Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
projektyP3 15 1,00,25zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały i wyroby budowlane
W-2Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane
W-3Instalacje budowlane
W-4Rysunek techniczny
W-5Matematyka
W-6Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.
C-5Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
C-6Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych oraz umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Wymagania w zakresie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Metody pomiarów parametrów akustycznych. Wprowadzenie do aktualnych norm i rozporządzeń.2
T-L-2Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu.2
T-L-3Pomiary czasu pogłosu.2
T-L-4Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczeń. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczeń.2
T-L-5Izolacyjność akustyczna przegród wewnętrznych od dźwięków powietrznych.2
T-L-6Izolacyjność akustyczna stropów od dźwięków uderzeniowych.2
T-L-7Izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych od dźwięków powietrznych.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15
projekty
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.2
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.3
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.1
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych.1
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.1
T-P-6Kolokwium nr 1.1
T-P-7Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).1
T-P-8Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.2
T-P-9Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.2
T-P-10Kolokwium nr 2.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowli z zakresu zagadnień cieplno-wilgotnościowych. Budownictwo energooszczędne.1
T-W-2Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.2
T-W-3Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.1
T-W-4Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków termicznych.1
T-W-5Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.1
T-W-6Straty ciepła przez grunt.2
T-W-7Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.2
T-W-8Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.3
T-W-9Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny - wskaźniki PMV i PPD.1
T-W-10Zaliczenie bloku fizyka budowli - zagadnienia cieplno-wilgotnościowe.1
T-W-11Wprowadzenie. Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów z Akustyki. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej (akustyki urbanistycznej, akustyki wnętrz oraz akustyki budowlanej). Omówienie źródeł hałasu występujących w budynkach.2
T-W-12Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej.2
T-W-13Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Skutki zdrowotne. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A.2
T-W-14Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń oraz hałasu wytwarzanego przez urządzenia. Hałas ustalony i nieustalony.2
T-W-15Parametry akustyczne dot. przegród budowlanych: związane z przenoszeniem dźwięków przez przegrodę – izolacyjność akustyczna oraz związane z padaniem dźwięku na przegrodę – dźwiękochłonność. Dźwięki powietrzne, dźwięki uderzeniowe. Przenoszenie dźwięków drogą bezpośrednią i pośrednią. Analiza częstotliwościowa dźwięku.2
T-W-16Wskaźnik ważony izolacyjności akustycznej właściwej oraz widmowe wskaźniki adaptacyjne. Jednoliczbowe wskaźniki izolacyjności od dźwięków powietrznych.2
T-W-17Izolacyjność stropów od dźwięków uderzeniowych – poziom uderzeniowy znormalizowany. Wskaźniki ważone poziomu uderzeniowego.1
T-W-18Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych.1
T-W-19Zaliczenie bloku fizyka budowli - akustyka.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń3
A-L-4Konsultacje2
25
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego4
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Przygotowanie do kolokwiów4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalenie materiału5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekt.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z zaliczeń bloku fizyka budowli - zagadnienia cieplno-wilgotnościowe i bloku fizyka budowli - akustyka.
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/14_W01
Student zna i rozumie akty prawne, normy oraz warunki techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
BIE_1A_W04, BIE_1A_W05C-1, C-3, C-2, C-6, C-5, C-4T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-9, T-P-1, T-P-8, T-P-5, T-P-4, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-W-16, T-W-18, T-W-12, T-W-17, T-W-11, T-W-15, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/14_U01
Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych, potrafi zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego
BIE_1A_U08C-1, C-3, C-2, C-6T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-9, T-P-1, T-P-8, T-P-5, T-P-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-4M-1, M-2S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/14_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podejmowania oceny skutków swoich decyzji oraz rozumie ich wpływ na środowisko, jest gotów do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem.
BIE_1A_K01C-4, C-2, C-5T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-9, T-P-1, T-P-8, T-P-5, T-P-4, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-17, T-W-13, T-W-16, T-W-15, T-W-18, T-W-11, T-W-14, T-W-12M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/14_W01
Student zna i rozumie akty prawne, normy oraz warunki techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie wiedzy przypisanej do przedmiotu.
3,0Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/14_U01
Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych, potrafi zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie umiejętności przypisanych do przedmiotu.
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych, potrafi w stopniu podstawowym zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi w stopniu dostatecznym analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać bazowe rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/14_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podejmowania oceny skutków swoich decyzji oraz rozumie ich wpływ na środowisko, jest gotów do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem.
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu.
3,0Student rozumie wstopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dylla A., Fizyka cieplna budowli w praktyce – obliczenia cieplno-wilgotnościowe, PWN, Warszawa, 2015
  2. Gaczek M., Jasiczak J., Kuiński M., Siewczyńska M., Izolacyjność termiczna i nośność murowanych ścian zewnętrznych. Rozwiązania i przykłady, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011
  3. Markiewicz P., Vademecum projektanta. Detale projektowe nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
  4. Markiewicz P., Vademecum projektanta. Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
  5. Praca zbiorowa pod kierunkiem P. Klemma, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2005
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późniejszymi zmianami)
  7. PN-ISO 128-50, Rysunek techniczny. Zasady ogólne przedstawiania. Część 50: Wymagania podstawowe dotyczące przedstawiania powierzchni na przekrojach i kładach
  8. PN-B-01030, Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych
  9. PN-B-02402, Ogrzewnictwo. Temperatury ogrzewanych pomieszczeń w budynkach.
  10. PN-B-02403, Ogrzewnictwo. Temperatury obliczeniowe zewnętrzne.
  11. PN-EN ISO 6946, Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obliczania.
  12. PN-EN ISO 13370, Właściwości cieplne budynków. Wymiana ciepła przez grunt. Metody obliczania.
  13. PN-EN ISO 13788, Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzchni wewnętrznej konieczna do uniknięcia krytycznej wilgotności powierzchni i kondensacja międzywarstwowa. Metody obliczania.
  14. PN-EN 12524, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe.
  15. PN-EN ISO 10456, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe. Tabelaryczne wartości obliczeniowe i procedury określania deklarowanych i obliczeniowych wartości cieplnych.
  16. PN-EN ISO 10077-1, Cieplne właściwości użytkowe okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Część 1: Postanowienia ogólne.
  17. PN-EN ISO 14683, Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości orientacyjne.
  18. Nurzyński J., Akustyka w budownictwie, PWN
  19. F. Alton Everest, Ken C. Pohlmann, Podręcznik akustyki, Sonia Draga
  20. Gil J., Izolacyjność akustyczna w budownictwie mieszkaniowym, Medium

Literatura dodatkowa

  1. A. Stolarska, J. Strzałkowski, Modelling of Edge Insulation Depending on Boundary Conditions for the Ground Level, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2011, Tom: 245, Zeszyt: 4, 0.1088/1757-899X/245/4/042003
  2. A. Stolarska, J. Strzałkowski, Analiza rozwiązań połączenia ściana-podłoga na gruncie z wariantowym usytuowaniem izolacji krawędziowej, CZASOPISMO INŻYNIERII LĄDOWEJ, ŚRODOWISKA I ARCHITEKTURY. JOURNAL OF CIVIL ENGINEERING, ENVIRONMENT AND ARCHITECTURE, 2016, Tom: 63, Zeszyt: 4
  3. A. Stolarska, J. Strzałkowski, Wykorzystanie programu CFD do oceny mostka termicznego w miejscu połączenia ściany z podłogą na gruncie, Izolacje, 2016, Zeszyt 9, http://www.izolacje.com.pl/archiwum/id104,9-
  4. A. Stolarska, J. Strzałkowski, A. Kandybowicz, Acoustic analysis of selected sacred buildings in Szczecin, Budownictwo i Architektura, Politechnika Lubelska, Lublin, 2021, Tom 20, Zeszyt 4

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Wymagania w zakresie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Metody pomiarów parametrów akustycznych. Wprowadzenie do aktualnych norm i rozporządzeń.2
T-L-2Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu.2
T-L-3Pomiary czasu pogłosu.2
T-L-4Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczeń. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczeń.2
T-L-5Izolacyjność akustyczna przegród wewnętrznych od dźwięków powietrznych.2
T-L-6Izolacyjność akustyczna stropów od dźwięków uderzeniowych.2
T-L-7Izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych od dźwięków powietrznych.2
T-L-8Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.2
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.3
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.1
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych.1
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.1
T-P-6Kolokwium nr 1.1
T-P-7Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).1
T-P-8Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.2
T-P-9Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.2
T-P-10Kolokwium nr 2.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowli z zakresu zagadnień cieplno-wilgotnościowych. Budownictwo energooszczędne.1
T-W-2Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.2
T-W-3Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.1
T-W-4Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków termicznych.1
T-W-5Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.1
T-W-6Straty ciepła przez grunt.2
T-W-7Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.2
T-W-8Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.3
T-W-9Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny - wskaźniki PMV i PPD.1
T-W-10Zaliczenie bloku fizyka budowli - zagadnienia cieplno-wilgotnościowe.1
T-W-11Wprowadzenie. Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów z Akustyki. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej (akustyki urbanistycznej, akustyki wnętrz oraz akustyki budowlanej). Omówienie źródeł hałasu występujących w budynkach.2
T-W-12Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej.2
T-W-13Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Skutki zdrowotne. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A.2
T-W-14Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń oraz hałasu wytwarzanego przez urządzenia. Hałas ustalony i nieustalony.2
T-W-15Parametry akustyczne dot. przegród budowlanych: związane z przenoszeniem dźwięków przez przegrodę – izolacyjność akustyczna oraz związane z padaniem dźwięku na przegrodę – dźwiękochłonność. Dźwięki powietrzne, dźwięki uderzeniowe. Przenoszenie dźwięków drogą bezpośrednią i pośrednią. Analiza częstotliwościowa dźwięku.2
T-W-16Wskaźnik ważony izolacyjności akustycznej właściwej oraz widmowe wskaźniki adaptacyjne. Jednoliczbowe wskaźniki izolacyjności od dźwięków powietrznych.2
T-W-17Izolacyjność stropów od dźwięków uderzeniowych – poziom uderzeniowy znormalizowany. Wskaźniki ważone poziomu uderzeniowego.1
T-W-18Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych.1
T-W-19Zaliczenie bloku fizyka budowli - akustyka.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń3
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego4
A-P-3Konsultacje2
A-P-4Przygotowanie do kolokwiów4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Bieżące utrwalenie materiału5
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/14_W01Student zna i rozumie akty prawne, normy oraz warunki techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
BIE_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-6Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych oraz umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
C-5Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
C-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.
Treści programoweT-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-7Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-9Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.
T-P-8Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych.
T-W-6Straty ciepła przez grunt.
T-W-2Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.
T-W-5Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowli z zakresu zagadnień cieplno-wilgotnościowych. Budownictwo energooszczędne.
T-W-3Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-8Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.
T-W-4Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków termicznych.
T-W-7Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.
T-W-9Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny - wskaźniki PMV i PPD.
T-L-2Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu.
T-L-6Izolacyjność akustyczna stropów od dźwięków uderzeniowych.
T-L-3Pomiary czasu pogłosu.
T-L-4Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczeń. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczeń.
T-L-1Wprowadzenie. Wymagania w zakresie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Metody pomiarów parametrów akustycznych. Wprowadzenie do aktualnych norm i rozporządzeń.
T-L-7Izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych od dźwięków powietrznych.
T-L-5Izolacyjność akustyczna przegród wewnętrznych od dźwięków powietrznych.
T-W-16Wskaźnik ważony izolacyjności akustycznej właściwej oraz widmowe wskaźniki adaptacyjne. Jednoliczbowe wskaźniki izolacyjności od dźwięków powietrznych.
T-W-18Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych.
T-W-12Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej.
T-W-17Izolacyjność stropów od dźwięków uderzeniowych – poziom uderzeniowy znormalizowany. Wskaźniki ważone poziomu uderzeniowego.
T-W-11Wprowadzenie. Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów z Akustyki. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej (akustyki urbanistycznej, akustyki wnętrz oraz akustyki budowlanej). Omówienie źródeł hałasu występujących w budynkach.
T-W-15Parametry akustyczne dot. przegród budowlanych: związane z przenoszeniem dźwięków przez przegrodę – izolacyjność akustyczna oraz związane z padaniem dźwięku na przegrodę – dźwiękochłonność. Dźwięki powietrzne, dźwięki uderzeniowe. Przenoszenie dźwięków drogą bezpośrednią i pośrednią. Analiza częstotliwościowa dźwięku.
T-W-13Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Skutki zdrowotne. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A.
T-W-14Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń oraz hałasu wytwarzanego przez urządzenia. Hałas ustalony i nieustalony.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekt.
S-2Ocena podsumowująca: Oceny z zaliczeń bloku fizyka budowli - zagadnienia cieplno-wilgotnościowe i bloku fizyka budowli - akustyka.
S-4Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie wiedzy przypisanej do przedmiotu.
3,0Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/14_U01Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względem doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych, potrafi zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-6Nabycie umiejętności praktycznego zastosowania technik pomiarowych parametrów akustycznych oraz umiejętności doboru rozwiązań służących kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
Treści programoweT-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-7Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-9Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.
T-P-8Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych.
T-L-6Izolacyjność akustyczna stropów od dźwięków uderzeniowych.
T-L-2Pomiary poziomu dźwięku w pomieszczeniu. Analiza widmowa hałasu.
T-L-3Pomiary czasu pogłosu.
T-L-7Izolacyjność akustyczna przegród zewnętrznych od dźwięków powietrznych.
T-L-5Izolacyjność akustyczna przegród wewnętrznych od dźwięków powietrznych.
T-L-1Wprowadzenie. Wymagania w zakresie zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. Metody pomiarów parametrów akustycznych. Wprowadzenie do aktualnych norm i rozporządzeń.
T-L-4Analiza możliwości poprawy jakości akustycznej pomieszczeń. Obliczenia chłonności akustycznej pomieszczeń.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekt.
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy z ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie umiejętności przypisanych do przedmiotu.
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych, potrafi w stopniu podstawowym zastosować w praktyce techniki pomiarowe parametrów akustycznych, potrafi w stopniu dostatecznym analizować i ocenić wyniki pomiarów oraz dobrać bazowe rozwiązania służące kształtowaniu właściwego środowiska akustycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/14_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do podejmowania oceny skutków swoich decyzji oraz rozumie ich wpływ na środowisko, jest gotów do refleksji dotyczącej zagrożenia wynikającego z obciążenia środowiska hałasem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-5Zdobycie wiedzy z zakresu akustyki budowlanej, urbanistycznej i akustyki wnętrz oraz wykształcenie świadomości zagrożeń wynikających z obciążenia środowiska hałasem.
Treści programoweT-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie, płaszczyzna przemarzania.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-7Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-9Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.
T-P-8Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-5Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-4Obliczenia współczynnika przenikania ciepła przegród niejednorodnych.
T-W-1Wprowadzenie do tematyki fizyki budowli z zakresu zagadnień cieplno-wilgotnościowych. Budownictwo energooszczędne.
T-W-8Kondensacja powierzchniowa pary wodnej. Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy - kondensacja międzywarstwowa, warunek rozwoju pleśni.
T-W-5Współczynnik przewodzenia ciepła. Przewodność cieplna typowych materiałów budowlanych.
T-W-3Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-7Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych.
T-W-2Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie.
T-W-6Straty ciepła przez grunt.
T-W-9Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny - wskaźniki PMV i PPD.
T-W-4Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków termicznych.
T-W-17Izolacyjność stropów od dźwięków uderzeniowych – poziom uderzeniowy znormalizowany. Wskaźniki ważone poziomu uderzeniowego.
T-W-13Moc akustyczna/poziom mocy akustycznej, natężenie dźwięku/poziom natężenia dźwięku, ciśnienie dźwięku/poziom ciśnienia akustycznego. Odbiór dźwięków przez człowieka. Skutki zdrowotne. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku, średni poziom dźwięku A, równoważny poziom dźwięku A.
T-W-16Wskaźnik ważony izolacyjności akustycznej właściwej oraz widmowe wskaźniki adaptacyjne. Jednoliczbowe wskaźniki izolacyjności od dźwięków powietrznych.
T-W-15Parametry akustyczne dot. przegród budowlanych: związane z przenoszeniem dźwięków przez przegrodę – izolacyjność akustyczna oraz związane z padaniem dźwięku na przegrodę – dźwiękochłonność. Dźwięki powietrzne, dźwięki uderzeniowe. Przenoszenie dźwięków drogą bezpośrednią i pośrednią. Analiza częstotliwościowa dźwięku.
T-W-18Wymagania normowe dotyczące izolacyjności akustycznej oraz dopuszczalnego poziomu dźwięków uderzeniowych.
T-W-11Wprowadzenie. Wymagania dotyczące zaliczenia wykładów z Akustyki. Przedstawienie zagadnień rozpatrywanych w ramach akustyki technicznej (akustyki urbanistycznej, akustyki wnętrz oraz akustyki budowlanej). Omówienie źródeł hałasu występujących w budynkach.
T-W-14Wymagania w zakresie ochrony przed hałasem: Prawo budowlane, Warunki Techniczne, normy. Dopuszczalne poziomy dźwięku A hałasu przenikającego do pomieszczeń oraz hałasu wytwarzanego przez urządzenia. Hałas ustalony i nieustalony.
T-W-12Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych. Wielkości charakterystyczne fali dźwiękowej – częstotliwość, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali dźwiękowej.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Oceny z zaliczeń bloku fizyka budowli - zagadnienia cieplno-wilgotnościowe i bloku fizyka budowli - akustyka.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu.
3,0Student rozumie wstopniu podstawowym pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko.
3,5
4,0
4,5
5,0