Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie kursu Mechaniki teoretycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił wewnętrznych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych9
T-P-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi przekrojów6
15
wykłady
T-W-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych6
T-W-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych przekrojów6
T-W-3Zaliczenie wykładów3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-P-2Samodzielna praca nad zadaniami projektowymi8
A-P-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena zadań projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/06-1_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił wewnętrznych
BIE_1A_W02C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1
BIE_1A_C/06-1_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi
BIE_1A_W02C-2T-P-2, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/06-1_U01
Umie sporządzać wykresy sił wewnętrznych w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
BIE_1A_U04C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1
BIE_1A_C/06-1_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
BIE_1A_U04C-2T-P-2, T-W-2M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05-1_K01
Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
BIE_1A_K01C-1, C-2T-P-2, T-P-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/06-1_W01
Zna zasady sporządzania wykresów sił wewnętrznych
2,0
3,0Zna zasady sporządzania sił wewnętrznych w podstawowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_C/06-1_W02
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi
2,0
3,0Zna podstawowe zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/06-1_U01
Umie sporządzać wykresy sił wewnętrznych w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
2,0
3,0Umie wyznaczać siły przekrojowe w prostych układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_C/06-1_U02
Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
2,0
3,0Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych oraz obliczać momenty bezwładności przy czym popełnia niezbyt istotne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05-1_K01
Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
2,0
3,0Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Cywiński Z., Mechanika budowli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
  2. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  3. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  4. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
  5. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  6. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2014
  7. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1978
  2. Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1976

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych9
T-P-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi przekrojów6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych6
T-W-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych przekrojów6
T-W-3Zaliczenie wykładów3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-P-2Samodzielna praca nad zadaniami projektowymi8
A-P-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne rozwiązywanie zadań10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/06-1_W01Zna zasady sporządzania wykresów sił wewnętrznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił wewnętrznych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-P-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych
T-W-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady sporządzania sił wewnętrznych w podstawowym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/06-1_W02Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-P-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi przekrojów
T-W-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych przekrojów
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/06-1_U01Umie sporządzać wykresy sił wewnętrznych w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił wewnętrznych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
Treści programoweT-P-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych
T-W-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zadań projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wyznaczać siły przekrojowe w prostych układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/06-1_U02Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-P-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi przekrojów
T-W-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych przekrojów
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zadań projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych oraz obliczać momenty bezwładności przy czym popełnia niezbyt istotne błędy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/05-1_K01Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił wewnętrznych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów
Treści programoweT-P-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznychi przekrojów
T-P-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych
T-W-1Sporządzanie wykresów sił wewnętrznych dla belek i ram statycznie wyznaczalnych
T-W-2Wyznaczanie charakterystyk geometrycznych przekrojów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena zadań projektowych
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób
3,5
4,0
4,5
5,0