Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Geotechnologia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geotechnologia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 2,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs geologii inżynierskiej
W-2Ukończony kurs mechaniki gruntów
W-3Ukończony kurs fundamentowania
W-4Znajomość języka angielskiego na poziomie B2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie zasad interakcji materiałów antropogenicznych z gruntem i wodą gruntową
C-2Umiejętność rozpoznawania zagrożeń wynikających z działalności budowlanej na środowisko gruntowe i wodne
C-3Przygotowanie do pracy w grupie nad zadanym tematem i ukształtowanie umiejętności prezentacji wyników pracy w języku angielskim

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Basic design of a landfill for given geological data with respect to soil - waste interaction. Projekt podstawowy składowiska odpadów na podstawie danych geologicznych z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływaniu gruntu i odpadów.10
T-P-2Presentation of team work project on specified item. Prezentacja projektu wykonanego w zespole.5
15
wykłady
T-W-1Geotechnics and the environment, environmental basics. Geotechnika a środowisko, podstawy inżynierii środowiska1
T-W-2Soil investigation for environmental purposes, sampling. Badania gruntów w iżynierii środowiska, pobieranie próbek.2
T-W-3Landfill siting and site investigation. Lokalizacja składowisk i rozpoznanie podłoża1
T-W-4Seepage and groundwater control, grouting. Regulacja wody gruntowej i wzmacnianie podłoża.1
T-W-5Waste disposal by landfill, clay liners. Składowiska odpadów, uszczelnienia mineralne.1
T-W-6Geomembranes and composite liners. Geomembrany i uszczelnienia złożone.1
T-W-7Contaminated land, brown fields. Obszary zanieczyszczone, tereny poprzemysłowe.1
T-W-8Waste materials in geotechnical construction. Materiały odpadowe w konstrukcjach geotechnicznych.1
T-W-9Soil - waste interactions. Wzajemne oddziaływanie gruntu i odpadów.1
T-W-10Groundwater lowering in construction. Effects of groundwater movement on environment. Obniżanie zwierciadła wody gruntowej. Wpływ ruchu wody gruntowej na środowisko.1
T-W-11Landsubsidence caused by human activities and natural causes. Osiadanie terenu spowodowane działalnością człowieka lub z przyczyn naturalnych.1
T-W-12Slurry walls, cut-off walls, technology, design and construction. Ściany szczelinowe, technologia, projektowanie i wykonawstwo.2
T-W-13Zaliczenie ustne wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Przygotowanie literaturowe i językowe do zajęć projektowych8
A-P-3Samodzielne wykonanie ćwiczenia projektowego14
A-P-4Udział w konsultacjach2
A-P-5Udział w dyskusji w grupie nad proponowanem tematem do opracowania i prezentacji pracy grupy, podział zadań w zespole4
A-P-6Przygotowanie prezentacji, opracowanie słownictwa technicznego, prezentacja i dyskusja w grupie7
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Studia literaturowe6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/10-1_W01
Zna podstawowe normy związane z zastosowaniem technologii uzdatniania podłoża do celów budowlanych
BIE_1A_W04, BIE_1A_W02, BIE_1A_W05C-1T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BIE_1A_D/10-1_W02
Zna najczęściej stosowane materiały w geotechnologii
BIE_1A_W04, BIE_1A_W02, BIE_1A_W05C-1T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-12M-1, M-3S-1, S-2, S-3
BIE_1A_D/10-1_W03
Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w geotechnologii środowiska
BIE_1A_W05, BIE_1A_W04, BIE_1A_W02C-1T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-12, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3
BIE_1A_D/10-1_W04
Ma wiedzę na temat wpływu wybranych technologii uzdatniania podłoża budowlanego na środowisko
BIE_1A_W05, BIE_1A_W04, BIE_1A_W02C-1, C-2T-W-3, T-W-11, T-W-4, T-W-7, T-W-12, T-W-10M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/10-1_U01
Potrafi zaprojektować elementy uszczelnienia składowiska odpadów
BIE_1A_U06, BIE_1A_U07, BIE_1A_U04, BIE_1A_U08C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-12, T-P-1, T-P-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BIE_1A_D/10-1_U02
Potrafi korzystać z zasobów bibliotek elektronicznych w zakresie poszukiwania informacji związanych z geotechnologią środowiska
BIE_1A_U08, BIE_1A_U04, BIE_1A_U07, BIE_1A_U06C-3T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-12, T-P-1, T-P-2M-1, M-3S-1, S-2
BIE_1A_D/10-1_U03
Potrafi porozumiewać się w języku angielskim na poziomie B2 ze znajomością języka technicznego z zakresu geotechnologii środowiska
BIE_1A_U04, BIE_1A_U06, BIE_1A_U07, BIE_1A_U08C-3T-P-1, T-P-2M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/10-1_K01
Student jest gotów do zrozumienia wpływu i skutków przedsięwzięć geotechnicznych na środowisko
BIE_1A_K03, BIE_1A_K01C-2T-W-3, T-W-9, T-W-11, T-W-1, T-W-7, T-P-1, T-P-2M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BIE_1A_D/10-1_K02
Student jest gotów do zrozumienia wpływu wybranych technologii geotechnicznych na bezpieczeństwo własne i zespołu. Rozumie potrzebę przekazywania wiedzy społeczeństwu nt. geotechnologii środowiska
BIE_1A_K01, BIE_1A_K03C-3T-W-9, T-W-2, T-W-12, T-P-2M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/10-1_W01
Zna podstawowe normy związane z zastosowaniem technologii uzdatniania podłoża do celów budowlanych
2,0
3,0Student ma wiedzę, jakie podstawowe normy mogą mieć zastosowanie w projektach z wykorzystaniem technologii uzdatniania podłoża do celów budowlanych. Nie w pełni rozumie powiązania między aktami normatywnymi a technologiami uzdatniania podłoża.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_D/10-1_W02
Zna najczęściej stosowane materiały w geotechnologii
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o możliwościach zastosowania materiałów w geotechnologii. Student nie w pełni rozumie skutki zastosowanej technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_D/10-1_W03
Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w geotechnologii środowiska
2,0
3,0Student zna wybrane technologie inżynierskie stosowane w geotechnologii środowiska. Ma wiedzę obarczoną błędami na temat ograniczenia stosowanych technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_D/10-1_W04
Ma wiedzę na temat wpływu wybranych technologii uzdatniania podłoża budowlanego na środowisko
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat wpływu wybranych technologii uzdatniania podłoża budowlanego na środowisko. Popełnia błędy w interpretacji projektu geotechnicznego, nie w pełni rozumie ograniczenia zastosowanej technologii w wybranym projekcie geotechnicznym w odniesieniu do ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/10-1_U01
Potrafi zaprojektować elementy uszczelnienia składowiska odpadów
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował projektowanie elementów uszczelnienia składowiska. Student nie w pełni potrafi zastosować wybrane rozwiązania projektowe. Popełnia błędy w projektowaniu uszczelnień dennych i powierzchniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_D/10-1_U02
Potrafi korzystać z zasobów bibliotek elektronicznych w zakresie poszukiwania informacji związanych z geotechnologią środowiska
2,0
3,0Student potrafi posługiwać się zasobami bibliotek elektronicznych w ograniczonym zakresie, jeśli wskaże się ścieżkę dostępu i zdefiniuje się za niego pole poszukiwań informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_D/10-1_U03
Potrafi porozumiewać się w języku angielskim na poziomie B2 ze znajomością języka technicznego z zakresu geotechnologii środowiska
2,0
3,0Student potrafi przedstawić projekt z geotechnologii środowiska na poziomie B2 w języku angielskim, poełniając przy tym dużo błędów gramatycznych i w wymowie. Wykorzystuje słownictwo techniczne z zakresu geotechnologii środowiska w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/10-1_K01
Student jest gotów do zrozumienia wpływu i skutków przedsięwzięć geotechnicznych na środowisko
2,0
3,0Student rozumie podstawowe skutki działalności geotechnicznej na środowisko. Z trudem potrafi powiązać różne przyczyny ze skutkami w zakresie geotechnologii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
BIE_1A_D/10-1_K02
Student jest gotów do zrozumienia wpływu wybranych technologii geotechnicznych na bezpieczeństwo własne i zespołu. Rozumie potrzebę przekazywania wiedzy społeczeństwu nt. geotechnologii środowiska
2,0
3,0Student rozumie podstawowe skutki błędnego zastosowania technmologii lub złej technologii, niewłaściwej do analizowanego problemu na bezpieczeństwo własne i zespołu. Student nie w pełni rozumie powiązania między bezpieczeństwem własnym a innych osób przy zastosowanej technologii geotechnicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fang H-Y, Chaney R. C., Introduction to Environmental Geotechnology, CRC Press, 2016, 2nd Edition
  2. Fang H.-Y., Daniels J. L., Introductory Geotechnical Engineering. An Environmental Perspective, Taylor @ Francis, London, New York, 2006, 1, VIII-122
  3. Keller E. A., Environmental Geology, Prentice Hall, New York, 2000, 8
  4. Qian X., Koerner R. M., Gray D. H., Geotechnical Aspects of Landfill Design and Construction, Prentice Hall, Upper Saddle River, 2002, 1, VIII-860
  5. Sarsby R., Environmental Geotechnics, Second Ed., ICE Publishing, London, 2013, II
  6. Sharma H. D., Lewis S. P., Waste Containment Systems, Waste Stabilization, and Landfills: Design and Evaluation, John Wiley @ Sons, New York, Chichester, 1994, 1

Literatura dodatkowa

  1. Bell F. G., Basic Environmental and Engineering Geology, Whittles Publishing, CRC Press, 2011
  2. Cashman P. M., Preene M., Groundwater Lowering in Construction. A Practical Guide to Dewatering, CRC Press, London, 2013, II
  3. Younger P. L., Groundwater in the Environment: an Introduction, Blackwell Publishing, Malden, 2007, 1, IVc-102
  4. Pozlewicz A., Zastosowanie pali energetycznych w pozyskiwaniu energii geotermalnej w Szczecinie, ZUT, WBiA, Szczecin, 2011, Seminarium Naukowe "Regionalne Problemy Inżynierii Środowiska"

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Basic design of a landfill for given geological data with respect to soil - waste interaction. Projekt podstawowy składowiska odpadów na podstawie danych geologicznych z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływaniu gruntu i odpadów.10
T-P-2Presentation of team work project on specified item. Prezentacja projektu wykonanego w zespole.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geotechnics and the environment, environmental basics. Geotechnika a środowisko, podstawy inżynierii środowiska1
T-W-2Soil investigation for environmental purposes, sampling. Badania gruntów w iżynierii środowiska, pobieranie próbek.2
T-W-3Landfill siting and site investigation. Lokalizacja składowisk i rozpoznanie podłoża1
T-W-4Seepage and groundwater control, grouting. Regulacja wody gruntowej i wzmacnianie podłoża.1
T-W-5Waste disposal by landfill, clay liners. Składowiska odpadów, uszczelnienia mineralne.1
T-W-6Geomembranes and composite liners. Geomembrany i uszczelnienia złożone.1
T-W-7Contaminated land, brown fields. Obszary zanieczyszczone, tereny poprzemysłowe.1
T-W-8Waste materials in geotechnical construction. Materiały odpadowe w konstrukcjach geotechnicznych.1
T-W-9Soil - waste interactions. Wzajemne oddziaływanie gruntu i odpadów.1
T-W-10Groundwater lowering in construction. Effects of groundwater movement on environment. Obniżanie zwierciadła wody gruntowej. Wpływ ruchu wody gruntowej na środowisko.1
T-W-11Landsubsidence caused by human activities and natural causes. Osiadanie terenu spowodowane działalnością człowieka lub z przyczyn naturalnych.1
T-W-12Slurry walls, cut-off walls, technology, design and construction. Ściany szczelinowe, technologia, projektowanie i wykonawstwo.2
T-W-13Zaliczenie ustne wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Przygotowanie literaturowe i językowe do zajęć projektowych8
A-P-3Samodzielne wykonanie ćwiczenia projektowego14
A-P-4Udział w konsultacjach2
A-P-5Udział w dyskusji w grupie nad proponowanem tematem do opracowania i prezentacji pracy grupy, podział zadań w zespole4
A-P-6Przygotowanie prezentacji, opracowanie słownictwa technicznego, prezentacja i dyskusja w grupie7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach1
A-W-3Studia literaturowe6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/10-1_W01Zna podstawowe normy związane z zastosowaniem technologii uzdatniania podłoża do celów budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
BIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
BIE_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zasad interakcji materiałów antropogenicznych z gruntem i wodą gruntową
Treści programoweT-W-3Landfill siting and site investigation. Lokalizacja składowisk i rozpoznanie podłoża
T-W-5Waste disposal by landfill, clay liners. Składowiska odpadów, uszczelnienia mineralne.
T-W-6Geomembranes and composite liners. Geomembrany i uszczelnienia złożone.
T-W-9Soil - waste interactions. Wzajemne oddziaływanie gruntu i odpadów.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę, jakie podstawowe normy mogą mieć zastosowanie w projektach z wykorzystaniem technologii uzdatniania podłoża do celów budowlanych. Nie w pełni rozumie powiązania między aktami normatywnymi a technologiami uzdatniania podłoża.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/10-1_W02Zna najczęściej stosowane materiały w geotechnologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
BIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
BIE_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zasad interakcji materiałów antropogenicznych z gruntem i wodą gruntową
Treści programoweT-W-5Waste disposal by landfill, clay liners. Składowiska odpadów, uszczelnienia mineralne.
T-W-8Waste materials in geotechnical construction. Materiały odpadowe w konstrukcjach geotechnicznych.
T-W-6Geomembranes and composite liners. Geomembrany i uszczelnienia złożone.
T-W-9Soil - waste interactions. Wzajemne oddziaływanie gruntu i odpadów.
T-W-12Slurry walls, cut-off walls, technology, design and construction. Ściany szczelinowe, technologia, projektowanie i wykonawstwo.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o możliwościach zastosowania materiałów w geotechnologii. Student nie w pełni rozumie skutki zastosowanej technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/10-1_W03Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w geotechnologii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
BIE_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
BIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zasad interakcji materiałów antropogenicznych z gruntem i wodą gruntową
Treści programoweT-W-5Waste disposal by landfill, clay liners. Składowiska odpadów, uszczelnienia mineralne.
T-W-8Waste materials in geotechnical construction. Materiały odpadowe w konstrukcjach geotechnicznych.
T-W-6Geomembranes and composite liners. Geomembrany i uszczelnienia złożone.
T-W-1Geotechnics and the environment, environmental basics. Geotechnika a środowisko, podstawy inżynierii środowiska
T-W-4Seepage and groundwater control, grouting. Regulacja wody gruntowej i wzmacnianie podłoża.
T-W-12Slurry walls, cut-off walls, technology, design and construction. Ściany szczelinowe, technologia, projektowanie i wykonawstwo.
T-W-10Groundwater lowering in construction. Effects of groundwater movement on environment. Obniżanie zwierciadła wody gruntowej. Wpływ ruchu wody gruntowej na środowisko.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wybrane technologie inżynierskie stosowane w geotechnologii środowiska. Ma wiedzę obarczoną błędami na temat ograniczenia stosowanych technologii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/10-1_W04Ma wiedzę na temat wpływu wybranych technologii uzdatniania podłoża budowlanego na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_W05Ma wiedzę w zakresie podstaw zrównoważonego rozwoju, zna trendy rozwojowe i rozumie wpływ realizacji na środowisko.
BIE_1A_W04Posiada podstawową wiedzę na temat kształtowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych oraz technologii ich wznoszenia .
BIE_1A_W02Posiada podstawową wiedzę w zakresie teorii konstrukcji oraz teorii projektowania obiektów budowlanych i inżynieryjnych.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zasad interakcji materiałów antropogenicznych z gruntem i wodą gruntową
C-2Umiejętność rozpoznawania zagrożeń wynikających z działalności budowlanej na środowisko gruntowe i wodne
Treści programoweT-W-3Landfill siting and site investigation. Lokalizacja składowisk i rozpoznanie podłoża
T-W-11Landsubsidence caused by human activities and natural causes. Osiadanie terenu spowodowane działalnością człowieka lub z przyczyn naturalnych.
T-W-4Seepage and groundwater control, grouting. Regulacja wody gruntowej i wzmacnianie podłoża.
T-W-7Contaminated land, brown fields. Obszary zanieczyszczone, tereny poprzemysłowe.
T-W-12Slurry walls, cut-off walls, technology, design and construction. Ściany szczelinowe, technologia, projektowanie i wykonawstwo.
T-W-10Groundwater lowering in construction. Effects of groundwater movement on environment. Obniżanie zwierciadła wody gruntowej. Wpływ ruchu wody gruntowej na środowisko.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat wpływu wybranych technologii uzdatniania podłoża budowlanego na środowisko. Popełnia błędy w interpretacji projektu geotechnicznego, nie w pełni rozumie ograniczenia zastosowanej technologii w wybranym projekcie geotechnicznym w odniesieniu do ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/10-1_U01Potrafi zaprojektować elementy uszczelnienia składowiska odpadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U06Potrafi czytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
BIE_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
BIE_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
BIE_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie zasad interakcji materiałów antropogenicznych z gruntem i wodą gruntową
C-3Przygotowanie do pracy w grupie nad zadanym tematem i ukształtowanie umiejętności prezentacji wyników pracy w języku angielskim
C-2Umiejętność rozpoznawania zagrożeń wynikających z działalności budowlanej na środowisko gruntowe i wodne
Treści programoweT-W-3Landfill siting and site investigation. Lokalizacja składowisk i rozpoznanie podłoża
T-W-5Waste disposal by landfill, clay liners. Składowiska odpadów, uszczelnienia mineralne.
T-W-6Geomembranes and composite liners. Geomembrany i uszczelnienia złożone.
T-W-4Seepage and groundwater control, grouting. Regulacja wody gruntowej i wzmacnianie podłoża.
T-W-12Slurry walls, cut-off walls, technology, design and construction. Ściany szczelinowe, technologia, projektowanie i wykonawstwo.
T-P-1Basic design of a landfill for given geological data with respect to soil - waste interaction. Projekt podstawowy składowiska odpadów na podstawie danych geologicznych z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływaniu gruntu i odpadów.
T-P-2Presentation of team work project on specified item. Prezentacja projektu wykonanego w zespole.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanował projektowanie elementów uszczelnienia składowiska. Student nie w pełni potrafi zastosować wybrane rozwiązania projektowe. Popełnia błędy w projektowaniu uszczelnień dennych i powierzchniowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/10-1_U02Potrafi korzystać z zasobów bibliotek elektronicznych w zakresie poszukiwania informacji związanych z geotechnologią środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
BIE_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
BIE_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
BIE_1A_U06Potrafi czytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do pracy w grupie nad zadanym tematem i ukształtowanie umiejętności prezentacji wyników pracy w języku angielskim
Treści programoweT-W-5Waste disposal by landfill, clay liners. Składowiska odpadów, uszczelnienia mineralne.
T-W-8Waste materials in geotechnical construction. Materiały odpadowe w konstrukcjach geotechnicznych.
T-W-6Geomembranes and composite liners. Geomembrany i uszczelnienia złożone.
T-W-2Soil investigation for environmental purposes, sampling. Badania gruntów w iżynierii środowiska, pobieranie próbek.
T-W-1Geotechnics and the environment, environmental basics. Geotechnika a środowisko, podstawy inżynierii środowiska
T-W-12Slurry walls, cut-off walls, technology, design and construction. Ściany szczelinowe, technologia, projektowanie i wykonawstwo.
T-P-1Basic design of a landfill for given geological data with respect to soil - waste interaction. Projekt podstawowy składowiska odpadów na podstawie danych geologicznych z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływaniu gruntu i odpadów.
T-P-2Presentation of team work project on specified item. Prezentacja projektu wykonanego w zespole.
Metody nauczaniaM-1wykład
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi posługiwać się zasobami bibliotek elektronicznych w ograniczonym zakresie, jeśli wskaże się ścieżkę dostępu i zdefiniuje się za niego pole poszukiwań informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/10-1_U03Potrafi porozumiewać się w języku angielskim na poziomie B2 ze znajomością języka technicznego z zakresu geotechnologii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_U04Potrafi samodzielnie zestawić obciążenia działające na konstrukcję, wykonać analizę statyczną i projektować podstawowe elementy konstrukcyjne, również wykorzystując komercyjne oprogramowanie.
BIE_1A_U06Potrafi czytać oraz przygotowywać dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów komputerowych.
BIE_1A_U07Potrafi samodzielnie posługiwać się materiałami źródłowymi w zakresie analizy i syntezy zawartych w nich informacji oraz poddawać je krytycznej ocenie w odniesieniu do rozważanych problemów.
BIE_1A_U08Potrafi rozwiązywać zadania i problemy techniczne z wykorzystaniem metod i narzędzi inżynierskich, w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do pracy w grupie nad zadanym tematem i ukształtowanie umiejętności prezentacji wyników pracy w języku angielskim
Treści programoweT-P-1Basic design of a landfill for given geological data with respect to soil - waste interaction. Projekt podstawowy składowiska odpadów na podstawie danych geologicznych z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływaniu gruntu i odpadów.
T-P-2Presentation of team work project on specified item. Prezentacja projektu wykonanego w zespole.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przedstawić projekt z geotechnologii środowiska na poziomie B2 w języku angielskim, poełniając przy tym dużo błędów gramatycznych i w wymowie. Wykorzystuje słownictwo techniczne z zakresu geotechnologii środowiska w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/10-1_K01Student jest gotów do zrozumienia wpływu i skutków przedsięwzięć geotechnicznych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
BIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozpoznawania zagrożeń wynikających z działalności budowlanej na środowisko gruntowe i wodne
Treści programoweT-W-3Landfill siting and site investigation. Lokalizacja składowisk i rozpoznanie podłoża
T-W-9Soil - waste interactions. Wzajemne oddziaływanie gruntu i odpadów.
T-W-11Landsubsidence caused by human activities and natural causes. Osiadanie terenu spowodowane działalnością człowieka lub z przyczyn naturalnych.
T-W-1Geotechnics and the environment, environmental basics. Geotechnika a środowisko, podstawy inżynierii środowiska
T-W-7Contaminated land, brown fields. Obszary zanieczyszczone, tereny poprzemysłowe.
T-P-1Basic design of a landfill for given geological data with respect to soil - waste interaction. Projekt podstawowy składowiska odpadów na podstawie danych geologicznych z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływaniu gruntu i odpadów.
T-P-2Presentation of team work project on specified item. Prezentacja projektu wykonanego w zespole.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie podstawowe skutki działalności geotechnicznej na środowisko. Z trudem potrafi powiązać różne przyczyny ze skutkami w zakresie geotechnologii środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/10-1_K02Student jest gotów do zrozumienia wpływu wybranych technologii geotechnicznych na bezpieczeństwo własne i zespołu. Rozumie potrzebę przekazywania wiedzy społeczeństwu nt. geotechnologii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz ma świadomość jej znaczenia w procesie rozwiązywania szeregu problemów inżynierskich i technicznych.
BIE_1A_K03Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu.
Cel przedmiotuC-3Przygotowanie do pracy w grupie nad zadanym tematem i ukształtowanie umiejętności prezentacji wyników pracy w języku angielskim
Treści programoweT-W-9Soil - waste interactions. Wzajemne oddziaływanie gruntu i odpadów.
T-W-2Soil investigation for environmental purposes, sampling. Badania gruntów w iżynierii środowiska, pobieranie próbek.
T-W-12Slurry walls, cut-off walls, technology, design and construction. Ściany szczelinowe, technologia, projektowanie i wykonawstwo.
T-P-2Presentation of team work project on specified item. Prezentacja projektu wykonanego w zespole.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ciągła kontrola pracy zespołu nad projektem
S-2Ocena podsumowująca: obrona projektu, dyskusja grupy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie podstawowe skutki błędnego zastosowania technmologii lub złej technologii, niewłaściwej do analizowanego problemu na bezpieczeństwo własne i zespołu. Student nie w pełni rozumie powiązania między bezpieczeństwem własnym a innych osób przy zastosowanej technologii geotechnicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0