Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika i hydrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,25zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka
W-2Wymagana wiedza z matematyki
W-3Wymagana wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką
C-2Posiada umiejętności obliczania elementów hydrostatyki
C-3Umiejętność obliczania wyporu i równowagi ciał pływajacych
C-4Umie obliczać elementy ruchu pod ciśnieniem
C-5Posiada umiejętność obliczania ruchu wód gruntowych
C-6Umie i rozumie ruch w korytach otwartych
C-7Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-8Potrafi obliczyć bilans wody

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Własności fizyczne cieczy1
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne2
T-A-3Parcie hydrostatyczne na powerzchnie płaskie1
T-A-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne2
T-A-5Kolokwium z hydrostatyki1
T-A-6Przewody pod ciśnieniem2
T-A-7Koryta otwarte1
T-A-8Wody gruntowe2
T-A-9Podstawowy hydrologii1
T-A-10Współczynnik odpływu1
T-A-11Zaliczenie1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium2
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa2
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem2
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji2
T-L-5Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawędzi2
T-L-6Wyznaczanie rzędnych zwierciadła wody w komorze wyrównawczej2
T-L-7Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych3
15
wykłady
T-W-1Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne1
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie1
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne1
T-W-4Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny1
T-W-5Równanie Bernoulli1
T-W-6Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-7Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-8Ruch wód gruntowych, filtracja1
T-W-9Budowle zwiazane z wodami gruntowymi2
T-W-10Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-11Straty lokalne i straty na długości1
T-W-12Hydrologia i jej podział1
T-W-13Bilans wody1
T-W-14Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3Konsultacje2
25
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-4Analiza zjawisk hydrologicznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-4Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów
S-5Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń
S-6Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05_W02
Zna i rozumie wiedzę z hydrauliki i hydrologii.
BIE_1A_W05C-5T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-4, T-W-6, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-7M-1, M-3S-6, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05_U02
Potrafi zastosować podstawowe wzory do obliczania zagadnień hydrauliczno-hydrologicznych.
BIE_1A_U10C-5T-A-2, T-A-9, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-10, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-4M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_C/05_K01
Jest gotów do powzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
BIE_1A_K03C-2, C-3, C-4, C-1T-A-2, T-A-9, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8, T-A-10M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05_W02
Zna i rozumie wiedzę z hydrauliki i hydrologii.
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05_U02
Potrafi zastosować podstawowe wzory do obliczania zagadnień hydrauliczno-hydrologicznych.
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_C/05_K01
Jest gotów do powzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0po przeprowadzonych zajęciach student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,5po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu dość dobrym
4,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu dobrym
4,5po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu ponad dobrym
5,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1986
  2. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  3. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  4. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  5. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  6. Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1996, Tom 1 i 2
  2. Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  3. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  4. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971
  5. Kubrak E. J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  6. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Własności fizyczne cieczy1
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne2
T-A-3Parcie hydrostatyczne na powerzchnie płaskie1
T-A-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne2
T-A-5Kolokwium z hydrostatyki1
T-A-6Przewody pod ciśnieniem2
T-A-7Koryta otwarte1
T-A-8Wody gruntowe2
T-A-9Podstawowy hydrologii1
T-A-10Współczynnik odpływu1
T-A-11Zaliczenie1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium2
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa2
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem2
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji2
T-L-5Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawędzi2
T-L-6Wyznaczanie rzędnych zwierciadła wody w komorze wyrównawczej2
T-L-7Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne1
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie1
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne1
T-W-4Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny1
T-W-5Równanie Bernoulli1
T-W-6Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-7Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-8Ruch wód gruntowych, filtracja1
T-W-9Budowle zwiazane z wodami gruntowymi2
T-W-10Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-11Straty lokalne i straty na długości1
T-W-12Hydrologia i jej podział1
T-W-13Bilans wody1
T-W-14Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń8
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Wykonanie sprawozdań10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach2
A-W-3Opracowanie materiału - studia literaturowe8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/05_W02Zna i rozumie wiedzę z hydrauliki i hydrologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-5Posiada umiejętność obliczania ruchu wód gruntowych
Treści programoweT-W-5Równanie Bernoulli
T-W-7Wzór Chezy, zastosowanie
T-W-9Budowle zwiazane z wodami gruntowymi
T-W-1Własności fizyczne cieczy, elementy hydrostatyki. Ciśnienie hydrostatyczne
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne
T-W-8Ruch wód gruntowych, filtracja
T-W-10Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki
T-W-12Hydrologia i jej podział
T-W-13Bilans wody
T-W-4Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny
T-W-6Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem
T-L-5Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawędzi
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-L-7Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego
S-3Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/05_U02Potrafi zastosować podstawowe wzory do obliczania zagadnień hydrauliczno-hydrologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U10Potrafi posługiwać się rachunkiem ekonomicznym przy ocenie podejmowanych przedsięwzięć technicznych, dostrzegając znaczenie aspektów społecznych i organizacyjnych
Cel przedmiotuC-5Posiada umiejętność obliczania ruchu wód gruntowych
Treści programoweT-A-2Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-9Podstawowy hydrologii
T-A-1Własności fizyczne cieczy
T-A-3Parcie hydrostatyczne na powerzchnie płaskie
T-A-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne
T-A-5Kolokwium z hydrostatyki
T-A-7Koryta otwarte
T-A-6Przewody pod ciśnieniem
T-A-8Wody gruntowe
T-A-10Współczynnik odpływu
T-L-5Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawędzi
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa
T-L-6Wyznaczanie rzędnych zwierciadła wody w komorze wyrównawczej
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_C/05_K01Jest gotów do powzięcia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-2Posiada umiejętności obliczania elementów hydrostatyki
C-3Umiejętność obliczania wyporu i równowagi ciał pływajacych
C-4Umie obliczać elementy ruchu pod ciśnieniem
C-1Rozumienie podstawowe zjawiska związane z hydrostatyką i hydrodynamiką
Treści programoweT-A-2Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-9Podstawowy hydrologii
T-A-1Własności fizyczne cieczy
T-A-3Parcie hydrostatyczne na powerzchnie płaskie
T-A-4Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne
T-A-5Kolokwium z hydrostatyki
T-A-7Koryta otwarte
T-A-6Przewody pod ciśnieniem
T-A-8Wody gruntowe
T-A-10Współczynnik odpływu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: 3 kolokwia
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: na koniec semestru test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0po przeprowadzonych zajęciach student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach
3,5po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu dość dobrym
4,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu dobrym
4,5po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu ponad dobrym
5,0po przeprowadzonych zajęciach student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz zespołową przy realizowanych zadaniach w stopniu bardzo dobrym