oraz indywidualnie w zeszytach. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów,indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studenci są oceniani w zależności od ilości przyswojonego materiału.Poziom jego przyswojenia jest kontrolowany w formie kolokwiów,przeprowadzanych dwa razy w ciągu semestru. Oceniana jest poprawność i jednoznaczność wykonanych rysunków na wszystkich etapach nauki : ćwiczenia projektowe, kolokwia.
S-2Ocena podsumowująca: Poziom przyswojenia materiału jest kontrolowany w formie kolokwiów, przeprowadzanych dwa razy w ciągu semestru.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/01_W01
Wie jakie są rodzaje rzutów i zna zasady rzutowania.Wie jak stosować konstrukcje geometryczne do zapisu rysunku technicznego w rzutach prostokątnych i w aksonometrii. Wie jak wykonać rzuty obiektów w rzutach prostokątnych i w aksonometrii. Wie jak wykonać przekrój i rozwinięcie.Wie jak wykonać przekrój powierzchni topograficznej oraz profil terenu
BIE_1A_W01C-1T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/01_U01
Potrafi sporządzić i odczytać rzuty geometryczne obiektów , rysunki architektoniczno budowlane. Umie odczytać i sporządzić rzuty topografii terenu. Umie na podstawie sporządzonego rysunku rzutowego wyznaczać różne rzeczywiste wielkości np.prawdziwe odległości między elementami w przestrzeni, prawdziwe wielkości przekrojów i elementów pokazanych w rzutach. Umie znaleźć zależności pomiędzy obiektami geometrycznymi, wyznaczyć ich przenikanie.
BIE_1A_U05C-1, C-2T-P-1, T-P-15, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-8, T-P-9, T-P-7, T-P-14, T-P-10, T-P-11, T-P-13M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/01_K01
Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejetność pracy w zespole, dzielenia się wiedzą. Samodzielnie podejmuje decyzje.Rozumie potrzebę samokształcenia.
BIE_1A_K01C-1, C-2T-P-1, T-P-15, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-8, T-P-9, T-P-7, T-P-14, T-P-10, T-P-11, T-P-13, T-W-10, T-W-9, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/01_W01
Wie jakie są rodzaje rzutów i zna zasady rzutowania.Wie jak stosować konstrukcje geometryczne do zapisu rysunku technicznego w rzutach prostokątnych i w aksonometrii. Wie jak wykonać rzuty obiektów w rzutach prostokątnych i w aksonometrii. Wie jak wykonać przekrój i rozwinięcie.Wie jak wykonać przekrój powierzchni topograficznej oraz profil terenu
2,0Nie umie zdefiniować poprawnego sposobu rozwiązania zadania.
3,0Umie rozwiazać poprawnie zadanie, lecz zna tylko jedną metodę jego rozwiązania. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
3,5Umie rozwiazać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Zna tylko jedną metodę rozwiazania. Rysunek jest czytelny, opis jednoznaczny.
4,0Umie poprawnie rozwiazac zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania Zrobił drobne błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Rysunek i opis czytelny.
4,5Umie poprawnie rozwiazać zadanie.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Umie zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis wykonany poprawnie i przejrzyście.
5,0Umie poprawnie rozwiazać zadanie. Zna kilka metod rozwiązania, umie wybrać najefektywniejszą. Weryfikuje błędy. Rysunek wykonany czytelnie i przejrzyście,właściwie opisany,charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/01_U01
Potrafi sporządzić i odczytać rzuty geometryczne obiektów , rysunki architektoniczno budowlane. Umie odczytać i sporządzić rzuty topografii terenu. Umie na podstawie sporządzonego rysunku rzutowego wyznaczać różne rzeczywiste wielkości np.prawdziwe odległości między elementami w przestrzeni, prawdziwe wielkości przekrojów i elementów pokazanych w rzutach. Umie znaleźć zależności pomiędzy obiektami geometrycznymi, wyznaczyć ich przenikanie.
2,0Nie potrafi poradzić sobie z problemem. Nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej w praktyce. Wykazuje znaczące braki w wiedzy.
3,0Potrafi rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Stosuje tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
3,5Potrafi rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Stosuje tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest czytelny, opis jednoznaczny.
4,0Potrafi poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, zrobił drobne błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Opis poprawny, czytelny.
4,5Potrafi poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis poprawny, czytelny.
5,0Potrafi prawidłowo rozwiązać zadanie. Stosuje kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Potrafi zweryfikować błędy. Rysunek wykonany czytelnie i prawidłowo opisany, charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/01_K01
Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejetność pracy w zespole, dzielenia się wiedzą. Samodzielnie podejmuje decyzje.Rozumie potrzebę samokształcenia.
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem
3,0Student samodzielnie wykonuje pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Student wykonuje pracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonuje pracę. Z chęcią przyłącza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Chętnie pomaga zrozumieć problem innym.
4,5Student pracuje w zespole. Wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów, jest aktywny. Postępuje odpowiedzialnie.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania. Jest kreatywny. Jego postępowanie jest zgodne z zasadami etyki.

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski Zbigniew, Geometria wykreślna, PWN, Poznań, 1975
  2. Rachwał Tadeusz, Geometria wykreślna, PWN, Łódż, 1964
  3. Otto Edward,Otto Franciszek, Podręcznik geometrii wykreślnej t.1, Warszawa, 1975
  4. Bogaczyk Tomasz,Teresa Romaszkiewicz-Białas, 13 wykładów z geometrii wykreślnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2008, Wyd.VI

Literatura dodatkowa

  1. Tadeusz Rachwał , Stefania Dwurażna, Ćwiczenia z geometrii wykreślnej t.I,cz.I Rzuty cechowane Tekst+atlas, PWN, Zakład Graficzny PWN Łódż, 1964
  2. Tadeusz Rachwał, Stefania Duraźna, Ćwiczenia z geometrii wykreśłnej t I., cz.II Rzuty Monge^a Tekst+rysunki, PWN, Zakład Graficzny PWN Łódź, 1964
  3. Wiktor Jankowski, Geometria Wykreślna, PWN Warszawa, Warszawa, 1984, Wyd.V

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Podstawowe elementy geometryczne; przynależność elementów w położeniach dowolnych i szczególnych.1
T-P-2Równoległość w rzutach; prawdziwa długość odcinka metodą obrotu, kładu trapezowego i transformacji.1
T-P-3Punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn rzutujących i dowolnych.1
T-P-4Prostopadłość elementów; znajdowanie odległości.1
T-P-5Kład płaszczyzny; prawdziwe wielkości i odległości metodą kładu.1
T-P-6Transformacja jednokrotna, odległości, wielkości kątów.1
T-P-7Prostopadłość prostych, płaszczyzn, prostej i płaszczyzny.Transformacja dwukrotna, prawdziwe wielkości wielokątów i kątów.1
T-P-8Kolokwium nr 1.1
T-P-9Przekroje wielościanów.1
T-P-10Konstruowanie wielościanów foremnych metodą transformacji.1
T-P-11Dachy budynków, ich przekroje i wielkość połaci.1
T-P-12Dachy budynków przylegających do innych budynków.1
T-P-13Kolokwium nr 2.1
T-P-14Aksonometria.1
T-P-15Uzupełnianie zaległości i zaliczanie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Punkty i proste w rzutach, szczególne położenia prostych; płaszczyzny w rzutach; przynależność elementów.1
T-W-2Szczególne położenia płaszczyzn; równoległość w rzutach; prawdziwa długość odcinka metodą obrotu i kładu trapezowego.1
T-W-3Punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn rzutujących; punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn dowolnych.1
T-W-4Prostopadłość elementów; wyjaśnienie pojęcia odległości.1
T-W-5Kład płaszczyzny; prawdziwe wielkości i odległości metodą kładu.1
T-W-6Transformacja jednokrotna, odległości metodą transformacji jednokrotnej; przekroje graniasto- i ostrosłupów metodą jednokrotnej transformacji.1
T-W-7Transformacja dwukrotna jako metoda znajdowania prawdziwych wielkości kątów i wielokątów.1
T-W-8Wielościany (sześcian i ostrosłup prawidłowy prosty) w ustawieniu dowolnym metodą dwukrotnej transformacji.1
T-W-9Pojęcie nachylenia w budownictwie; rozwiązywanie kształtu dachów wysokich; przekroje i prawdziwe wielkości połaci dachowych.1
T-W-10Rozwiązywanie dachów budynków z dziedzińcem i przylegających do innych budynków, itd.1
T-W-11Aksonometrie ukośnokątne („perspektywy” wojskowa i kawalerska); aksonometrie prostokątne (izometria i dimetria).1
T-W-12Kreślenie elipsy; elipsa jako obraz okręgu w rzutach; rzuty powierzchni obrotowych; stożek w rzutach w położeniu dowolnym.1
T-W-13Stożek i walec w aksonometrii.1
T-W-14Projektowanie robót ziemnych.1
T-W-15Interesujące zastosowania geometrii w budownictwie.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Ćwiczenia projektowe polegają na : analizie problemów zawartych w zadanich i rozwiązywaniu zadań na tablicy oraz indywidualnie w zeszytach.15
A-P-2Kosultacje.2
A-P-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału.8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału.8
A-W-3Egzamin.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/01_W01Wie jakie są rodzaje rzutów i zna zasady rzutowania.Wie jak stosować konstrukcje geometryczne do zapisu rysunku technicznego w rzutach prostokątnych i w aksonometrii. Wie jak wykonać rzuty obiektów w rzutach prostokątnych i w aksonometrii. Wie jak wykonać przekrój i rozwinięcie.Wie jak wykonać przekrój powierzchni topograficznej oraz profil terenu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W01Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa i zagadnień inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z teorią i metodą rzutów prostokątnych jako podstawowym sposobem odwzorawania przestrzeni w technice.
Treści programoweT-W-10Rozwiązywanie dachów budynków z dziedzińcem i przylegających do innych budynków, itd.
T-W-9Pojęcie nachylenia w budownictwie; rozwiązywanie kształtu dachów wysokich; przekroje i prawdziwe wielkości połaci dachowych.
T-W-2Szczególne położenia płaszczyzn; równoległość w rzutach; prawdziwa długość odcinka metodą obrotu i kładu trapezowego.
T-W-3Punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn rzutujących; punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn dowolnych.
T-W-4Prostopadłość elementów; wyjaśnienie pojęcia odległości.
T-W-5Kład płaszczyzny; prawdziwe wielkości i odległości metodą kładu.
T-W-6Transformacja jednokrotna, odległości metodą transformacji jednokrotnej; przekroje graniasto- i ostrosłupów metodą jednokrotnej transformacji.
T-W-7Transformacja dwukrotna jako metoda znajdowania prawdziwych wielkości kątów i wielokątów.
T-W-8Wielościany (sześcian i ostrosłup prawidłowy prosty) w ustawieniu dowolnym metodą dwukrotnej transformacji.
T-W-11Aksonometrie ukośnokątne („perspektywy” wojskowa i kawalerska); aksonometrie prostokątne (izometria i dimetria).
T-W-12Kreślenie elipsy; elipsa jako obraz okręgu w rzutach; rzuty powierzchni obrotowych; stożek w rzutach w położeniu dowolnym.
T-W-13Stożek i walec w aksonometrii.
T-W-14Projektowanie robót ziemnych.
T-W-15Interesujące zastosowania geometrii w budownictwie.
T-W-1Punkty i proste w rzutach, szczególne położenia prostych; płaszczyzny w rzutach; przynależność elementów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone sa metodą informacyjno-problemową. Wykład ma charakter informacyjny podający reguły i metody teoretyczne, następnie- podający przykłady zastosowania opisanych metod w praktycznym rozwiązywaniu problemów geometrycznych. Środkiem jest rozwiązywanie zadań z geometrii wykreślnej metodą tradycyjna,jako rysunek na tablicy, któremu towarzyszy szczegółowy opis słowny wykładowcy.Ćwiczenia projektowe są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego ćwiczenia prowadzący przygotowuje odpowiednio dobrany do tematyki zestaw zadań do rozwiązania na zajęciach i w domu. Studenci podczas ćwiczeń projektowych samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania na tablicy oraz indywidualnie w zeszytach. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów,indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci są oceniani w zależności od ilości przyswojonego materiału.Poziom jego przyswojenia jest kontrolowany w formie kolokwiów,przeprowadzanych dwa razy w ciągu semestru. Oceniana jest poprawność i jednoznaczność wykonanych rysunków na wszystkich etapach nauki : ćwiczenia projektowe, kolokwia.
S-2Ocena podsumowująca: Poziom przyswojenia materiału jest kontrolowany w formie kolokwiów, przeprowadzanych dwa razy w ciągu semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zdefiniować poprawnego sposobu rozwiązania zadania.
3,0Umie rozwiazać poprawnie zadanie, lecz zna tylko jedną metodę jego rozwiązania. Nie ma błędów merytorycznych. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
3,5Umie rozwiazać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Zna tylko jedną metodę rozwiazania. Rysunek jest czytelny, opis jednoznaczny.
4,0Umie poprawnie rozwiazac zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania Zrobił drobne błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Rysunek i opis czytelny.
4,5Umie poprawnie rozwiazać zadanie.Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Umie zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis wykonany poprawnie i przejrzyście.
5,0Umie poprawnie rozwiazać zadanie. Zna kilka metod rozwiązania, umie wybrać najefektywniejszą. Weryfikuje błędy. Rysunek wykonany czytelnie i przejrzyście,właściwie opisany,charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/01_U01Potrafi sporządzić i odczytać rzuty geometryczne obiektów , rysunki architektoniczno budowlane. Umie odczytać i sporządzić rzuty topografii terenu. Umie na podstawie sporządzonego rysunku rzutowego wyznaczać różne rzeczywiste wielkości np.prawdziwe odległości między elementami w przestrzeni, prawdziwe wielkości przekrojów i elementów pokazanych w rzutach. Umie znaleźć zależności pomiędzy obiektami geometrycznymi, wyznaczyć ich przenikanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U05Potrafi planować i przeprowadzać obliczenia, analizy i eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane rezultaty, krytycznie ocenić otrzymane wyniki oraz wyciągać wnioski .
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z teorią i metodą rzutów prostokątnych jako podstawowym sposobem odwzorawania przestrzeni w technice.
C-2Umiejętność rozwiązania zagadnień inżynierskich związanych z kształtem konstrukcji i ustrojów budowlanych.
Treści programoweT-P-1Podstawowe elementy geometryczne; przynależność elementów w położeniach dowolnych i szczególnych.
T-P-15Uzupełnianie zaległości i zaliczanie.
T-P-2Równoległość w rzutach; prawdziwa długość odcinka metodą obrotu, kładu trapezowego i transformacji.
T-P-3Punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn rzutujących i dowolnych.
T-P-4Prostopadłość elementów; znajdowanie odległości.
T-P-5Kład płaszczyzny; prawdziwe wielkości i odległości metodą kładu.
T-P-6Transformacja jednokrotna, odległości, wielkości kątów.
T-P-8Kolokwium nr 1.
T-P-9Przekroje wielościanów.
T-P-7Prostopadłość prostych, płaszczyzn, prostej i płaszczyzny.Transformacja dwukrotna, prawdziwe wielkości wielokątów i kątów.
T-P-14Aksonometria.
T-P-10Konstruowanie wielościanów foremnych metodą transformacji.
T-P-11Dachy budynków, ich przekroje i wielkość połaci.
T-P-13Kolokwium nr 2.
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone sa metodą informacyjno-problemową. Wykład ma charakter informacyjny podający reguły i metody teoretyczne, następnie- podający przykłady zastosowania opisanych metod w praktycznym rozwiązywaniu problemów geometrycznych. Środkiem jest rozwiązywanie zadań z geometrii wykreślnej metodą tradycyjna,jako rysunek na tablicy, któremu towarzyszy szczegółowy opis słowny wykładowcy.Ćwiczenia projektowe są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego ćwiczenia prowadzący przygotowuje odpowiednio dobrany do tematyki zestaw zadań do rozwiązania na zajęciach i w domu. Studenci podczas ćwiczeń projektowych samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania na tablicy oraz indywidualnie w zeszytach. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów,indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci są oceniani w zależności od ilości przyswojonego materiału.Poziom jego przyswojenia jest kontrolowany w formie kolokwiów,przeprowadzanych dwa razy w ciągu semestru. Oceniana jest poprawność i jednoznaczność wykonanych rysunków na wszystkich etapach nauki : ćwiczenia projektowe, kolokwia.
S-2Ocena podsumowująca: Poziom przyswojenia materiału jest kontrolowany w formie kolokwiów, przeprowadzanych dwa razy w ciągu semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poradzić sobie z problemem. Nie potrafi wykorzystać posiadanej wiedzy teoretycznej w praktyce. Wykazuje znaczące braki w wiedzy.
3,0Potrafi rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Stosuje tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek nie jest czytelny, opis niejednoznaczny lub jego brak.
3,5Potrafi rozwiązać zadanie poprawnie, nie ma błędów merytorycznych. Stosuje tylko jedną z metod rozwiązania. Rysunek jest czytelny, opis jednoznaczny.
4,0Potrafi poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania, zrobił drobne błędy graficzne, które nie mają wpływu na właściwe rozwiązanie końcowe. Opis poprawny, czytelny.
4,5Potrafi poprawnie rozwiązać zadanie. Umiejętnie dobrał metodę rozwiązania. Potrafi zweryfikować swoje błędy. Rysunek i opis poprawny, czytelny.
5,0Potrafi prawidłowo rozwiązać zadanie. Stosuje kilka metod rozwiązania, potrafi wybrać najefektywniejszą. Potrafi zweryfikować błędy. Rysunek wykonany czytelnie i prawidłowo opisany, charakteryzujący się wysoką estetyką wykonania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/01_K01Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. Posiada umiejetność pracy w zespole, dzielenia się wiedzą. Samodzielnie podejmuje decyzje.Rozumie potrzebę samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z teorią i metodą rzutów prostokątnych jako podstawowym sposobem odwzorawania przestrzeni w technice.
C-2Umiejętność rozwiązania zagadnień inżynierskich związanych z kształtem konstrukcji i ustrojów budowlanych.
Treści programoweT-P-1Podstawowe elementy geometryczne; przynależność elementów w położeniach dowolnych i szczególnych.
T-P-15Uzupełnianie zaległości i zaliczanie.
T-P-2Równoległość w rzutach; prawdziwa długość odcinka metodą obrotu, kładu trapezowego i transformacji.
T-P-3Punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn rzutujących i dowolnych.
T-P-4Prostopadłość elementów; znajdowanie odległości.
T-P-5Kład płaszczyzny; prawdziwe wielkości i odległości metodą kładu.
T-P-6Transformacja jednokrotna, odległości, wielkości kątów.
T-P-8Kolokwium nr 1.
T-P-9Przekroje wielościanów.
T-P-7Prostopadłość prostych, płaszczyzn, prostej i płaszczyzny.Transformacja dwukrotna, prawdziwe wielkości wielokątów i kątów.
T-P-14Aksonometria.
T-P-10Konstruowanie wielościanów foremnych metodą transformacji.
T-P-11Dachy budynków, ich przekroje i wielkość połaci.
T-P-13Kolokwium nr 2.
T-W-10Rozwiązywanie dachów budynków z dziedzińcem i przylegających do innych budynków, itd.
T-W-9Pojęcie nachylenia w budownictwie; rozwiązywanie kształtu dachów wysokich; przekroje i prawdziwe wielkości połaci dachowych.
T-W-2Szczególne położenia płaszczyzn; równoległość w rzutach; prawdziwa długość odcinka metodą obrotu i kładu trapezowego.
T-W-3Punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn rzutujących; punkty przebicia i krawędzie z udziałem płaszczyzn dowolnych.
T-W-4Prostopadłość elementów; wyjaśnienie pojęcia odległości.
T-W-5Kład płaszczyzny; prawdziwe wielkości i odległości metodą kładu.
T-W-6Transformacja jednokrotna, odległości metodą transformacji jednokrotnej; przekroje graniasto- i ostrosłupów metodą jednokrotnej transformacji.
T-W-7Transformacja dwukrotna jako metoda znajdowania prawdziwych wielkości kątów i wielokątów.
T-W-8Wielościany (sześcian i ostrosłup prawidłowy prosty) w ustawieniu dowolnym metodą dwukrotnej transformacji.
T-W-11Aksonometrie ukośnokątne („perspektywy” wojskowa i kawalerska); aksonometrie prostokątne (izometria i dimetria).
T-W-12Kreślenie elipsy; elipsa jako obraz okręgu w rzutach; rzuty powierzchni obrotowych; stożek w rzutach w położeniu dowolnym.
T-W-13Stożek i walec w aksonometrii.
T-W-14Projektowanie robót ziemnych.
T-W-15Interesujące zastosowania geometrii w budownictwie.
T-W-1Punkty i proste w rzutach, szczególne położenia prostych; płaszczyzny w rzutach; przynależność elementów.
Metody nauczaniaM-1Wykłady prowadzone sa metodą informacyjno-problemową. Wykład ma charakter informacyjny podający reguły i metody teoretyczne, następnie- podający przykłady zastosowania opisanych metod w praktycznym rozwiązywaniu problemów geometrycznych. Środkiem jest rozwiązywanie zadań z geometrii wykreślnej metodą tradycyjna,jako rysunek na tablicy, któremu towarzyszy szczegółowy opis słowny wykładowcy.Ćwiczenia projektowe są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego ćwiczenia prowadzący przygotowuje odpowiednio dobrany do tematyki zestaw zadań do rozwiązania na zajęciach i w domu. Studenci podczas ćwiczeń projektowych samodzielnie rozwiązują otrzymane zadania na tablicy oraz indywidualnie w zeszytach. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów,indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci są oceniani w zależności od ilości przyswojonego materiału.Poziom jego przyswojenia jest kontrolowany w formie kolokwiów,przeprowadzanych dwa razy w ciągu semestru. Oceniana jest poprawność i jednoznaczność wykonanych rysunków na wszystkich etapach nauki : ćwiczenia projektowe, kolokwia.
S-2Ocena podsumowująca: Poziom przyswojenia materiału jest kontrolowany w formie kolokwiów, przeprowadzanych dwa razy w ciągu semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem
3,0Student samodzielnie wykonuje pracę. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia.
3,5Student wykonuje pracę na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonuje pracę. Z chęcią przyłącza się do współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Chętnie pomaga zrozumieć problem innym.
4,5Student pracuje w zespole. Wykazuje inicjatywę w rozwiązywaniu problemów, jest aktywny. Postępuje odpowiedzialnie.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu. Przedstawia własny sposób rozwiązania zadania. Jest kreatywny. Jego postępowanie jest zgodne z zasadami etyki.